”Anmälningshysteri får varannan lärare att inte ingripa mot stöket”

SKOLAN. Nästan hälften av lärarna tvekar att gripa in i stökiga situationer i skolan, enligt en ny undersökning. Lärarna är exempelvis osäkra på hur de ska agera när en elev vägrar lämna klassrummet trots att de har visat ut eleven. Detta ska inte tolkas som att lärarna är dåligt insatta – juridiken är oklar. Därför måste skollagen ses över, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet på DN Debatt

Twitter

-Pettersson säger att det finns flera ordspråk som visar Johannas och Lärarförbundets agerande; sent ska syndaren vakna, som man bäddar får man ligga,…

Vems fel är det Johanna? Ordning och redan är inte allt men det är en förutsättning för att skolan ska fungera. I flera decennier har Lärarförbundet kämpat ”för elevernas rättigheter” och underminerat lärarens roll som auktoritet.

Twitter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “”Anmälningshysteri får varannan lärare att inte ingripa mot stöket”

  1. Dagens skola lider av vänsterns sedan decennier uppluckrande och förstörande av en tidigare väl genomtänkt och fungerande lagstiftning.
    Man har gått från ytterlighet till ytterlighet.
    Från afskaffandet av lärarens rätt och ta till överdrivet våld, till att inte få ingripa alls. En lärare får inte ens freda sig, utan risk för åtal, när denne blir angripen av en elev. Sjukt så det förslår.
    Efter massinvandringen av troglodytvareler från skurkstater så har det bara blivit etter värre.
    För att skapa en dräglig arbetsmiljö i invandrartäta skolor så måste snart en ordningsvakt per klass anställas. Situationen verkar hopplös.

  2. Det är glasklart. Eleven ska sitta och följa undervisningen. Kan inte eleven det har han eller hon särskilda behov som skolan ska tillgodose. Jag vet, i miljonprogramsområdena har fler än hälften av eleverna särskilda behov, och långt fler än hälften av dem kommer från Mellanöstern.
    Så frågan får remitteras till statsminister Löfven om mer resurser så de kan bli lönsamma för kommunen lite längre fram.

  3. 3 av mina vänner har lämnat skolan, och jag kan säga att de var inte PK människor, mera åt det andra hållet. De stod inte ut med hotelser och oreda. Det går inte att fostra vuxna tonåringar från andra länder.
    Tyvärr blir våra unga lidande i den villervallan som har skapats här.

  4. Mer resurser behöver de visst. Fattar de inte att Sverige lägger alla tillgängliga resurser på migrationen så det är nedskärningarnas storlek som skolan måste diskutera.

  5. 7 klöverns trygga och heliga mångkultur har negativt påverkat och förstört precis allting i Sverige !

  6. Jag var 13 år och blev spöad av studierektorn. Han slog med näven mot kroppen så det inte skulle bli uppenbara märken, dragen i korridoren i håret. Allt för att han sett mig röka på valbogsmässoafton. Han frågade om jag rökt i klassrummet, ja så klart var mitt svar och jag fyllde på med att en dum fråga kräver ett dumt svar. Hans fru var vår klassföreståndare. På kvällen frågade mamma varför jag saknade hår på ett ställe på huvudet. Tappade hår i flera veckor och såg ut som en fågel som ruggar. Jag sa som det var och fick svaret: Du hade säkert gjort rätt för det. I dag skulle den studierektorn åkt i finkan och jag fått ett kraftigt skadestånd (om jag inte varit Svensk så klart) det var lite annorlunda på sextiotalet.

    • Svarar på mitt eget inlägg. Vår klassföreståndare blev ju också dokumenterat psykiskt sjuk och blev inlagd på hispan strax därefter. Vi fick en ny klassföreståndare och studierektorn såg vi aldrig mer i den skolan. Gamla Uppsala skola 1973. Kan det ha med makens kontrollbehov att göra? Både han och hon var att betrakta som helt galna. Ingen tvekade men skolan var en auktoritet som man inte stötte sig med.

  7. Skolan har alltid velat vara en egen juridisk zon; bråk och mobbning, som utanför skolan i en rättssal skulle klassas som misshandel och ofredande, förblir oanmält.

    Det som skolan kallar för ”STÖK” et ord som ofta repeteras av media, är juriiskt sett misshandel, olaga hot, ofredande och sexuellt ofredande.

  8. Läste just om ett liknande fall i veckan i Skurups kommun,
    där stökiga elever levde rövare tills läraren ilsknade till
    och tog snorvalparna i hampan o körde ut dem, men se det
    passade inte dom som ska föreställa vårdnadshavare, utan
    dom anmälde läraren, att deras telningar hade orsak att
    åka ut bekom inte dessa olämpliga föräldrar..

    Vissa föräldrar tror att skolan är någon slags kindergarten
    där telningarna kan vistas och göra lite som dom vill.

  9. För SVENSKA elever behövs allt som oftast ordning och reda samt lite eller ingen disciplin, för MENA-elever krävs säkert oftast kadaverdisciplin! Rakt igenom. Vilket beror på kulturella, sociala och genetiska skillnader mm.

Lämna ett svar till Raymond WessmanAvbryt svar