Tåget är inget alternativ, det tar för lång tid…

DUBBELMORAL. Klimatminister Isabella Lövin (MP) har eller hade en dieseldriven och miljöfarlig pickup, en Ford Ranger årsmodell 2005, i garaget. Bilen är/var registrerad på hennes make. – Det är min mans bil – han är skulptör och jobbar med sten, sa Lövin för något år sedan.

Steget Efter

Nåväl, nu står det i Aftonbladet att miljö- och klimatminister Isabella Lövin packat väskorna för att sätta sig på flyget för att ansluta till klimatmötet i Madrid. Att ta tåget är inget alternativ, det tar för lång tid. Lövins schema är för späckat.

-Pettersson konstaterar att skitiga bilar är okej om man kör sten eller annat tungt och det går bra att flyga om man har mycket att göra och tiden är begränsad, i varje fall om man är miljö- och klimatminister och tror att dubbelmoral betyder dubbelt så bra. Allas lika värde gäller bara ibland…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

 

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

 

25 thoughts on “Tåget är inget alternativ, det tar för lång tid…

  1. Delcitat

    Mutor hotar FN:s globala mål. Korruptionen i världen försvårar radikalt möjligheterna att nå målen i Agenda 2030 om en hållbar global utveckling.

    Biståndsorganisationen Sida har under senare år kraftigt utökat antalet personer som arbetar direkt eller indirekt mot korruption i biståndsländerna.

    Slut delcitat

    Läs gärna mer och lyssna till ljudreportaget på länken nedan:

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7345248

    Delcitat

    Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030:

    Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen.

    Genom Globala målen för hållbar utveckling kan det här bli verklighet. I alla länder. För alla människor!

    Slut delcitat

    Läs mer om de Globala målen på länken nedan:

    https://www.globalamalen.se/

    Hemsidan drivs av: UNDP – United Nations Development Programme

    Nu hotas alltså alla högt uppsatta mål i Agenda 2030 av KORRUPTION!

    I det genomkorrumperade sällskapet med klimatalarmisterna som nu samlas i Madrid trivs väl Sveriges klimatminister Isabella Lövin (MP) med sin egen dubbelmoral lika bra som fisken i vattnet.

    • Skribenten Billy Boy citerar UNDP:
      Globala målen är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit och finns till för att uppnå fyra fantastiska saker till år 2030:
      Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen.

      – Alla dessa mål skulle kunna uppnås med 1 åtgärd: Hejda den skenande befolkningsökningen i stora delar av Världen, främst afrikanska och muslimska länder.

      Denna enkla åtgärd kan förefalla självklar, men likväl så genomförs den inte. Det anses nämligen vara rasistiskt att ställa sådana krav. Det anses vara en form av rasbiologi att förvänta att andra folkslag ska ha lika låga födelsetal som vita västerlänningar.

  2. Skall man klassa bilar som ” miljövänliga ” skall dessa vara minst 14 år . Då har de betalat tillbaka till ” miljön ” och då kvalar Lars bil in . Jag har dock för mig att denna bil varit uppe till diskussion tidigare och då var den inte 14 år . Mvh Sjöström

  3. Hur kan man vara så hånfull mot sina medmänniskor som också har bråttom och mycket att göra och ändå utnämnas till minister till det som påstås vara en demokrati.

    • Jag förmodar att Isabella Lövin har hästarna framför kärran. Såvida hon lever som hon lär alltså.

  4. Detta ingår i deras sinnessjuka agenda mot det SVENSKA folket!
    Hennes make behöver en stor bil med det skulle även växande SVENSKA barnfamiljer m fl behöva, men som alla vet så ska SVENSKAR ha så få barn som möjligt, och helst transportera sig med lådcykel, buss etc, i enlighet med den vansinniga Kalergiplanen.

    • Vissa påstådda miljövänner ser vita västerländska barn som ett hot mot miljön. Men samma attityd gäller inte den överbefolkning som ständigt trycks in i Europa utifrån.

      Många afrikanska och muslimska länder har astronomiska födelsetal. Vita européer har motsatta problemet, nämligen anmärkningsvärt låga födelsetal. Den rimliga slutsatsen blir alltså att åtgärder måste sättas in mot den höga fruktsamheten i afrikanska och muslimska länder. Vita européer bör däremot stimuleras att skaffa fler barn, för att undvika en alltför snabb befolkningsminskning.

      Vilka miljövänner uppmärksammar dom extrema skillnaderna i fruktsamhet?

