Kvinnlig tågpersonal särskilt utsatt för hot och våld

BROTTSLIGHET. Tågvärdar på SJ Götalandståg och Västtrafik får ta emot både hot och våld från resenärer som bland annat vägrar betala för biljetter. Enligt siffror från Arbetsmiljöverket är kvinnlig tågpersonal särskilt utsatt. – Jag tycker det är fruktansvärt. Vi gör ju bara vårt jobb och det ska vi respekteras för, säger Riitta Turpeinen, tågvärd på SJ Götalandståg, rapporterar SVT

Händelsen är inte den första. Ttela rapporterade den 1:a augusti om stökiga och bråkiga ungdomsgäng som sprider skräck bland personal och passagerare på tågen mellan Vänersborg och Göteborg.

-Pettersson säger att det har alltid varit så, det är visserligen länge sedan jag åkte tåg men då spottade och slog vi alltid biljettkontrollanten och det skulle aldrig falla in personalen att stanna tåget och slänga av fripassagerare på nästkommande station där polisen stod och väntade.

Då åkte man oftast med något som kallades snälltåg, ett snabbtåg som bara stannade vid de större stationerna. Lite billigare var persontåg som i folkmun kallades mjölktåg eftersom det stannade vid varje mjölkpall och inte gick så fort. Det fanns även något som hette Expresståg men det kan jag inte minnas att jag åkte någon gång.

Nu prtas det om miljö och klimatpåverkan och om att det är svårt och krångligt att åka tåg ut i Europa men tidigare fanns internationella fjärrtåg såsom Skandiapilen, Parisexpressen, Hamburgexpressen med flera. Dessa tåg gick direkt eller indirekt till storstäder på kontinenten som Hamburg, München, Basel och Paris. Det fanns även sovvagnförbindelsen som gick ända till Moskva via Berlin och Warszawa. Ofta var detta inte hela tåg utan enskilda sovvagnar som skiftades mellan olika tåg och till slut hamnade på avsedd destination, men på alla tåg fick personalen finna sig i att bli spottade på…

Bild från Mötesspåret

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

16 thoughts on “Kvinnlig tågpersonal särskilt utsatt för hot och våld

  1. Jag har Aldrig spottat,knivhuggit, hotat eller spöat på vare sig tågvärdar, konduktörer eller busschauförer.

    Jag lurar på om jag gör fel när.jag reser.?

  2. Va lugnt det kommer Kvinnlig personal få extra utrustning i form av musbälten eller kyskhetsbälten

  3. Tror inte dessa kvinnor är så kallade Sverigevänner, så nu får dom det dom röstat för…MÅNGFALD hehe så det kan gå när inte haspen är på.

  4. Vi vet alla vilka det är som behandlar kvinnor som skit. Har sett flera dokumentärer från Mellanöstern om just detta. Muslimer kallas dom visst.

  5. Ja, det var bättre förr med internationella tågförbindelser. Minns med nostalgi Czardas-expressen som gick från Malmö till Belgrad, med sovvagnar till varje land man passerade fram till forna Jugoslavien. Det var en minnesvärd resa. Inga byten! Fantastisk upplevelse. Inte en enda gång slog vi på tågvärdarna heller.

  6. F d partiledaren för Vänsterpartiet, Lars Ohly började år 1976 arbeta på Statens Järnvägar (SJ). Han var först spärrvakt och sedan tågvakt. Därefter gick han tågmästarkursen och blev så småningom tågmästare.

    1994 tog han tjänstledigt från SJ för att bli partisekreterare i (V). Han var partiledare 20 februari 2004 – 6 januari 2012. Efter sin avgång som partiledare återgick han INTE till tågmästarjobbet hos SJ.

    https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/1QAqdUu3wBJy2Eb2Yg5e1Whci_s.jpeg

    https://petterssonorg.files.wordpress.com/2017/11/steget_efter_lars_ohly.png

    Steget efter

    I stället har han i huvudsak utnyttjat riksdagens inkomstgaranti för mångmiljonbelopp efter sin karriär inom politiken.

  7. All respekt till de tågvärdar som gör, och skall, sköta sitt jobb. Vid en tågresa från Kastrup, tågets destination Göteborg, noterade jag att biljettkontrollören passerade mig, en mörk och en huvudduk. Kom sedan tillbaka och kontrollerade bara min biljett, trots att vi tre steg ombord samtidigt. Då blev jag nyfken och observerade att kontrollören hade en skylt ”Kundvärd”, inte tågvärd. Såg en skylt vid tågdörren ”tusen tack för att du alltid köper biljett Alla biljettintäkter går direkt tillbaka in i kollektivtrafiken”.
    – Aaha tänkte jag som efter att ha läst ”Betalningsförmåga” ref. iotakt.se begriper och kan räkna att det ingen ide att skriva bot på 1000 kr som sedan betalas av den kommunala budgeten. Bättre att tåget får köra vidare och de betalande gästerna kommer fram i tid än att stanna och släppa av gratisåkarna. Skönt eller hur att känna att man har ett värde som kund
    men då är väl gratisåkarna inget värda?

  8. Minns en gång när vi hivade ut konduktören genom fönstret, så visst har det alltid varit livat på tåg och bussar….eller ?

  9. Hade det varit riktiga Svenska vita män så hade kvinnorna respekterats minst lika mycket eller MER! För så fungerar vi!
    Ut ur landet direkt med dem!

  10. Att det är blattar som inte tycker att dom behöver betala biljett behöver man ju inte gissa mer än en gång. Samma som busschaufförer upplever. Men det ska ju tystas med av svensk lögnmedia.

  11. Va skall ni ha respekt åxå! för att utför ett arbete åt dessa vidriga invällare som 7 klövern har fyllt vårt land med. Var glada att de inte drar in er på toaletten och våldtar er.

Lämna ett svar till feteAvbryt svar