43 år sedan Operation Entebbe

HISTORIA. Den 27 juni 1976 kapade fyra terrorister ett Air France-plan som var på väg från Tel Aviv till Paris. Planet flögs till Entebbe i Uganda där de judiska och israeliska passagerarna hölls gisslan på flygplatsen. Efter en veckas förberedelser gav sig en grupp kommandosoldater, piloter och sjukvårdare iväg på en av historiens mest ambitiösa räddningsaktioner.

”Ingen förväntade sig att vi skulle ta risken, men för 43 år sedan satte vi igång med vårt mest ambitiösa räddningsuppdrag någonsin: att frigöra 103 gisslan på 90 minuter” läser vi på IDF:s webbsida om den framgångsrika operationen Entebbe. Operationen ägde rum natten mellan 3 och 4 juli 1976 i Entebbe, Uganda.

Terrorister hade kapat ett plan och fört det till Entebbe där de höll planets judiska och israeliska passagerare som gisslan. Israeliska soldater lyckades nå flygplatsen oupptäckta, och överrumplade terroristerna.under den. Än idag står sig Operation Entebbe som ett tidlöst exempel på Israeliska soldaters beslutsamhet.

Operationens bakgrund var att en grupp palestinska och tyska terrorister hade kapat ett Air France-flygplan på väg från Aten till Paris och flugit det till Entebbe i Uganda. Flygplanet hade utgått från Israel och ungefär en tredjedel av passagerarna var judar.

Terroristerna krävde att 53 fångar från fängelser i Frankrike, Tyskland, Kenya, Schweiz och 40 fångar i Israel skulle friges senast den 1 juli i utbyte mot passagerarna. Den 1 juli lovade Israel att frige de av fångarna som satt i israeliska fängelser och lyckades på så sätt köpa tid och förskjuta slutdatumet till den 4 juli. Terroristerna hade samma dag frigivit merparten av gisslan, kvar var 83 passagerare som hade judiskt eller israeliskt ursprung samt den franska besättningen och en nunna som stannade kvar frivilligt.

Eftersom Ugandas president Idi Amin antogs sympatisera med terroristerna så hade man övergivit den första planen att kommandosoldater först skulle befria gisslan och sedan överlämna sig till den ugandiska militären. Israel hade fått information från en kvinnlig passagerare som tidigt fått lämna flygplanet efter att ha påstått sig vara gravid och fejkat ett missfall, och en judisk-fransk officer som frigavs tillsammans med de icke-judiska passagerarna. Genom officeren förstod de att terroristerna inte var oroade för ett fritagningsförsök, att allt var planerat i förväg och att Idi Amin var informerad. En Mossad-agent från London flög i ett lätt flygplan från Nairobi i Kenya till Entebbe och sa till kontrolltornet att han på grund av ett tekniskt fel måste flyga några varv runt flygplatsen. Han fotograferade flygplatsområdet, sa till kontrolltornet att han inte kunde landa, flög tillbaka till Nairobi och skickade bilderna till Israel.

Den 2 juli var planen färdig och man förberedde att flyga in en räddningsstyrka, övermanna terroristerna och ugandiska trupper och sedan flyga till Kenya. Eftersom flygplatsen i Entebbe var byggd av ett israeliskt byggföretag så hade man detaljerade ritningar av flygplatsen i Israel och övade uppdraget på en fullskalig kopia av flygplatsen. Man använde en Mercedes Limousine som målades svart för att likna presidentens fordon. Limousinen var till för att lura ugandiska vakter men behövdes också för att transportera passagerarna till flyktplanet.

Den israeliska militären landade med tre stora Hercules-plan i mörkret på flygplatsen. Det första planet släppte av limousinen och två Land Rovers med kommandosoldater iklädda ugandiska arméuniformer. VIP-konvojen körde mot terminalen och säkrade flygplatsen. Vid denna blixtaktion tog det dem endast 35 minuter att döda flygplanskaparna och 45 ugandiska soldater; tre ur gisslan och en kommandosoldat (Netanyahu) dödades också i den skottlossning som ägde rum. De förstörde samtidigt ungefär 11 ryska MiG-flygplan på plats, varefter de tog med sig den fritagna gisslan i sina plan och flög till Nairobi där de tankade, för vidare resa till Tel Aviv.

Terroristerna Wilfried Böse och Brigitte Kuhlmann ur Revolutionäre Zellen deltog i kapningen, liksom palestinier ur Wadie Haddads extrema falang inom PFLP-EO.

Times of Israel

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

1 thoughts on “43 år sedan Operation Entebbe

  1. Denna kapning följde Stenbock på den tiden noga eftersom jag emellanåt fick nyttja flyg i arbetet.Vill minnas att endast ett år efter,skedde det på nytt en liknande kapning mot ett Lufthansaflyg, (Landshut) som också slutade något så när lyckligt,för passagerarna.
    Vi skall veta att de åren skedde otaliga kapningar av olika arabiska o. kommunistiska terror-grupper.Därför var min känsla tudelad när vi flyttade tillbaka till vår våning i dåvarande Sverige. På samma våningsplan bodde en f.d. PLO-kapare !!
    Redan då tog alltså socialisterna Fjollträsket,gärna emot detta drägg i landet.

Lämna ett svar till StenbockAvbryt svar