Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil

BILAR & SKATTER. För några dagar sedan läste jag om att det var slut med gratis parkeringsplatser för elbilar i Oslo. Hittills har elbilsägare inte behövt betala för att parkera sina fordon på kommunala parkeringsplatser i den norska huvudstaden, men från den 1 mars måste även de öppna plånboken.

Laddstation. Bild från Ionity.eu

Nu meddelas att laddningsnätverket Ionity för elbilar chockhöjer sina laddpriser.
Varje kilowattimme i Sverige kommer att kosta 8,70 kr. Det innebär att ladda fullt batteri kan kosta uppåt 700 kr – och att elbilen kostar över 20 kr milen enbart i elförbrukning vid motorvägskörning.

Ionity är ett samarbete mellan BMW, Mercedes, Ford, Audi, Porsche och Volkswagen som tillsammans bygger upp laddstationer längs vägarna för att konkurrera med Teslas superchargers.

Företaget har precis gått ut med en ny prisstruktur för hela Europa. De nya priserna baseras helt på en rörlig kWh-taxa innebär en mindre chock för elbilsägare i Sverige som använder Ionity och inte har någon rabatt från sitt bilmärke.

Det svenska priset hamnar på 8,70 kr per kWh som laddas på Ionitys stationer längs med svenska vägar. Många elbilar drar över 2 kWh per mil vid snabbare långkörningar. Till exempel får en Audi e-tron en milkostnad enbart för elektriciteten på över 20 kr när den laddas enligt Ionitys nya taxa. Vid lite snabbare körning blir det ännu dyrare. En mindre och snålare elbil hamnar på omkring 15 kr per mil.

Som en jämförelse kan nämnas att Tesla efter prishöjningen förra året tar 2,56 kr per KWh för att ladda på sina superchargers för bilar som inte har fri laddning.

Läs mer på Bytbil.com…

-Pettersson säger att det är väntat, företagen vill ha betalt och tjäna pengar på att bygga upp infrastrukturen som behövs för elbilar och staten kommer inte att släppa de skatteinkomster som bensin och diesel ger och hur de som laddar hemma ska beskattas är oklart men när det gäller skatter är uppfinningsrikedomen stor.

I varje fall i början kommer de flesta elbilstillverkare erbjuda rabatter med billigare laddning men på sikt måste kulorna in till försäljare och staten.

Branschen har ännu inte enats om ett system så jag vet inte hur stort problemet är eller blir med ladning när man är på resande fot eller för dem som inte kan ladda hemma så jag och den oäkta hustrun kör nog diesel ett tag till.

Olika kontakter för laddning. Beror på bilfabrikat och hur bråttom du har. Hemma kan du säkert ladda över natten men ute på resa vill man inte vänta i timmar.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

36 thoughts on “Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil


  1. gissningsvis kommer bränslepriser gå ner i takt med att marknaden fylls med el-bilar? I varje fall inte upp mkt längre, toppen kan redan nu vara nådd?…raffenaderiernas lager kommer därmed diktera priset, inte våra
    styrande muppar…en förutsät. är förståss att folket väljer rätt vid val (?)

  2. ”Branschen har ännu inte enats om ett system så jag vet inte hur stort problemet är eller blir med laddning när man är på resande fot eller för dem som inte kan ladda hemma”

    Jag är den förste att tillstå att det inte initialt är överskådligt. Innan jag köpte en laddhybrid för några år sedan så satte jag mig in i billaddning. Problemet är att ingen har förklarat det så enkelt som det kan förklaras. Antagligen för att ”kunnskap är mackt”. 😉

    Om man laddar med växelström, vilket är det vanliga, så finns det två typer av kontakt, Typ 1 och Typ 2. Den första är en amerikansk standard (SAE) som även används av japanska biltillverkare. Den andra är en internationell (IEC) standard som europeiska tillverkare och Tesla använder.

    När det gäller uttag, förutom det vanliga, ofta benämnd Schuko (ständigt dessa tyskar trots att det var en svensk som uppfan trefassystemet, grunden för ASEA; från tyska Schutzkontakt, skyddskontakt), så har EU standardiserat på Typ 2. För gemene man så innebär det att man för att ladda bilen på publika laddstationer behöver köpa en laddkabel med typ 2 i ena ändan och bilens typ i den andra. De kostar från 1 500:- och uppåt.

    Vad gäller snabbladdning så skulle jag tro att det primärt bara gäller Tesla och deras ”Supercharger” som numera finns från Ystad till Gällivare (på gränsen till Kiruna). Enligt Teslaägare (Model S) som jag pratat med så laddar dessa 1 mil per minut för Model S och X, något mindre för Model 3, vilket innebär att om du efter 20 – 30 – 40 mil behöver ladda så kan det också vara lämpligt att ta en fika.

