Vad fan får vi för pengarna när politikeradeln vältrar sig i lyx och förmåner??

INRIKES. På 90-talet hade en riksdagsledamot väsentligt lägre ersättning än 2020, om man jämför med en vanlig löntagare. 1995 fick en riksdagsledamot 26500 kr per månad i ersättning, vilket kan jämföras med medianlönen för en tjänsteman, som då låg på 20695 kr. Idag får riksdagsledamöterna hissnande 68.400 kr per månad – jämfört med medianen för tjänsteman som för närvarande är på 46300 kr. Riksdagsledamöterna har med andra ord haft en fantastisk löneutveckling, om man jämför med vanliga medborgare i Sverige. Men det är inte allt. Sitter man i riksdagen åtnjuter man även en rad förmåner. Frilansjournalisten Jonas Persson har granskat vilka dessa förmåner är – och undrar nu, vad fan får VI för pengarna?

Är riksdagen världens största parlament i förhållande till folkmängden?

Att vara politiker i dag jämfört med i mitten av 1990-talet är två olika världar. På 90-talet arbetade man som politiker för att man ville göra det bästa för Sverige och representera sin väljarkår. Idag söker sig personer högt upp i toppen inom riksdagspartierna för att även kunna landa en hög ersättning med otroliga förmåner jämfört med vanliga svenskar.

När Olof Palme (S) var statsminister 1983 hade han ett arvode på 18.040 kronor i månaden. Det motsvarar 44.322 kronor i dagens penningvärde.

Statsminister Löfven har ett arvode på 176.000 kronor i månaden. Nästan fyra gånger mer än vad Olof Palme hade.

Vänsterpartiet har gång på gång föreslagit att riksdagsarvodet ska sänkas så att nivån på arvodet ska blir detsamma som ett prisbasbelopp per månad, men inget annat parti har röstat för deras förslag.”Vi tycker inte att politiker ska leva i en egen verklighet långt från vanliga medborgare. Det är också därför vi har en partiskatt för alla våra företrädare. Den gör att oavsett hur högt arvode ett visst uppdrag har, till exempel att sitta i riksdagen, så får en företrädare för Vänsterpartiet inte ut mer än 29000 kronor i månaden.”

Läs merom politikernas löner och inte minst övriga förmåner på Katerina Magasin…

Riksdagsledamöternas ekonomiska villkor…

Om ledamöternas inkomstgaranti…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

17 thoughts on “Vad fan får vi för pengarna när politikeradeln vältrar sig i lyx och förmåner??

  1. Etablissemanget och den svenska penningaristokratin smörjer kråset och delar ut subsidier till otacksamma främlingar. Allt medans vårdpersonal, åldringar, sjuka och skolbarnen får spara in på allt. Detta är det moderna välfärdssamhället enligt SAP!

  2. Den s.k. regering vi har nu skulle ta mig fan betala för att ha jobbet kvar. Dom förtjänar ingen lön alls. Ingen av dom…

  3. Som jämförelse kan med fördel Schweiz anföras. I CH-parlamentet i Bern sitter 57x valda ledamöter, som upprätthåller sina positioner mer/mindre som hedersuppdrag (som det oxo var i tidigare tider i Sverige) där arvoden inte utgör huvudsaklig intäkt. Därtill har man i CH REJÄLT autonoma ’delstater’, kantoner, med omfattande självbestämmande. Folkomröstningar är BINDANDE och gäller för kantoner som i helhet lika. CH har ca 8 mio invånare, inga landsting, ingen onödig ’overhead’ i form av pappersvändande politokrater, personligt tjänstemannaansvar fullt implementerat osv. Men så fungerar det schweiziska samhället som en klocka, made in Swiss… Go figure !

    • Talade nyss med folk från Schweiz och de tycker inte att allt är gott och väl där. Ett av klagomålen gäller att mer främmande folk syns i gatubilden och det är långt ifrån rika turister de ser.
      De berättade också att de nyligen sett ett program där det landsförädiska avtalet mellan S och Islams företrädare hade ventilerats och sa ”det kan väl inte vara sant” tyvärr måste jag verifiera riktigheten, varpå svaret blev ”stackars er.”

