”Kommer kraftigt öka skatten på klimatvärstingarna”

SKATTER. Nästa år får flera av Sveriges mest sålda bilar betydligt högre fordonsskatt. En dieseldriven Audi Q5 kan till exempel hamna på över 12.000 kronor om året för de första tre åren. Redan när bonus/malus trädde i kraft stod det i propositionen (sida 406) att WLTP-körcykeln skulle användas från 1 januari 2020. Men av vissa har det ändå tolkats som att WLTP-övergången var förhandlingsbar. Nu är övergången spikad och beskedet kommuniceras framför allt av Miljöpartiet.

Hårdare körcykel innebär högre förbrukning och utsläpp – och därmed mycket högre skatt för många bilar.

Det här greppet kommer ”kraftigt öka skatten på klimatvärstingarna”, skriver Lorentz Tovatt, klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet, på Twitter. Lorentz bor på Södermalm, ensam i en liten lägenhet värd 1,5-2 miljoner, äger ingen bil och kallar sig själv cyklist. Att han kallar nya moderna bilar klimatvärstingar säger en hel del om hans inställning till folk som bor på landet och som inte har något alternativ till bilen.

Lorentz Tovatt, Miljöpartiet Foto: Philip Lantz

Läs mer på Mestmotor.se…

-Pettersson säger att Miljöpartiet har löjligt mycket inflytande, MP fick 285899 röster i valet 2018, det motsvarar 4,41 procent av rösterna men de har inflytande som ett 40 procentparti.

Det värsta är att straffbeskattningarna av svenskarna är till ingen nytta för klimatet. Sveriges befolkning och utsläpp motsvarar ungefär 0,14 procent av världens så även om vi lägger oss ner och dör blir världen inte bättre. Alla våra utsläpp äts upp av Kinas ökning av koldioxidutsläpp på 3-4 veckor. Kina släpper ut mer än hela EU och USA tillsammans och ökar massor.

Skatter för Dieselbilar nedan, bensin får liknande höjningar. Det gäller bara nya bilar.

Bilmodell Skatt 2014 Skatt 2019 Skatt 2020 Ökning sedan 2014
Audi A4 40 TDI 1 229 4 282 7 398 6 169
Audi Q2 35 TDI S tronic 1 881 5 619 8 121 6 240
Audi Q5 40 TDI S tronic 2 347 6 674 12 218 9 871
BMW 520d Touring 1 462 4 760 9 687 8 225
Volvo V60 D3 1 089 3 995 6 001 4 912
Volvo V60 D4 AWD 1 601 5 046 7 398 5 796
Volvo V90 D3 1 508 4 855 6 915 5 406
Volvo XC40 D4 AWD 1 741 5 333 9 326 7 584
Volvo XC60 D4 1 648 5 142 7 880 6 232
Volvo XC60 D4 AWD 2 364 6 097 9 326 6 962
Volvo XC60 B4 AWD 2 504 6 433 8 964 6 460
Volvo XC60 B5 AWD 2 504 6 433 8 964 6 460
Volvo XC90 B5 AWD 2 813 7 880 10 893 8 080
VW Golf 1,6 TDI 716 3 231 5 237 4 521
VW Tiguan 2,0 TDI 190 DSG 4Motion

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

17 thoughts on “”Kommer kraftigt öka skatten på klimatvärstingarna”

  1. Hur många gånger kommer den sänkta ”landsbygdsskatten”, hinna bli uppäten? För många av människorna på landsbygden.

    137 kronor i månaden har naturligtvis sin begränsning. Precis som den partiledare, som presenterade denna ”reform” och ”sänkning”.

  2. Lägg ner hela Stockholm! Sluta skicka in mat till ghettot. Då kanske de fattar: svält brukar få människor att tänka till.

  3. Om nu ”halva Afrika” ska hit så måste nya skatter till för att få in pengar och då skyller man på att det är för klimatets skull man gör detta.

  4. Beskatta bränslet ???? Ja vi har ju redan dryga tio kr litern i skatt o påhittade avgifter. RÄCKER INTE DET ??

    • Jag har inte skrivit ett pillekvitt om skattens storlek, bara om principen att det är bättre med en beskattning proportionell till förbrukning än av stillastående fordon.

      • Rent personligt håller jag nog med Thorsten att det vore bättre att lägga skatten på bränslet och kanske helt ta bort fordonsskatten, eller behålla någon hundralapp för transportstyrelsens administrativa kostnader.

        Detta av den anledningen att jag själv kör knappt 1000 mil/år. En nyköpt bil, tex XC 60 skulle efter nyår stå och ticka 25 – 30 kr/dygn bara i fordonsskatt, utan att den används. Sen tillkommer ju p-kostnader. Och värdeminskningen. Vi pratar 100-lappar/dygn för en stillastående bil

        Har inte räknat på det, men tror att man egentligen inte skulle behöva öka bränsleskatten så mycket för att kompensera det hela.

        Förlorarna skulle bli de med törstiga stora bilar. Men de är i många fall företagare och där går ju kostnaderna ändå till viss del att dra av.