    Jag tror att framtiden tillhör självkörande elbilar. Hur länge det tar är en annan fråga. Men, om du bor i ”Bondånger” (TV-serie med Ronny Eriksson från 1998) så är det troligen inte alternativet.

    Varför då elbilar (för de flesta)? Sverige sitter på en enorm energireserv i form av ”utbränt” kärnbränsle som skulle räcka i tusentals år och som gör oss oberoende av oljeshejker, oavsett om de pratar norska, ryska eller arabiska. Gen IV-kärnkraftverk vid större befolkningscentra skulle inte bara trygga elleveranserna utan även värmer bostäder utan vare sig S:t Greta eller miljöfascister.

    Varför valde jag en laddhybrid? 99% av mina resor är kortare än 20 km och reser jag längre sträckor är det med flyg eller tåg beroende av sträcka. Det är måhända kanske inte lönsamt men jag slipper plåga bensin- eller dieselmotorer som annars skulle dra ett par liter per mil när det är som kallast. Bara för att det är bäst för mig innebär inte att det skulle vara bäst för alla. Men så är jag inte politiker, än.

  3. Ha,ha. Lika gott åt alla lättlurade stollar. Nu tar jag en extrasväng i min V8 Jaguar, och ”miljökompenserar”, en jäkla massa elbilar!

  4. Gratis, betyder att andra får betala o h ibland är de skattebetalare. Jag kan betala för min körning men vill inte betala för andras.

  5. Akta dig för Miljöpartiet.
    Bara folk på Södermalm i foträta skor utan, bil röstar på dom.
    Det borde vara straffskatt på lådcyklar.

  6. Till att börja med, kostar en ny elbil c:a 800 000:- i inköp.
    Sen måste du köra den c:a 20 000 mil för att den ska komma ner i motsvarande dieselbil´s TOTALA miljö-påverkan.
    Sedan ska denna skapelse ”tankas” med energi motsvarande 20:-/ mil !!!
    Tillkommer så skatt, försäkring, besiktning, däck, service, reservdelar.
    När du så har kört en massa mil börjar batteriet bli så pass uselt att det börjar få svårt att ta emot laddning och körsträckan per laddning blir allt kortare. Då blir det aktuellt att ersätta original-batteriet mot ett nytt. Huu, det blir ju svindyrt : 400 000:- är visst prislappen… + miljö-avgift.
    Som Emil´s farsa brukade säga : VANSINNES-AFFÄRER !!!

    • Eller gråta, då jag är drabbad på grund av att stora viktiga gator i Stockholm har körförbud för dieselbilar och dubbdäck.

      • Bara gråt du…mina tårar är nog för evigt slut så då återstår bara att skratta åt allt elände.

    • Ja, sannolikt många av de som köpt elbliar! De är snart lika grundlurade som de som köpte etanolbilar!

  7. Son en tumregel kostar en kWh vid lokets dragkrok ca 2 kr, ungefär som hushållselen. Det vore ett mera rimligt pris.

  8. En av sveriges tystaste lagändring 2020:

    Ändrade krav på energimätning i byggnader -Individuell mätning av värme och tappvarmvatten i befintlig bebyggelse.

    Ändringen innebär begränsade krav på installation av system för individuell
    mätning och debitering, IMD, av värme och varmvatten. IMD-kravet kan ha
    som effekt att de flerbostadshus som har sämst energiprestanda renoveras
    och energieffektiviseras. Boverket bemyndigas att ge ut föreskrifter. Krav på installation av IMD träder dock i kraft först den 1 juli 2021.

    Nu ska regeringen mäta varje dusch folk tar och ska ta betalt för detta.
    https://www.regeringen.se/4b0986/contentassets/05ff51dfa3c84ed18813b1d8815c29a0/viktigare-lagar-och-forordningar-infor-arsskiftet-2019_2020.pdf

    • En vattenmätare för varje hushåll. Betalning efter användning. Jag förstår inte varför de togs bort på 70 talet.
      Varför betalar inte invandrartäta områden el separat .Det ”ingår ” i hyran.
      En tvåa i Rinkeby 5600 med el .

      • Uppenbarligen någon Rinkebybo här som rider på vår bekostnad. Varför skall ni ha gratis el?

    • Mycket intressant. Men detta ingår i Agenda 2030. Därför behövs också massövervakning via 5G, ditt kylskåp ska tala om för dig om öppnat kylen för många gånger via wifi, din tv likaså om du övertrasserat dina minuter.

