Nu är de stora tiggarna i farten

MEDIA. Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tids, skriver Alexander Lydecker, Chief Commercial Officer, Bonnier News och Joakim Flodin, Försäljningsdirektör, Schibsted Marketing Services på Dagens Industri

Joakim Flodin (t.v) och Alexander Lydecker. Pressbild

Situationen med spridningen av covid-19 slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri.

Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och mediernas roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felaktig information, konspirationsteorier och ”falska nyheter” som sprids framför allt på sociala medier. Senast förra veckan rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, medier och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier, skriver de båda tidningsmännen. 

-Pettersson citerar ”I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik” och undrar om inte det alltid är viktigt och varför inte Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri alltid arbetar så? Då kanske de sluppit konkurrensen från sociala medier.

Pettersson konkurrerar dock inte om reklamintäkterna, vi är reklamfria.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Nu är de stora tiggarna i farten

  1. När ska dessa stollar begripa att det är just på grund
    av inte existerande faktabeskrivning som deras lögn alster
    sjunkit som en sten, försöker man att hålla läsarna utanför
    verkligheten så tappar man läsare inte konstigt,, helt naturligt

    Därför läser vi Petterssons Nya Tider,Samhällsnytt och lyssnar
    till Swebb TV och så vidare, och därför skippar vi sådant
    som lierar sig med makten!

  2. Till MSM/Public Service:
    Ni är hatade för ert översitteri. Vi gräsrötter VILL att ni kånkar! SKYLL ER SJÄLV!

  3. Ja seriös och faktabaserad journalistik är en bristvara i detta land och har varit så i 30 år minst.

    MSM kan för min del dö sotdöden sen satsar vi allt krut och pengar på seriös alternativmedia….det finns det gått om.

  4. De två företrädarna för de svenska kommersiella medierna har ju med sin agendasättande journalistik under mycket lång tid avsiktligt avstått från att öppet rapportera känsliga sanningar om den negativa utvecklingen för Sverige på mängder av samhällsområden.

    I stället för att hårdgranska och avslöja politikernas och myndigheternas alla förödande felgrepp har de tillsammans uppträtt som språkrör för den styrande politiska makten.

    Ett (av många, många fler) exempel:

    https://www.skrivunder.com/uploads/images/tumblr_o0wrix81tn1r8n6aco1_12801.png

    Trots att personerna ovan visste vad som hänt så rapporterade de inte något om de s k ”ensamkommande” männens sexuella övergrepp i grupp mot svenska flickor och kvinnor på festivaler.

    Från vänster: Peter Wolodarski – chefredaktör DN, Dan Eliasson – fd chef för Polisen, Hanne Kjöller journalist DN & Expressen

    Varför skulle de två tidningsmännen Joakim Flodin och Alexander Lydecker och de svenska kommersiella medierna de företräder få ta del av de investeringar som nu görs i fria sociala medier när de hittills inte gjort sig det allra minsta förtjänta av dessa pengar?

  5. Skäms ni nu över era chefer, ni som är ”journalister” i dessa koncerner som dessutom får skattepengar för vissa misskötta blaskor? Kommer ni som är samhällstillvända och goda att skriva krönikor över detta oförskämda tiggeri i dessa krisens dagar för vanligt folk?

  6. Var det inte dessa som pratade om Swish- journalistik tidigare ?

    Vad kallas denna så kallade journalistik dom håller på med ? Tiggarjournalistik för ett utdöende släkte, det blir så när man far fram med mer osanningar än sanning. Till slut tröttnar folk på att få lögner kastade i ansiktet, och det värsta med dessa lögner är dessa så kallade journalister som skriver dessa lögner.

    Dom enda som tycker om tiggarna utanför butiken är vänsterblivna avarter, till slut blir MSM bara omtyckt av vänsterblivna och likställda med tiggare för oss övriga. Fortsätt med er egen agenda och ni får snart sitta utanför butiken med en mugg i handen, bit ej den hand som föder er. Vänsterblivna avarter har varken förstånd eller ett numerärt antal till att föda er

Kommentera