Utbildningsminister Anna Ekström, S, jublar men…

INSÄNDARE. PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper inom läsförståelse, matematik och naturvetenskap. Studien genomförs vart tredje år. Kina är bäst i världen.

Matematik av Timisu från Pixabay

Utbildningsminister Anna Ekström, S, jublar: ”Svensk skola fortsätter återtåget till kunskapsresultat i topp!”.

Den som läser hela Pisa-rapporten kan också ta del av följande: ”Samtidigt är Sverige det land i undersökningen där störst andel 15-åringar uteslutits från att genomföra Pisa-testet, 11 procent, på grund av att de varit nyanlända”.

Men det kanske brister i minister Ekströms läsförståelse eftersom hon inget nämner om den icke helt oväsentliga saken.

Ego Lego

Skolverket

12 thoughts on “Utbildningsminister Anna Ekström, S, jublar men…

  1. Regeringspolitikerna verkar tala sig varma om resultatet men bland oss som följer Pettersson verkar tvivlen vara desto större om resultatet. Som många redan påpekat är det ju långt ifrån alla 15 åringar som har fått vara med i undersökningen. Enligt skolverket är det nästan 5500 elever från 207 grundskolor och 16 gymnasieskolor. Och då är ju frågan hur många 15 åringar finns det i landet som går i skolan. Enligt skolverkets statistik fanns över 100.000 elever i årskurs 9 Så då kan man ju undra hur urvalet har gått till för vilka som har fått vara med. Är det de bästa klasserna i landet är ju resultatet skrämmande. Eller har man slumpvist valt skolor och klasser.
    Borde inte alla skolor och alla 15 åringar få vara med för att få ett rättvisare resultat?
    Och hur har urvalet gått till i de skolor som toppar listan?

  2. Skitsnack, bara politisk mytomanisk propaganda !
    Resultatet är garanterat en bluff.
    Dagens mångkulturella svenska skola är precis som övriga samhället helt körd i botten, ingen vettig infödd äkta svensk tror något annat.

  3. Finsk rektor: ”Chockas över respektlösheten i Sverige”

    Eleverna har mer disciplin, föräldrarna visar större respekt – och lärarutbildningen är lika populär som läkarlinjen. Finland har länge varit ett toppland enligt Pisa-mätningen. Men det finns en punkt där Sverige faktiskt är bättre.

    I den senaste Pisa-mätningen 2015 hamnade Finland på en femteplats och Sverige hamnade betydligt längre ner i OECD:s mätning. Detta sedan Sverige fallit 2009, rasat under genomsnittet för OECD-länderna i samtliga tre kunskapsområden 2012 – och sedan hämtat sig tillbaka från historiskt låga nivåer 2015.

    – Skolsystemet i Sverige har väldigt många brister, säger Mikael Hakola, rektor på Profilskolan i Vällingby i Stockholm.

    Har har tidigare arbetat som lärare och rektor i Finland men flyttade till Sverige för några år sedan. Han anser att det finns flera anledningar till varför den finska skolan verkar fungera bättre än den svenska. Först och främst handlar det om synen på läraryrket.

    – I Finland har man enormt hög status. Det är jättefint att vara lärare.

    Det är jättestor skillnad mellan svenska och finska elevers kunskaper.
    En annan stor skillnad är hur utbildningen är uppbyggd. Enligt Mikael Hakola måste man göra ett inträdesprov för att bli antagen till lärarhögskolan i Finland.

    – Man tvingas exempelvis hålla en provundervisning för att visa hur kreativ man är.

    Han berättar att det brukar vara ungefär lika svårt att komma in på lärarutbildningen som på läkarlinjen i Finland.
    – Så var det i Sverige också förr, men statusen försvann någon gång där när man bestämde att man skulle vara mer kompis med eleverna, än lärare.

    Ytterligare en skillnad är att finska skolor inte verkar tampas med samma segregationsproblem som Sverige. Enligt Hakola är skillnaden på en Helsingforsskola och en skola på landsbygden minimal.