      • Förvisso har även solen fläckar. Nevertheless så ÄR CH ljusår bättre/skickligare skött än Svedala. Invandringen är även där ett problem dock har man i CH strikta regler avseende ’semestrande’ nyanlända, dessa förlorar samtliga bidrag och förbjuds återkomma. Lite skillnad mot svensk hjärnstillestånd, oder ??

  4. 1999, 38000 är idag lika med 49370, 2020. Det borde vara max, för inte många gör sig förtjänta ens av det.
    Sina arvoden är de överens om, tänk om de kunde enas om Sverige och de svenskar som arbetar också.

  5. Nästan 40 procent av Sveriges lagar har sin grund i EU-beslut. Inslaget börjar vid tidskod c:a 01:08:58 på liggande skalan i slutet av SVT Forum-videon på länken nedan.

    https://www.svtplay.se/video/25435375/forum/forum-riksdagens-fragestund-20-feb-14-00?start=auto

    Arbetsuppgifterna för ledamöterna i Sveriges riksdag borde därför ha minskat med c:a 40 procent och därmed skulle återstående arbetsbörda i riksdagen ha sjunkit till c:a 60 procent jämfört mot tidigare när Sverige stod utanför EU.

    För dessa c:a 60 procent arbetsbörda lyfter riksdagsledamöterna nu oskäligt höga arvoden + många fler guldkantade förmåner.

    I Nederländerna med c:a 17 miljoner invånare klarar man sig med endast 150 ledamöter i parlamentet (underhuset) och 75 ledamöter i senaten (överhuset). Totalt 225 ledamöter.

    Varför skall Sverige med drygt 10 milj. invånare ha 349 riksdagsledamöter i vår riksdag. Alla dessa kostar mångmiljardbelopp utan att medborgarna får valuta för skattepengarna.

    En stor del av makten och besluten har ju för länge sedan överförts till byråkraterna i EU-kommissionen och EU-parlamentet i Bryssel och Strasbourg. Arbetsbördan för de svenska riksdagsledamöterna har därför minskat i motsvarande omfattning. Minska därför riksdagsledamöternas antal i Sverige till max 200.

    Därefter borde man göra likadant i de statliga verken, i länsstyrelserna, i kommunerna och i regionerna (fd landstingen). Sverige skulle då bli både effektivare och kosta färre skattekronor.

    De frigjorda resurserna kunde därmed användas till behövliga välfärds-satsningar för medborgarna. De friställda politikerna får väl försöka finna några andra samhällsnyttiga & efterfrågade arbetsuppgifter för sin försörjning så som andra löntagare måste göra.

    Problemet är att det saknas någon / några inom politiken med engagemang, kvalifikationer, kompetens och kraft att ta itu med jobbet. Alla bevakar sina positioner och vill inte mista sina lättförtjänta och guldkantade förmåner.

  6. Koppla de folkvaldas löner och arvoden till prisbasbeloppet! Inga fler egenbeslutade löneökningar.

  7. Tur att vi än så länge får veta vad våra korrupta politiker får för lön och förmåner, förmodligen inte länge kvar förrän det blir hemligstämplat och ett ”brott mot rikets säkerhet” om någon försöket ta fram information om saken !

  8. En av de få saker som V(PK) och jag är överens om.

    Politiker ska ha en arvodesutveckling som ligger på decimalen av medianen av löneutvecklingen för vanligt folk. Problemet med rådande arvodesjustering är att riksdagen och regeringen kan höja sina egna arvoden genom generositet gentemot referensgruppen. Därmed ökar utgifterna för skattebetalarna mångfalt.

    Donald J Trump försökte sänka sin lön till en dollar. När det inte gick på grund av lagstiftningen skänker han istället den till välgörande ändamål. När skänkte en svensk politiker senast av sina egna medel?

Kommentera