Att tro på hybrid- och elbilar är som att tro på gud

KLIMAT & MILJÖ. En dieselbil som drar 0,84 liter har en skatt på 11 200 kr och en laddhybrid som drar 1,08 liter har en skatt på 300 kr.
Biljournalisten Robert Collin är mycket kritisk: – Det är bara symbolpolitik utan någon seriös miljötanke. Miljön vinner ingenting på symbolhandlingar, säger Collin. 

”Volvo XC90” Foto Sébastien Staub CC BY-NC-ND 4.0

Nyligen tog Robert Collin ut två bilar på långfärdstest genom Sverige: en Volvo XC90 T8 hybrid och en VW Touareg diesel. Testet är publicerat på Aftonbladet, (betalvägg) där Robert Collin skriver så här: Vi tankar båda bilarna upp i röret på Preem i Norrtälje, och Volvon har haft sitt lilla batteri på laddning hela natten. Det är 66 mil tills vi tankar fullt igen i Norråker. XC90 T8 drar 1.08 liter milen. Och belönas av svenska staten med en årlig skatt på 300 kronor (ja, trehundra!).

Vår VW Touareg drar 0,84 liter milen. Och det är riktigt dåligt tycker staten som straffar bilen med den årliga skatten 11 254 kronor. 0,84 är inte särskilt snålt. En bra modern diesel borde gå snålare. Men vi kör fort och det är snömodd på E4 och ishalka längre norr ut. I vilket fall är Volvons förbrukning 1,08 ännu sämre. Med drygt 20 procent mer CO2 ut i luften. Ännu mer om man tar hänsyn till att soppan vi tankar i Touaregen köps på Preem som har en stor del skogsråvara i dieseln.

Dessutom får tjänstebilsförarna en rejäl rabatt. XC90-hybriden kostar 12 000 kr mindre i skatt per år jämfört med VW Touareg.

Det är tydligt vad Robert Collin anser om den stora skillnaden i skatt på bilarna. – Det är inte riktigt seriöst miljötänk bakom hybridbilarna, säger han. Men det är rätt i tiden och det är tydligen så här alla vill ha det.
– Grejen med en hybrid är att kalla den elektrisk och att man kan ladda den i vägguttaget, men hur många har egentligen möjligheten att ladda hemma? Väldigt få personer i storstäderna kan ladda eftersom det knappt finns laddstolpar på gatorna.

– Och hur många ska bara köra fyra mil?

I Aftonbladet-testet gick Volvon 3,5 mil på el, de övriga 68 milen på bensin.
– Och den här Volvon var riktigt törstig, säger Collin.

När Volvos VD Håkan Samuelsson berättade att företaget från 2019 bara ska lansera elektrifierade bilar, reagerade Robert Collin direkt i en krönika:
– Nu visar det sig att det som Volvo kallar ”elektrifierade bilar” ‘ i själva verket är hybrider och det är ju inte samma sak. Men Volvo fick mycket reklam och många blev glada.

Om du fick ge politiker ett råd kring miljöbilar – vad skulle det vara?
– Att miljön inte vinner något på symbolhandlingar. Jag vill att politiker istället försöker få en seriös bild av diesel som drivmedel. Den senaste reningsklassen Euro 6 har ju nästan inga utsläpp av kväveoxider och nästan inga partiklar. Så vad är problemet med diesel?

Robert Collin minns när etanol var i ropet och etanolbilar fick stora subventioner, även om det inte var ett krav att ha etanol i tanken.
– Det var bara en symbolhandling utan någon uppföljning av politikerna . Nu är det samma sak med hybriderna och det är oseriöst, säger Collin.

Robert Collin attackerar även elbilar…

-Pettersson är övertygad om att det bästa för klimat, miljö och plånboken är att köra sin gamla bil så länge som möjligt.

Sedan undrar jag om det inte skulle gå att tillverka klenare och snålare motorer. När jag började med bilar var motorstyrkan 30-70 hästar, idag är visserligen bilarna tyngre och har mer energislukande prylar men måste de klena motorerna ligga på 140 hkr.

Den oäkta hustrun och Pettersson kör diesel och inte nog med det, vi har även dieselvärmare som startas med fjärrkontroll.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Att tro på hybrid- och elbilar är som att tro på gud

  1. Jag håller mig till Petterssons linje:
    = min 30 år gamla Audi, i nyskick,
    väcker beundran på besiktningen!
    Dessutom brukar de kontrollera sin
    avgasmätare när de testar min bil.
    De brukar tro att den visar för lite.
    Den har extremt låga utsläpp!
    = specialbehandlad!
    = och välskött av mig i alla år!

  2. Enligt Björn Gillberg är en normal elbil
    ”klimatneutral efter 20 000 mil.
    Fram till 20 000 mil är klimatbelastningen för
    tillverkningen av batteriet större än en
    motsvarande dieselbil.

    Detta, dessutom förutsatt att den inte laddas
    med ström från kolkraftverk!
    Asien, Indien, Afrika m.fl. har väl glest
    mellan kärnkraftverken?

    => Alla religioner bygger på ”tro”!
    => ingen religion bygger på fakta!

  3. Petterson är inte så klok som han tror; ordet ”tro” är felt översatt från grundtexten, rätt översättning vore ”förtroende”. Jag själv har 100 % förtroende till end Gud, som räddar ifrån helvetet. ”Alla knän kommer att böjas när Jesus kommer tillbaka”. Skyll dej själv Pettersson, du är härmed varnad.

  4. Har hört från en välunderrättad källa att en bil som är 14 år eller äldre har ” betalat ” tillbaka till Moder Jord och miljön . Det går jag efter och det känns väldigt bra . Mvh Sjöström

  5. Teslaägarna i samhället är företagare alltså blir laddningen ”gratis”. Bara att gratulera men varför måste jag betala bensinpriset?

  6. Det är inte symbolhandlingar det rör sig om – utan det
    är sossarnas sätt att införa så många skatter som
    möjligt under mandatperioden.

  7. Vår – 92:a Volvo 460 går (efter diverse
    egen trimning) på 0,6 – 0,7 l/mil bensin.

    Vi registrerar alla tankningar och körd
    sträcka.

  8. Ingen elbil kommer att rulla mer än någon mil när det är C:a 20-25 grader kallt ute. Och har man tillgång till ström s man kan lada den när 500 000 bilar till skall laddas samtidigt och när 4 miljoner mobiler också ligger på laddning, ett par hundratusen el element står och snurrar och några miljoner datorer är påkopplade.

  9. Detta är helt uppenbart för varje tänkande människa.
    En diesel med inte för stor motor i mellanklassen går på runt 0,4 l milen men beskattas med 2000 kr året eller mer.
    Sanslöst korkat, som sagt endast plakatpolitik ala miljöpartiet.

Lämna ett svar till Thorsten SchütteAvbryt svar