    – Avvikelserna är så små att de är obetydliga. Det kan man inte säga om Sverige. Här finns det skolor som presterar extremt bra, och andra inte alls.
    Världens största elevstudie

    OECD:s stora kunskapsmätning Pisa är världens största elevstudie. De resultat som presenteras på tisdag berör hela 32 miljoner elever.
    Studien visar hur elever i 79 länder klarar läsning, matematik och naturvetenskap.

    Jörgen Jensen är matematiklärare på samma skola där Hakola är rektor. Han säger att han ibland undervisar elever som börjat skolan i Finland, och sedan kommit hit.
    – Det är jättestor skillnad mellan svenska och finska elevers kunskaper.

    Finska elever kan alltid grunderna, svenskar kan ofta inte ens multiplikationstabellen fastän de går i sjuan eller åttan.

    Han berättar också att de auktoriteter som finns över skolan ofta är coachande – i stället för bestämmande – i den finska skolan.

    Dessutom har man inte heller skolplikt i Finland – utan läroplikt. Det innebär att eleverna inte får ha ett enda underkänt för att få ett slutbetyg. I Sverige räcker det med att man dyker upp på lektionerna för att få slutbetyget.

    Relationen mellan lärare och elev skiljer sig också åt mellan de svenska och finska skolorna, säger Hakola. I Finland är lärare auktoriteter som eleverna ser upp till.
    – När jag pratar med andra finska lärare som kommit till Sverige är många chockade över hur ordningen i klassrummen och respekten gentemot lärarna skiljer sig.

    Men det är inte bara elevernas attityder som verkar annorlunda. Även många svenska föräldrar saknar respekt, enligt både Jensen och Hakala.
    – I Sverige tycker föräldrarna att det är skolan som ska lyda dem, inte tvärtom.

    Många känner sig som kunder som kan reklamera. Man har alltid ett anmälningshot över sig, säger Jensen.
    – Som jag upplever det finns inte det tänket i Finland. Där litar man på lärarna för att man vet att de är kunniga, tillägger Hakola.

    Vad kan dessa skillnader bero på?

    – Återigen handlar det om statusen på yrket. Men det handlar också om att man i Sverige nästan bara pratar om rättigheter, och nästan aldrig om skyldigheter, säger Hakola.

    Det finns dock en punkt där han anser att den svenska skolan är bättre än den finska: svenska elever är bra mycket mer socialt kompetenta, säger han.
    – Hade man haft en Pisa-undersökning på social kompetens hade Sverige hamnat på förstaplats. Svenska ungdomar är extremt sociala, säger han.

    https://www.svd.se/finsk-rektor-chockad-over-respektlosheten-i-sverige

  4. Naturligtvis har de styrande varit rädda för att resultatet skulle blivit för bra om även de 11%, barn till de högutbildade, fått vara med. Det är vad jag uppriktigt tror men vet ej. Om resultaten helt plötsligt förbättrats för mycket kunde för många trott att det fuskats.Och fusk det är den genomärliga Regeringen väldigt rädda för.

  5. Pisa-rapporten:
    ”Samtidigt är Sverige det land i undersökningen där störst andel 15-åringar uteslutits från att genomföra Pisa-testet, 11 procent, på grund av att de varit nyanlända”.

    – Den siffran är en indikation på hur snabbt svenska ungdomar ersätts av andra folks barn.

    Det här handlar inte om att ge flyktingar skydd. Det här handlar om att muslimer och afrikaner koloniserar Sverige. Liksom övriga Västeuropa erövras av kolonisatörer.

  6. Exakt! Mätningen görs annorlunda nu.
    .
    Så egentligen är det 11% fler av de svenska* eleverna, som inte alls klarar proven den här gången..

    *Vart tog inkluderingen vägen?

Lämna ett svar till Onkel BjörnAvbryt svar