Guldbron är på väg till Stockholm

TEKNIK. Den kallas ”guldbron” och fraktas i ett jättestycke med båt från Kina till Stockholm. Slussens nya bro är 140 meter lång, väger cirka 3.400 ton och har fått sitt smeknamn ”guldbron” från den guldaktiga tonen i färgen. Bron ska förbinda Gamla stan och Södermalm i Stockholm.

 

Skanska Guldbron Foto Foster + Partners Perry Ip

När bron lastas av och på fartyget sänks det ned i vattnet och bron bogseras på plats. Just nu på måndag förmiddag befinner den sig strax utanför Helsingborg. På sajten Vessel Finder är fartygsdjupet nu angivet till 7,6 meter, medan det tidigare har legat på 8,3 meter.

Ankomsten till Stockholm beräknas till 12 mars.

Skanska

-Pettersson är lite frågande till att bron byggs i Kina av bolaget CRSBG, China Railway Shanhaiguan Bridge Group, en av de största brotillverkarna i världen, men priset inklusive frakt var avgörande. Skanska ska montera bron åt Stockholms stad.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Guldbron är på väg till Stockholm

  1. Att en bro i Sveriges huvustad inte kan byggas i Sverige är beklagligt.
    Hade skapat arbetstillfällen och en massa andra positiva effekter. Det hade väl ändå Stockholms stad haft ”råd” med kan man tycka.

  2. Klart att den ska kallas Guldbron, när den går till Södermalm där så många krösusar o s—stövlar bor!

  3. Skanska som håller på och prångar ut reklam om att de har olika miljöprojekt och är miljömedvetna, men helt tyst om miljön när de pratar om denna bro. Var det så att transporten motsvarade 4000st flygningar då utan försening. Hur var det med arbetsmiljö och utsläpp när bron tillverkades i Kina tro.

    • När ett svenskt företag installerat ett reningsverk åt en kinesisk kemiindustri i Kina. (var länge sen)
      När frågan kom om vad de skall göra med renade vattnet och det smutsiga vattnet.
      Kineser säger: ja, det får vi släppa ut tillbaka på gatan i rännan.
      Och svensken: OK. Det rena vattnet alltså?
      Nej-nej nej nej, det smutsiga!!!

  4. Den här bron blir nog 3 gånger så dyr som den blivit om man tillverkat den i Sverige.

  5. Felet med det hela är att jobben inte stannar i Sverige, är det så att vi inte har tillräckligt med licenssvetsare längre. Varven är ju så gott som borta, inte ens han som kallas statsminister reagerar. Men han gick aldrig färdigt grundkursen i svetsning och förstår därför inte nyttan av utbildning.

  6. Vad jag förstått med alla turer med guldbron så fanns det ingen på närmare håll som hade kapacitet att göra denna brokonstruktion.Eller ville åta sig detta jobb.

    • Nja, finns visst kapacitet o kunskap men när bara en sak räknas, nämligen priset, går det inte konkurrera med slavlöneländerna.

  7. Supernice!

    Skanska bildades i Malmö 1887, som Skånska Cementgjuteri AB.

    Eller så härstammar den från Mellanöstern om man frågar SAS och vissa andra..

Kommentera