  5. Egentligen är det bättre att beskatta bränslet än att stapla fasta utgifter såsom fordons- och trafikförsäkringsskatt på varandra.

  6. Utan massinvandring hade Lorenz Tovatts övervärderade lägenhet betingat ett normalt värde. Han tillhör vinnarna av den frikostiga migrationspolitiken i dubbel bemärkelse. Dyr lägenhet i invandrarfritt .område och hög riksdagslön. Han har sitt på det torra resten av livet och behöver inte dras med konsekvenserna av sitt partis politik. Än så länge kan han sitta lugnt i stt renrasiga område och propagera vad andra ska göra utan att själv behöva leva upp till det han tvingar på andra. Hoppas innerligt att han får betala dyrt för sin medverkan till samhällsförstörelsen någon gång i framtiden

  7. https://www.bz-berlin.de/welt/forscher-warnt-gretas-forderungen-bringen-menschen-in-gefahr
    I dag ser jag för första gång hur verkliga Vetenskapsmän går ut gemensamt,och varnar för Greta och hennes profetior. Äntligen tycks förnuftet,så sakta återvända.
    Vem eller vilka som ligger bak denna nya aktion kan vi bara gissa på.
    I varje fall sändes sent på torsdagskvällen i tyska ZDF´s talkshow,ett program som lär spoliera mycket av hennes o. PR-byråns ”arbete för klimatet” !
    Medverkande var bl.a. den ene av de två ”skeppare” som seglade Greta över till USA. Denne man från Hamburg var glädjande öppen om såväl seglatsen,som privata ting mellan besättning o. den lilla propagandissan.
    Som vi är många som länge trott,är denna autistiska flicka programmerad sedan 7-års åldern.
    På frågan över hur manskapet på detta flytande experiment-flytetyg av plast,förflutit svarade kaptenen,”bättre än vi hade befarat”…
    Vidare framkom hur det var omöjligt att föra ett normalt samtal med Greta.
    ”När vi försökte tala om aktuella ting kring resan,började hon likt en robot rabbla ut sitt budskap. Samma varje gång vi försökte…. Först när hon kommit till sista ordet blev det tyst” !
    ”Vad som gladde oss var att hon ibland kunde sova,vilket vi hade betänkligheter före seglatsen” sade kaptenen vidare.
    Betr. intressanta detaljer från denna prov & PR-resas förlopp,återkommer jag i annan kommentar.

  8. Dessa vidriga muppar har bara gjort en massa skada för svenska folket. Må de brinna i helvetet. Sosseriets krypande för dessa fanatiska muppar är lika vidrigt.

  9. Helt sinnessjukt! och likt alla andra straffskatter ett rent kommunistiskt sätt att PLUNDRA bilägarna, dvs Svenska folket majoritet, Inget annat!

    / mvh ÄKTA miljövän

  10. Det är marknadsekonomi och frihandel som gett oss välstånd. Det tog, enligt Ekonomifakta https://www.ekonomifakta.se/globalassets/pdf/eko_det-har-blivit-battre_2015_web.pdf, 275 år att fördubbla BNP fram till 1895. Sedan tog det 34, 29, 26 och 44 år att fördubbla den fram till 2014.

    Jag tycker att vi inför marknadsekonomiskt satta kommunalskatter. ”Bondånger” (Ronny Erikssons TV-serie) 0 kr, Södermalm 55 kr. Dit folk söker sig till och där samhällsservicen är [över]utvecklad blir det dyrt, där ingen vill bo blir det billigt. På så sätt får vi utjämning i landet både befolkningsmässigt och ekonomiskt och framför allt ger vi miljöfascisterna chansen att betala skatt vilket de vurmar för hela tiden.

  11. Ett mycket bättre och enklare förslag är att skicka miljöpartiet dit dom hör hemma : UT UR RIKSDAGEN FÖR ALLTID. Deras vansinniga politik har fått mer än nog av. Åt he…te med mp

  12. ”Lorentz bor på Södermalm, ensam i en liten lägenhet värd 1,5-2 miljoner, äger ingen bil och kallar sig själv cyklist.”
    Han åker väl mest taxi på skattebetalarnas bekostnad liksom de andra hycklarna.

  13. Om han nu kallar sig cyklist, så låt han cykla vart han än nu ska. Ska han på semester utomlands eller någonstans inrikes, då ska han väl vara klimatsmart som det heter och ta cykeln. Han ska inte nyttja något annat färdmedel än sin egen cykel, annars är han en helt vanlig MP hycklare som alla andra inom partiet

    Han är varmt välkommen och cykelpendla utanför storstaden, utan riktiga förbindelser mellan jobb och hem. På vintern oplogade vägar på morgonen eller kvällar när man ska hem, då ringer han nog till mamma och gråter ut

  14. Köp inte ny bil i Sverige!

    Hyr en bil, helt lagligt, i ett valfritt EU-land.
    Finansiering genom Klarna?
    Hyrtiden är max 1 år. (i taget).

Kommentera