Problem med försvarets nya helikoptrar

FÖRSVARET & SKATTER. Problemen med försvarets nya helikopter 14 fortsätter. De helikoptrar som är stationerade i Norrbotten har bara kunnat flygas hälften av den tid som planerats i år, bland annat på grund av brist på reservdelar från tillverkaren, och det har gått ut över möjligheten att öva, rapporterar Sveriges Radio. 

Helikopter 14
Bild Hampus Hagstedt Försvarsmakten

De nio exemplar av helikopter 14 som placerats i Norrbotten ska användas för trupp- och materieltransport och räddningsuppdrag. Den minskade flygtiden i år har bland annat gått ut över planerade samövningar med I 19 i Boden och arméns jägarbataljon i Arvidsjaur.

I den mån reservdelar funnits tillgängliga har försvaret prioriterat att de ska gå till helikopterskvadronen i Ronneby som har en specialvariant av helikopter 14 för sjöoperativ verksamhet, bland annat med den u-båtsjaktförmåga som Sverige nu är på väg att bygga upp.

Sverige beställde den nya helikopter 14 i slutet av 1990-talet av europeiska helikopterkoncernen NHI. Men leveranserna blev nästan tio år försenade och driftskostnaden visade sig vara hög, beroende på flygtid upp till mer än 200 000 kronor per timme i luften.

Försvaret har fått sina 18 nya helikoptrar, men alla har ännu inte hunnit modifieras enligt de svenska kravspecifikationerna. Först om två år beräknas det vara klart.

-Pettersson säger att statens inköpsorganisationer verkar dysfunktionell.

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

13 thoughts on “Problem med försvarets nya helikoptrar

  1. Militärt försvar överhuvudtaget känns som bortkastade pengar när landet inte kunnat försvaras mot muslimsk invasion.

    Flygvapnet är en lekstuga, JO friar Ängelholms flygflottilj som låter familjen Schyffert nöjesflyga i SK60 och Gripen. ”Det ökar intresset för att bli flygförare”
    Patetiskt. En lönnfet 50-årig Schyffert vill ungdomarna identifiera sig med enligt Flygvapnet!

    Sverige är ockuperat och vi betalar ockupanterna precis som Vichy-Frankrike gjorde.

  2. Låter som beställaren är helt okunnig i detta och så luktar det privat muta.Varför så dyr att flyga?Är reservdelarna av guld?

  3. Det krävs både intelligens och omdöme för att genomföra ett stort
    projekt!

    Skulle kanske ha varit bättre om politikerna ägnade sig åt politik
    och köpte projektuppgifterna från de som är kapabla att driva ett
    projekt?

  4. Man blir inte förvånad över dessa statliga upphandlingar och försvarets hushållning med pengar. Hade svenska försvaret beställt standardutförande av Hkp och därefter beväpnat dessa efter svenska specar så hade hkp varit levererade för länge sedan och hundratals miljoner kanske miljarder hade sparats av skattebetalarnas pengar. Nehe FMV skulle naturligtvis öka höjden men några cm och det innebar omdesign, omtest och ny klassificering. Tänk mina vänner när dessa statliga svenska myndigheter skall bygga snabbjärnväg för 250 miljoner till 2035, min gissning är klar år 2100 till en kostnad av 500-1000 miljarder.

  5. Det verkar att vara en dyrköpt mackapär, det påstås även att för varje flygtimme fodras det 50 timmar verkstadstid , man kan fråga sig vad det är för några ålahuvuden som ligger bakom en sådan fin affär .Det vore nog billigare att skrota för dom är så dyra att dom motiverar inte den kostnaden för att få flyga .

Lämna ett svar till Nils DackeAvbryt svar