Tillverkningen av elbilarnas batterier ger stora utsläpp av fossil koldioxid. Dessutom ger t.ex. USAs elmix (50% fossil energi, 25% vattenkraft, 25% kärnkraft) ett större fossilt koldioxidutsläpp från en elbil per km under bilens livslängd, 20 000 mil, jämfört med utsläppet från en dieselbil under 20 000 mil. Detta till följd av utsläppet från elproduktionen för elbilen samt utsläppet från batteritillverkningen.
Förhållandena är likartade beträffande bl.a. Tyskland. Därutöver ger eldrift baserad på kärnkraft radioaktivt avfall, bl.a. Plutonium. I vårt land utgörs elproduktionen till 50% av kärnkraft!!!
***
Stöd bloggen
[…] Björn Gillberg – elbilar är en klimat- och miljöbluff […]
Om el-bilar eller andra fyrhjulsdrivna fordon,de tycks i varje fall inte vara byggda för,att utmana gamla träd.
Stenbock minns när våra Skånska vägar var kantade av träd.Minns också hur en vän till familjen körde på ett sådant,och avled på platsen.Numera är dessa borta från våra södra landsvägar.
I Tyskland är dessa allér utmed vanliga landsvägar,mer än vanliga.
Hur det ser ut,när någon med dagens byggda fordon,kör på dem finns i stort dagligen på bild,att beskåda i dagstidningarna.
För att visa vad som återstår av dessa små ”moderna” modeller vid ett sammanträffande,titta på länken:
https://www.bz-berlin.de/berlin/umland/autofahrerin-22-prallt-mit-kleinwagen-frontal-gegen-baum-tot
Elbilarna lär nog bli ett problem, när berget av uttjänta batterier blivit tillräckligt stort.
Det sägs att vi redan har problem med vanliga laddningsbara batterier, A AA osv, som tydligen inte kan tas omhand för destruering inom landet, utan de skickas till Göteborg för vidare transport till utlandet.
Hur kan man kolla en sådan uppgift?
Det är inte vetenskap som driver klimatfrågan
Det är politik som vars enda drivkraft är att hitta nya sätt att beskatta folk.
Men det hindrar inte miljöpartiet från att tvinga sossarna att mjölka bilägarna på kopiösa belopp för privat bilkörning.
Problemet är just detta. De som driver miljö- och klimataktivismen är vetenskapliga och teknologiska analfabeter.
han är själv en miljö mupp .hans på dyvlade etanol fabrik lyckades han kränga med vinst alla andra förlorade. att gillber försöker få in foten i en ny idioti.
men han är ganska smart så han gör antagligen mera skada i miljömupperiet så det kan inte vara helt fel om han drar in i debatten
De i Tyskland som köper en Tesla får ett avtal om elpris på 3,50 Kw. De som inte har avtal får betala 7,50 Kw. vilket betyder 2 kr kilometern, ganska dyrt för de få km de kan köra på vintern.
Enligt en Teslaägare i en norrländsk stad som jag frågade om räckvidden sa han att han kommer 45 mil på sommaren och 40 mil på vintern. Eftersom han hade en Model S med 90 kWh batteri drar den som minst 2 kWh/mil. Med andra ord runt 3,50 – 4,00 kr/mil inklusive skatter och elcertifikat. Nu har Teslan marknadens bästa batterier med ett avancerat system för att hålla batterierna vid rätt temperatur vilket också ger en kapacitetsförsämring på låga 2,6% om året.
Har han då någon varme på i bilen? Eller inpackad i renfällar
Kan ge mig den på att det går som med Dieseln som för några år sen var så miljövänlig och subventionerades för att bara något år senare klassas som en miljöbov och skulle straffbeskattas. Man nästan hoppas att alla miljönissar som köpt elbil kommer att drabbas av samma öde.
Naturligtvis blir det så ossie, eftersom det mesta av bränslekostnaden är skatt, så måste den tas ut på annat sätt av bilisterna för att finansiera alla bidrag. Blir säkert ekvivalent mot vad skatten är idag för diesel o bensin tro inget annat.
Håller batterierna 20 000mil? Garantier?
Du är bäst Björn!!
Elbilarna gör miljön en björntjänst
Hehe där fick du till det.