      Jag har ett förslag:
      Gå fram till några klimatstrejkande elever, och nämn att den viktigaste miljöåtgärden är att stänga gränsen. Påpeka hur miljön belastas av afrikaners och muslimers stora barnfamiljer. Se hur lång tid det dröjer innan en lärare kommer springande, och ger eleverna order ”Den där personen ska ni inte prata med”.

  5. Tom Harris, executive director vid International Climate Science Coalition. Pratar om förnybara energislag som sol och vind i Madrid.Det som miljöpartiet anser ska ”rädda världen”, helt och hållet.

    Vad kostnaden för dem är, hur effektiva de är, samt vilka natur och miljöproblem de skapar.

    Den årliga ökningen på energi, som jordens länder tillsammans har och kräver idag. Klarar inte dagens sammanlagda sol och vindkrafts resurser, av att producera ihop till, i elkrafts försörjning.

    Han tar även upp att Spaniens 18 000 vindkraftverk, årligen tar livet av mellan 6-18 miljoner vilda fåglar och fladdermöss. Plus mycket annat intressant. De lär finnas 300 000 tusen vindkraftverk i världen för tillfället och många fler ska byggas. Undrar vilken inverkan de har på arternas bestånd i naturen?

  6. Åka tåg i Europa är heller intealltid så ”miljövänligt”. Elen till tågen kommer ofta från kolkraftverk. Ånglok hade varit mer miljövänligt. Direktverkande kolkraft lär ungefär halvera kolåtgången.

    • Nja Magnus !

      Ditt påstående stämmer nog inte.

      Verkningsgrad, Ƞ. (bokstaven ”äta”)
      Verkningsgrad, Ƞ, för ånglok lär vara sämre än 10 %.
      Verkningsgrad, Ƞ, för ångkraftverk eldat med kol lär vara bättre än 35 %.

      I Sverige kan man ta kondensorvärmen till vara genom att värma fjärrvärmenätet. Då ökar verkningsgraden väsentligt. Kanske finns lite fjärrvärme i Tyskland också?

      Förlusterna för elen är i sammanhanget små.
      Dieselmotorn är en utmärkt motor om banan inte är elektrifierad.

      Järnväg har en grundläggande fördel som är låg friktion. Besök gärna ”Lokomotion” hos http://www.jarnvagensmuseum.se

      Jag jiider inte. (Skånska = ids inte.) Du får räkna själv. Redovisa gärna vad du kommer fram till.

      Därutöver så kan man inte rena rökgaserna från ett ånglok. Effektiv rökgasrening kan man ha på stora stationära ångkraftverk. Renar både med avseende på stoft och på svavelsyra.

      Med vänlig hälsning
      Tomas.

    • Svar till Magnus Eriksson och Tomas:

      Magnus Eriksson skrev:
      Åka tåg i Europa är heller intealltid så ”miljövänligt”. Elen till tågen kommer ofta från kolkraftverk.

      – Man kan gå ett steg längre, och påpeka att kolkraftverken utnyttjar ångturbiner för att driva generatorerna. Elloken drivs alltså av ånga.

      Tomas skrev:
      Nja Magnus !

      – Jag är förvisso inte Magnus. Men jag vill likväl utfärda ett tack för din fina förklaring.

      Tomas skrev:
      I Sverige kan man ta kondensorvärmen till vara genom att värma fjärrvärmenätet. Då ökar verkningsgraden väsentligt.

      – Samma sak gäller ju även andra sorters värmekraftverk, såsom atomkraft.

      Atomkraftens spillvärme hade kunnat värma städer istället för att värma havet. En utmaning i sammanhanget, är att man gärna undviker att bygga atomkraftverk i närheten av större städer. Det behövs alltså långa vattenledningar för att förflytta varmvattnet från kraftverk till kund. Eftersom atomkraften har ett nedläggningshot hängande över sig, så finns knappast viljan att göra investeringar för att utnyttja atomkraftens spillvärme.

      Men: Ifall det hade funnits ett beslut att behålla, och utveckla, atomkraften, hade det då varit genomförbart att dra enorma vattenledningar från kraftverk till storstäder?

      Tomas skrev:
      Järnväg har en grundläggande fördel som är låg friktion.

      – Denna stora fördel bör i första hand utnyttjas för industrins tunga transporter. Men politikerna förefaller hellre satsa på projekt som är häftiga, såsom dyra höghastighetsbanor. Industrins behov förefaller ha lägre prioritet.

      Men det är kanske meningslöst att göra järnvägsinvesteringar utifrån industrins behov. Med Miljöpartiets politik kanske Sverige snart inte har någon tung industri kvar. Då finns inte längre några kunder till godstågen.

      Blir miljön bättre av att industrin flyttar till Kina?

