Rekordmånga tåg i tid skryter Trafikverket, men…

KOLLEKTIVTRAFIK. Punktligheten för persontåg i Sverige var betydligt bättre i fjol än året dessförinnan, rapporterar Sveriges Radio som tagit del av preliminär statistik.

2019 kom 91 procent av tågen i tid, vilket är den högsta siffran sedan mätningarna började 2013. Trafikverkets verksamhetschef Roberto Maiorana säger att det är en förbättring med tre procentenheter jämfört med 2018, då rekordmånga tåg var försenade. Trafikverkets uttalade mål är att 95 procent av tågen ska vara i tid.

-Pettersson säger att när var tionde tåg är försenat har man mycket att arbeta med och målet 95 procent i tid är inget att skryta över.

Enligt Sydsvenskan var Sverige näst sämst i Europa 2017.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

7 thoughts on “Rekordmånga tåg i tid skryter Trafikverket, men…

  1. Ni som väntar på att alla tåg skall gå prickfritt får vänta till 2030.
    Att få tre % att komma i tid tog tre år och att få till resten kommer att ta 6-9 år. Bra jobbat SJ.

  2. Tågförseningarna beror till största delen på politiska beslut under årens lopp. Underhållet har varit kraftigt eftersatt den senaste 30 åren. Man lappar o lagar det nödvändigaste. 1988 delades gamla SJ upp i olika delar. Upphandlingar har gjort att olika aktörer har skött underhållet. En del har varit mindre seriösa och när tiderna varit pressade har de i sin tur tagit in ovana företag. Ständiga upphandlingar och för stor administration med för höga chefslöner inom Trafikverket. Före 1988 hade SJ allting själva. Banavdelning, signalavdelning, elavdelning, snöröjning, resebyrå, bussar, färjor, tåg, ca 50 tusen anställda, lokstall, stationer. mm.mm. Idag har SJ AB ca 4600 anställda och sina egna tåg. Ingenting annat. Man betalar en avgift för att köra på spåren precis som ett bussbolag. Media har efter 32 år fortfarande inte fattat detta utan tror att SJ har ansvar för snöröjning och underhåll på järnvägen. Det är ju ingen större överraskning. Dagens s.k. journalister är ju inte speciellt smarta och dessutom vänstervridna så det ryker. Med ett förflutet inom järnvägen under 40 år kan jag säga att det var mycket bättre förr.

    • Ju fler kockar desto sämre soppa, heter det ju. Och nog verkar det ligga något i det.
      Under mlitärtjänstgöringen på 70-talet åkte jag tåg i stort varje helg till och från Linköping. Har inga minnen av inställda eller försenade tåg unser den tiden.

Lämna ett svar till KungenAvbryt svar