    • blabaris och -”Nu ska regeringen mäta varje dusch folk tar” .

      Njaee inte regeringen utan fastighetsägaren emellertid det handlar mera om att regering och riksdag är tvingade att sänka energiförbrukningen totalt över hela landet, detta sker då genom att ta bort kollektivmätning för energi förbrukad i ett flefamiljshus.
      Även kallvatten kommer givetvis att mätas, drivmekanismen för kallvatten är ej tunn blå luft.

      De familjer som ej får bekymmer blir givetvis de få-barns eller ingaallsbarn hushåll, övriga där kommer det att bli hög ljudvolym mellan innerväggarna.
      Eehmm kommunens och skavisäga dess omsorgs-nota kommer givetvis att stiga och -det vet du hur dessa löser det utgift-bekymmret, eller hur!
      Betyder du får kallt rum lite varmvatten och dessutom täcka upp för dessa vilka ej behöver fundera på den saken, någonsin.
      Ehmm -när får vi tapperhetsmedalj.

      Vad det egentligen handlar om är den nedkoppling av energi-generering vilket pågått några decenier för att så enda upp i batterikasetter-solceller och vindgeneratorer och import för topparna och det är just där energi-toppar som det har dolts nytt debiteringssystem boende-system för att hålla förbrukad energi till medborgarna så lågt som mojligt,
      Klassisk MP-regerings politik lasta på med avgifter, -börjar det bli tungt? -Nejdå vi klar detta oxå! -eller hur Komraden.

      Import av energi eller import oavsett suger i statens kassalåda och det ska minskas, oavsett, det har politiskt skapats ett samhällssystem, ”det finns inget val”

      -Vad kan du se! är regeringen med sina tillbedjare lyckosamma för dig och dedinas, framtid

    • HSB hyresfastigheter låter redan sedan flera år tillbaka sina hyresgäster betala individuellt för värmen. Detta medför med fasta avgifter och skatter en hyreshöjning på mellan 1000 och 2000 kr i månaden, beroende på lägenhetsstorlek, utomhustemperatur och användning av mängden varmvatten. Skatter och avgifter i detta fall drabbar enskilda hyrsgäster extra hårt, då ett kollektivt uttag istället hade medfört stora avgiftslättnader.

      • Jag anser att alla skall betala sin el och sitt vattenförbrukning enligt mätaren. Jag har ingen lust att subventionera Rinkeby med flera förortsbon el och vatten. De ingår i hyran på de områden där bilar brändes som värst.
        Detta verkar vara ett avtal mellan sossar och brännarna. Samt en subventionerad hyra.

  9. Hur många vet att ett litium-jon batteri börjar brinna om det överladdas?
    Hur många vet att batteriet underhåller brand själv?
    Behövs inget syre = går inte att kväva!
    => Går inte att släcka med vanliga pulversläckare!
    Finns en speciell ”batterisläckare” att köpa!

    Börjar det brinna => Spring!

    – Elbil är framtiden? – eller?

    Själv nöjer jag mig med ett blybatteri i min 30 år gamla
    (som nya!) Audi! ( med fullt modern avgasrening!)

  10. Vad tror ni händer när kontanter blir utfasade, vi ska införa en ’liten’ avgift på korten vid köp men den kommer vara så liten så typ vägtullarna som bara skulle vara några kronor men idag är 60kr vid högtaxa.

  11. ”När det gäller skatter är uppfinningsrikedomen stor” Exakt! Exodus 20:15: Thou shalt not steal.

  12. Politiskt korrekta socialisten och celebrity groupien Elon Musk är de vetenskapligt illiterata journalisternas älskling och idol.
    Elbilen är en äldre uppfinning än bensinbilen och självklart inget som Musk har uppfunnit. Enda orsaken till att elbilar säljs idag är flumideologi.

  13. Den som trodde att El-bilen skulle bli billigare i drift måste vara mer än naivt. Staten kommer inte att kunna klara sig utan dessa skatteintäkter.
    Hur annars skulle de kunna försörja de till större delen muslimska bidragsturister.

    Om du skulle tanka bilen med en hink vatten så skulle det bli skatt på vatten så det kommer att skrika om det.

  14. När alla har elbil vart ska staten ta dessa miljarder som dom tar nu, sen hur ska alla kunna ladda sina bilar när vi inte har ström så det räcker ? Garanterat det blir någon ny sorts energi och miljöskatt på elbilar för att dom laddas och det är batterier som måste bytas, inte ska folk få något gratis när man kan skatta ihjäl dom.

Lämna ett svar till Maja 2Avbryt svar