      • Svar till Stadshuset i Minsk.

        Lastbilarna orsakar en kostnad om minst 100 kr / mil som betalasav skattebetalarna. (Seminarium 2017.)

        Lastbilarna slipper betala vägen. En faktor som bidrar att för mycket gods rullar på landsväg.

        Den i Sverige vanliga NAB – principen. Nån Annan Betalar.

        Om varje transportslag fått betala sina egna kostnader så hade mer gods gått på Sjövägen och Järnvägen.

        Sverige har fler än 50 hamnar som kan ta emot handelsfartyg. Låt lastbilarna göra det de är bra på. Distribuera godset i närområdet.

        Järnväg är också utmärkt att frakta fläsk med. (Sheeple.) Sträckan Ystad till Simrishamn har rustats upp i höst. Antal reande ökar hela tiden på tågen i Skåne.

        Höghastighetståg anser inte heller jag är lämpliga för Sverige. Finns både ekonomiska och filosofiska invändningar.

        Läsare av Petterssonsblogg.se bör verka i offentligheten så att vårt Folk väcks och att vi framöver inte accepterar åsnor i Sveriges Riksdag.

        Då kan vi återskapa banor och höja största tillåtna hastighet till 250 km/tim på vår traditionella järnväg.

        SJ, ”Sent Jämt”, saboterade järnvägen på 1960 tal och framöver. Det var skälet till nödvändig uppdelning i Banverk, nu Trafikverket och tågbolag. På godssidan genomfördes övergång till modernare vagnpark på kort tid.

        Tomas.

    • Svar till Tomas:

      Tack för ett intressant och väl formulerat inlägg.

      Tomas skrev:
      Lastbilarna slipper betala vägen. En faktor som bidrar att för mycket gods rullar på landsväg.

      – Samma sak gäller tunnelbana i förhållande till bussar.

      Tomas skrev:
      Sverige har fler än 50 hamnar som kan ta emot handelsfartyg. Låt lastbilarna göra det de är bra på. Distribuera godset i närområdet.

      – Väl talat.

      Ditt resonemang är ett exempel på vad Sverige behöver mer av. Politikerna behöver uppmuntra alternativ till väg-transporter, i stället för att skuldbelägga bilister som inte har några andra alternativ. Miljöpartiet är kännetecknande för den misslyckade politik som har handlat om att piska bilisterna med ständigt skatter och avgifter. Denna misslyckade politik har samtidigt bidragit till att i onödan öka bil-beroendet.

      Jag kan bidra med mitt eget perspektiv hur jag förflyttar mig i vardagen. Jag har ingen bil, utan jag är beroende av cykel och tåg. Jag skulle uppskatta ifall samhällets ledning kunde upphöra med sitt agg mot bilister, och istället genomföra förändringar för att underlätta för oss som saknar bil. Politikerna verkar ibland strunta i icke-bilisters perspektiv, samtidigt som dom talar sig varma om att minska bil-beroendet. Det kan handla om små saker såsom möjligheten av bli av med grovsopor, eller återvinnings-stationernas placering. Det kan även handla om att underlätta för småföretag, så att det kan finnas fler små butiker, och därmed kortare avstånd till närmaste butik.

      Miljöpartiet är kännetecknande för den misslyckade politik som har handlat om att häckla bilister, istället för att underlätta för cyklister. Jag skulle kunna ge fler exempel på hur Miljöpartiets politik skapar ökat bil-beroendet, i motsats till vad Miljöpartiet säger sig vilja uppnå.

      Tomas skrev:
      Läsare av Petterssonsblogg.se bör verka i offentligheten så att vårt Folk väcks …

      – Under några dagar har jag ägnat mig åt att läsa och skriva kommentarer här på Petterssons blogg. Det som jag har märkt, är att koldioxidutsläppen är en känslig fråga som direkt ger upphov till upprörda känslor. Dessa negativa reaktioner har fått, trots att jag mycket tydligt har tagit avstånd från Miljöpartiets misslyckade ”miljöåtgärder”. Jag undrar ifall jag kan be Pettersson om utrymme att förklara hur jag ser på miljöproblemen.

      Tomas skrev:
      … och att vi framöver inte accepterar åsnor i Sveriges Riksdag.

      – Med Miljöpartiets politik så kommer vi att slippa åsnor i Riksdagen. Alla åsnor kommer nämligen att behöva tjänstgöra som dragdjur.

  7. Det roligaste är att hennes man är naprapat. Det är ett yrke han utövar hemifrån. Hur kom hon på det där med stenar? Kanske han tagit hem någon sten till tomten, men i hans arbete? Aldrig i livet.

Kommentera