Leksaksbutik i Linköping frias från diskriminering av romer

DISKRIMINERING. Göta hovrätt konstaterar att ord står mot ord beträffande frågan om butikspersonalen i en leksaksbutik i Linköping följde efter en barnfamilj med romsk etnisk tillhörighet. Hovrätten bedömer att bevisningen inte räcker för att sätta barnfamiljens version av händelseförloppet framför butikens version. Eftersom det därmed inte har visats att butiken har följt efter familjen, ändrar hovrätten tingsrättens dom.

Göta hovrätt friar företaget som därmed slipper betala totalt 75.000 kronor i ersättning. Domstolen anser att det snarare handlat om ett ”missförstånd grundat i tillfälligheter” än diskrimineringen och trakasserier.

Enligt Göta hovrätt är uppgifterna från familjen om hur personalen rörde sig i butiken tämligen allmänt hållna, och det är inte styrkt att de anställda refererat till familjens ”folkslag” när de konfronterat dem vid händelsen 2017.

Den romska familjen har företrätts av Diskrimineringsombudsmannen (DO) i ärendet som ska ersätta bolaget med 155.924 kronor för rättegångskostnaderna i tingsrätt och hovrätt.

Diskrimineringsombudsmannen kommer nu bedöma om domen innehåller någon sådan fråga som gör att målet bör överklagas till Högsta domstolen.

-Pettersson säger att det är lätt för zigenarna att försöka stämma någon när DO, alltså skattebetalarna står för notan, de riskerar inget mer än lite tid. Men något fel är det när det arkiven står att zigenarna kom till stockholm år 1512 och bemöttes vänligt, de fick till och med pengar men år 1515 blev det bortjagade från staden på grund av sin tjuvaktighets skull, läs nedan.

Det är zigenarna som har förstört sitt eget varumärke, då hjälper det inte att byta namn till resande, romer, EU-migranter eller något annat.

När greve Antonius kom till Sverige

ZIGENARE. Det var i nådens år 1512. Stockholm var en stad med blandad befolkning. De svenska invånarna är vana vid att på gator och torg trängas med yrkesmän av olika slag. Där är tyska köpmän och byggmästare, nederländska segelsömmare, flandriska konstnärer, franska skräddare och ryska såpsjudare.

Men den 29 september anländer en grupp som väcker stor uppmärksamhet. Gruppen består av ett trettiotal familjer, är fint klädda och talar sinsemellan ett språk som ingen stockholmare känner igen.

Ledaren presenterar sig som greve Antonius och säger att hans folk har sitt ursprung i ”Lilla Egypten”.

Tänkebok, Stockholm 1512

I Stockholm stads tänkeböcker (rådhusrättens protokoll) antecknas att nykomlingarna inkvarteras i Sankt Laurentii gillestuga och att stadens råd dessutom skänker dem 20 mark.

Olaus Petri bekräftar uppgiften i sin svenska krönika från 1530. ”Samma år som herr Sten hade blivit hövitsman, kom en hop av det folket som far omkring från det ena landet till det andra, och dem man kallar tattare hit till landet och till Stockholm. Förr hade de aldrig varit här.”

Den hövitsman som åsyftas i texten är Sten Sture den yngre som blev riksföreståndare 1512. Att man kallar nykomlingarna för ”tattare” beror förmodligen på att man trodde de var tatarer, en turkisk folkgrupp i Ryssland. Den missvisande benämningen fick fotfäste i svenskan och genom århundradena har orden tattare och zigenare omväxlande använts för att beteckna de som vi numera ombeds kalla för romer.

Greve Antonius och hans sällskap verkar ha blivit väl mottagna när de anlände till Stockholm 1512. Det dröjde dock inte länge innan attityden till främlingarna hårdnade. Redan 1515 berättar tänkeböckerna att ”tattarna ingalunda fick stanna inom stadens hank och stör, och detta för deras skalkhets skull”. Ordet skalk är synonymt med skälm eller skurk.

-Pettersson undrar vad som hände under de tre åren 1512 till 1515? Zigenarna blev vänligt bemötta för att sedan bli utkörda ur staden. Ljuger tänkeböckerna eller…

Svenskarna kan knappast ha varit rasister när det vimlade av tyskar, holländare, finnar, fransmän, ryssar och andra folk på gatorna. Folk som antingen åkte tillbaka hem eller blev assimilerade så småningom.

Varför har en enda grupp inte lyckats på 500 år i Sverige, är det svenskarnas fel? Tyvärr misstänker jag att den gruppen håller på att bli två med dagens invandring av en del som vägrar integreras och tar med sig de avarter de flytt ifrån…

Svensk invandring under 500 år

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

8 thoughts on “Leksaksbutik i Linköping frias från diskriminering av romer

  1. Alla som har affär vet att det sämsta som kan hända är att det kommer romer till affären.
    Var på IKEA resturang en gång när det kom en romsk familj. Dom ställde sig inte i kön till maten, dom ställde sig att äta direkt ur salladsbaren, gick sedan före alla och tog mat. Jävla drägg. Fy fan vad jag vill slippa dom äcklen.

  2. Även om inte alla zigenare är dåliga, har deras anseende påverkats väldigt negativt. Alla normala blir vaksamma och bevakar dom.
    Ska butiksägare tvingas bli bestulna, för att inte särbehandla dom? Zigenare som grupp, har själva gjort att de inte behandlas som andra laglydiga.
    De har levt 500 år i Europa och ändå självmant valt utanförskap. De vägrar blanda sig med folk från andra grupper och känner ingen gemenskap med oss. De vill bara bli försörjda av oss.

  3. KatarinaTaikon som var aktiv med att zigenare skulle utbilda sig och skaffa arbete. Hon fick utstå mycket spått och spe från gruppen som tyckte hon var svekfull och frångått zigenarnas livsstil.

Kommentera