Tidningarnas telegrambyrå har blivit aktivistiska TT

MEDIA. TT Nyhetsbyrån hette tidigare Tidningarnas Telegrambyrå AB och förmedlade nyheter till tidningar och andra medier. Nu verkar TT som många andra nyhetsförmedlare ha blivit en aktivistbyrå med uppgift att lära konsumenterna att tycka ”rätt” i ”rätt” frågor. TT tror inte, kanske med viss rätt att mediekonsumenterna kan tänka självständigt.

Twitter

-Pettersson undrar om TT menar att Alfred Nobel tyckte att kön och inte vetenskapliga bedrifter skulle belönas?

TT har en enormt dominerande ställning och TT:s nyhetsförmedling slår igenom överallt, ifrån de stora drakarna till små landsortstidningar samt i public service.

När det gäller nyheter råder enfald, inte mångfald.

TT:s ägare är Schibsted 33,4 procent, Bonniers 33,4 procent, NT Media 17,4 procent, Mittmedia 13,2 procent och övriga ägare 2,6 procent.

Shipstedt äger bland annat: Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket.se, Bytbil.com, Compricer, ServiceFinder, Prisjakt, Lendo, Mobilio.se., Kundkraft.se, elbes.tn, Elpriser.se, TV.nu, Klart.se, Destination.se, Mötesplatsen.se, Letsdeal.se, Webtraffic, Minimedia, FlexiDrive, Omni.se, MittBolån och en massa annat i 22 länder.

Bonniers äger bland annat: TV4, MTV, C More, SF Studios, Fotbollskanalen.se, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Expressen, Dagen Industri, Kvällsposten, Göteborgs Tidningen, Veckans Affärer, och mycket mer i 16 länder i 175 olika företag. Bonnier är även majoritetsägare i Mittmedia.

På en normalt fungerande marknad är jag övertygad om att Konkurrensverket skulle titta på TT och deras näst inpå monopol. Men makten kanske är nöjd så länge inte de så kallade journalisterna på allvar granskar makten.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

19 thoughts on “Tidningarnas telegrambyrå har blivit aktivistiska TT

  1. Håller med T Ag . Alltid trevligt läsning när någon anser att dessa lobbyister styrs av en viss grupp här i världen . Att sedan föda pressen via stöd som vi skattebetalare står för känns vedervärdigt . Mvh Sjöström

  2. Kvinnorna får väl anstränga sig lite mer.
    ”Kvinnor kan” hade en mässa i Karlskrona men när det började blåsa kallades männen i för att rädda tälten.
    Stanna aldrig för att hjälpa en kvinna som fått punka, hon kan själv.

  3. Därför är det en lisa för själen att lyssna till Katarina Janic
    som heller inte skräder ordet i omdömet om sina forna
    kollegor i lögnmedia!

  4. Det är fördjävligt. Sveriges gigantiska journalistkår domineras totalt av obildade nollor som använder sin plattform för sin egen korkade propaganda.
    Att Sverige kontrolleras av denna homogena och autonoma journalistkår är största orsaken till att Sverige går åt helvete.

  5. Jag fick hem en undersökning från SIFO som heter Sverige Nu. En av de första frågorna är vilka tidningar läser jag? Oj vad många att välja på – tror man i en första anblick fast egentligen är det bara två tidningar. Frågan borde vara – Läser du Schibsted eller Bonnier och mitt svar blir ”Inga nr”. Jag läser Nya Tider, konstigt att det inte finns med som val. För övrigt fanns inget av min nyhetskonsumution med bland alla hundratals val av tidningar, poddar och sajter. Inte ens pettersonsblogg fanns med. Se mer.

  6. Man, man, man…
    Det samma kan sägas om dem som hämtar sopor.
    Hög tid tala om det redan i förskolan så att fler kvinnor anställs i mansdominerade yrken som sophämtning, asfaltläggning och avloppsrensning.
    Efter en generation kan vi förfasa oss över gamla kvinnor med förslitningsprobem, men då har vi nya politiker och kanske ny värdegrund och struntar i kvinnor med problem.

  7. På en normalt fungerande marknad så hade de olika mediaföretagen fått klarat sig på egna meriter och produkter. Inte som dagens medialandskap där huvuddelen är helt beroende av presstöd och skattemedel för sin drift och överlevnad.

  8. Att tänka självständigt är borttaget från dagordningen och vi ser nu resultatet av okunskapen som ökar.🤭

  9. Så länge inte makten ifrågasätts så är makten nöjd och beskattar gärna medborgarna för att betala deras vinster.

Kommentera