Sex nya nationella ambulansflyg har beställts, det kan bli dyrt för skattebetalarna

EKONOMI & SJUKVÅRD. Sex jetplan har beställts som ska användas som nationella ambulansflyg i Sverige. Planen kommer att kosta drygt 700 miljoner kronor.

Pilatus Aircraft Ltd i Schweiz ska leverera ambulansplanen.

Frågan om fler ambulansflyg har varit föremål för utredning minst 59 gånger och den senaste upphandlingen – som dragit ut på tiden – är nu klar.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg har beställt flygen från schweiziska Pilatus och de kommer att levereras 2021. Planen kommer att utgå från Umeå, Stockholm och Göteborg men de kommer att ha en gemensam ledningscentral.

TT/OMNI

-Pettersson tror att detta kan sluta med katastrof. Politiker och tjänstemän i regioner och landsting kan inte ordna köerna i vården och jag tror inte de är lämpliga att driva flygbolag.

Med tanke på att politikerna tror de kan spara knappt 3 procent 15-20 miljoner av 700 miljoner som är obetydligt så känns riskerna betydligt större än chansen till vinst.

Om man upphandlar tjänsten får man bättre kontroll på kostnader, men om man köper flygplan krävs en enormt stor teknisk organisation och kostnaderna kan skena iväg om man inte har specifik kompetensen.

Bättre att hyra in transporter av ett privat bolag och betala för transport än att låsa upp sig i dyra plan, personal, underhåll, lokaler med mera även om politikerna får leka flygbolagsdirektör. Bara jetplan är också tveksamt, de är bra på långa sträckor, men mindre bra på korta och medellånga. Kanske bättre att blanda, propeller och jetplan.

Det märkliga är att jag inte har hört om några klagomål på befintligt ambulansflyg. I Sverige finns det två typer av ambulansflyg med flygplan med fast vinge plus helikoptrar. Landstingen upphandlar flygplan från privata aktörer för normala ambulansflygtransporter, varav Scandinavian Air Ambulance är den största i Sverige. Sedan 2008 finns också den statliga beredskapsorganisationen Svenska nationella ambulansflyget (SNAM), som har ett avtal med SAS att stå i beredskap med ett flygplan av modell Boeing 737-800. Flygplanet ska på sex timmar från beslut vara ombyggt från ett vanligt passagerarflygplan till ett ambulansflygplan, som är utrustat för intensivvårdsavdelning och kunna ta tolv liggande och 20 sittande patienter. Försvaret har också beredskap  för sjuktransporter för soldater som sårats utomlands.

Scandinavian Air Ambulance som opererar i Sverige, Finland och Norge har två flygplanstyper och helikoptrar och har lång erfarenhet och borde vara bättre och billigare än landstingsdirektörernas flygbolag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Sex nya nationella ambulansflyg har beställts, det kan bli dyrt för skattebetalarna

  1. Behövs kanske med tanke på alla dessa gängkrig, som dessutom kommer att öka Gäller sålunda inte vanligtvis vanliga svenskar.🔫

  2. Undra va heliga ”Santa” Greta säger om detta, hon skulle nog föreslå segelflyg eller varmlufts ballonger skulle jag gissa.

  3. Sparar man 20 000 000 kr per år, med egna plan för 700 000 000 kr, så tar det ”bara” 35 år för att jämnt ut 😳🤒🤨

    Dessa plan köps garanterat in för att politiker ska kunnas flygas direkt till andra länder, antingen när de blir sjuka, eller när de behöver sticka ifrån Sverige ( efter förstört Sverige ), då Sverige är muslimskt med krig och ständiga terrordåd mot de svenskar som finns kvar.

    Att dessa plan ska nyttjas för svenskar som är sjuka, är lika sinnessjukt som att tro, att all invandring är EN VINST FÖR SAMHÄLLET !

    IDIOTIN ÄR TOTAL !

  4. Ekonomin är väl inget problem?

    De nya planen kommer givetvis att finansieras av alla
    ”guldägg”, som väller in i Vårt Fosterland!

    Och vartefter ”guldäggens” släktingar ska komma efter
    kommer planen att vara fullbokade av halta, lytta, sjuka,
    arbetsoförmögna och efterblivna individer.

    Gamla och sjuka svenskar får säkert inte tillgång till någon
    snabbtransport.

    Detta skrivet av en gamling som suttit in kön av slöjbeklädda
    10-barnsmammor på akuten och slutligen inte orkat vänta
    utan åkt hem.

    => Vårt Nya Fosterland är fantastiskt – men inte för oss svenskar!

  5. När de inte används till ambulansflyg kan de ta deporterade och flyga hem. Win-Win. Det finns nämligen 79950 kvar att deportera efter gårdagens 50 deporterade. Sex kärror i skytteltrafik låter bra. OBS, ironi.

    • Inte så dum idé faktiskt. Migverket chartrar ibland en hel passagerarjet för att frakta iväg enstaka lycksökare. Naturligtvis fruktansvärt dyrt. En tur med dessa plan borde vara betydligt billigare. Fast Migverket behöver ju inte bry sig om kostnader förstås.

  6. Det är väl som när man inhandlade räddningshelikoptrar. UG hade ett program om detta. Beslutsfattarna gör specifikationer som bara passar in på ett märke och verkar få uppskattning av detta företag.
    Våra skattepengar hanteras minst sagt vårdslöst av inkompetenta politiker med hybris.
    Som Pettersson sa, hyr in tjänsten.

  7. Flygplanen skall vara i tjänst 24/7, varje plan behöver fyra fasta besättningar + några ersättare för att kunna vara i ständig beredskap. Service och underhåll skall tydligen ske på fabriken i Schweiz men trots detta behövs även mekaniker för dagligt underhåll.
    Se vad som hände med sjöfartsverkets övertagande av sjöräddningens helikopterverksamhet, driftskostnaderna är nu tre gånger så höga mot när man köpte in tjänsten.
    Dom flesta storbolagen i Sverige har redan insett att deras affärsflygningar blir billigare när man upphandlar tjänsten än att äga flygplan..
    Men det är ju någon annan som betalar för landstingens verksamhet……

Kommentera