Det är flathet och syltryggar som har förstört skolan

SKOLAN. Hamid Zafar som kallas rektor Hamid är klar över hur man räddar en skola i kaos. Ta läraren i hand inför varje lektion. Mobilförbud. Höga förväntningar på alla elever. Med rätt insatser går det att vända utvecklingen i problemskolor i utsatta områden.

Hamid Zafar var rektor på Sjumilaskolans högstadium i Biskopsgården i Göteborg, där 99 procent av eleverna har invandrarbakgrund. När han kom dit var det en skola i fritt fall.

Elever slogs i korridorerna och sparkade sönder möbler. Lärarna var rädda; någon kunde få en gaffel kastad på sig i matsalen. Vid lektionsstart var det ofta kaos i tio minuter och elever och vuxna passerade in och ut ur klassrummen som de behagade. – Vuxenvärlden hade abdikerat, konstaterade Hamid Zafar.

När Skolinspektionen gjorde tillsyn på skolan hösten 2015 blev domen stenhård. Då gick endast 33 procent av eleverna ut nian med godkända betyg i alla ämnen. 74 procent är numera behöriga till gymnasiet.

Numera har Hamid ett nytt arbete: ”De låga förväntningarnas rasism göder skolproblemen” I januari i år blev Storvretskolan i Stockholmsförorten Botkyrka den första kommunala skolan att tvångsförvaltas av staten. Skolinspektionens rapporter om skolan visade tydligt att problemen var stora redan innan tvångsförvaltningen – så varför drog ingen i handbromsen tidigare? Det frågar sig Hamid Zafar, barn- och utbildningschef i Mullsjö, i ett debattinlägg i Expressen.

Rektor Hamid menar att det grundläggande problemet var att tjänstmännen på kommunen var rädda för att stigmatisera eleverna – något som han säger sig ha stött på vid flera tillfällen i olika sammanhang. Han beskriver det som en ”missriktad välvilja” och att ”de låga förväntningarnas rasism” är ett mönster som går igen i den svenska skolan.

Botkyrkas skolförvaltning av en ”tystnadskultur” där problem systematiskt projiceras ”någon annanstans” eller ”sopas under mattan”. Information från skolan förskönas.

-Pettersson konstaterar att rektor Hamid arbetar som man gjorde i skolan innan 68-vänstern började flumma, med ordning, reda och respekt, tvärtom dagens lågaffektiva bemötande som förstör så mycket.

Om Hamid Zafar på bloggen…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Det är flathet och syltryggar som har förstört skolan

  1. Den dagen skolan inte är politisk längre har vi en chans att vända det hela, fram till dess kommer förfallet att fortgå. Politikerna har försökt att driva skolan politiskt och hur har det gått?? kan någon säga att de har gått bra?? är någon nöjd med försöket från 70-talet?? Varför inte låta kompetent folk styra skolan, med en utbildning som motsvarar dagens utmaningar, men som sagt så länge de finns en politisk vinst i våra barn så kommer politikerna att vägra att släppa skolan ifrån sig.

    • De icke seriösa bankomatshopparna och välfärdsparasiterna ska åka med boeing 747 nån annanstans, varför inte till kolguvorna i ural? Det kanske finns plats på nån avgång för politiker som behöver lära sig arbeta o inte bara snacka

    • Så skulle jag inte vilja uttrycka det. Flumvänstern har kidnappat skolan och vi alla som inte applåderar vänstern får inget tillträde till skolan. Jag har sökt några rektorstjänster, så jag vet.

  2. stämmer inte med låga förväntningars rasism. Man har vetenskapligt utvärderat detta. Finns NOLL evidens som styrker detta.

    Det ENDA det finns evidens för är att skolprestation hänger ihop med individuella IQ nivåer.

    Något som vi ALDRIG talar om är rasism och hot och våld mot lärarna från både föräldrar och elever vilket gör att lärarna är rädda och när någon är rädd presterar man sämre.

    https://eso.expertgrupp.se/rapporter/2019_1-lika-for-alla/

    • Om man gör en grov generalisering så uppstår en massa sjukdomstillstånd hos barn som uppfostras kollektiv av offentlig verksamhet. Barn behöver trygghet hos och av sina föräldrar, inte vänsterflummare till förskolepersonal och skolpersonal som tror på fri uppfostran.

  3. En drygt 40-årig totalt okontrollerad massinvandring är grundorsaken till dagens katastrofala samhällsomstörtning och utveckling av Folkhemmet inom alla områden !

  4. Så ska det skötas. Ordning och reda. Respekt för rektor och lärare. Tyst och lugnt och INGA MOBILER. Då får vi ut fina människor i samhället som kan utbilda sig vidare och få bra jobb

  5. FOI´s experter drar slutsatsen att detta beror bara på vit makt och SD, hade dom inte funnits så hade skolan fungerat perfekt i Maos o Lenins anda.

Lämna ett svar till blabarisAvbryt svar