Ängöl vann bråket men…

IDIOTI. I början på juni skrev vi inlägget om att Systembolaget stoppat lanseringen av ”Ängöls midsommaröl” på grund av etiketten. Enligt Systembolaget uppfyller den inte ”måttfullhetskravet” – att motivet skapar ett ”förhärligande av midsommar” genom en kombinationen av bild, text och namnet ”Midsommaröl”. Motiveringen från Systembolaget var även att etiketten kunde leda till en ”riskfylld situation” med anledning av att båtar och de aktiviteter som illustreras inte borde förknippas med att dricka alkohol.

Ängöl överklagade beslutet till Alkoholsortimentsnämnden och har nu fått rätt: Etiketten är inte olaglig. Ölen får säljas! Systembolaget lyckades dock, det är lite sent att lansera ett Midsommaröl nu.

-Pettersson undrar om de som förstörde säsongen för Ängöl arbetar kvar? På Systembolaget finns mängder med produkter som förhärligar helger och uppmuntrar till riskfyllda situationer.

TIDIGARE 2019-06-04. Midsommaröl med särskild måttfullhet

IDIOTI. -Pettersson gillar normalt systembolaget, bra service, kunnig personal, ett enormt sortiment och inget tingeltangel men nu har de nog gått ett steg för långt för att skydda befolkningen från alkoholens fasor. 

Ängöl, från Kalmar, får inte sälja sitt midsommaröl på Systembolaget. Detta eftersom etiketten på flaskan – ett sommarmotiv av Kalmarkonstnären Jenny Nyström – anses strida mot kravet på ”särskild måttfullhet”.

Det är andra året som midsommarölet skulle lanseras på Systembolaget. Ölet såldes förra året med samma etikett utan problem, berättar Barometern, tyvärr bakom betalvägg.

Etiketten, ett motiv av den Kalmarbördiga konstnären Jenny Nyström, föreställer ett uppklätt sällskap som leds av en man som spelar fiol. I bakgrunden syns personer i björkrispyntade roddbåtar på en sjö.

Motivet anses anspela på en ”drömsk sommarkänsla” enligt Systembolaget. Att det syns personer i roddbåtar anses porträttera en ”riskfylld situation” där alkohol inte ska ingå.

– Det här var ett av de motiven vi tyckte kändes okej. Vi kan inte ha barn runt en midsommarstång till exempel, så det var redan lite begränsat vad vi hade att välja mellan, men det här motivet tyckte vi var oklanderligt, säger Johan Håkansson, vd på Ängöl.

Alkohollagen sätter gränserna för vad man får och inte får avbilda på en ölflaska. Etiketten måste vara ”särskilt måttfull” vid marknadsföring av alkoholdrycker.

Vad det innebär har Konsumentverket uttalat sig om i sina allmänna råd vid marknadsföring av alkohol. Där står att etiketten inte får framställa alkoholkonsumtion som något ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”.

Enligt Systembolagets motivering skapar Jenny Nyström-motivet på Ängöls flaska ett ”förhärligande av högtiden midsommar” och de anser att kombinationen av etikett, text på flaskan och namnet Midsommaröl gör att den strider mot den skrivelsen.

-Pettersson säger att det verkar vara dårarnas marknad, ”av särskild vikt vid högtider eller årstider”, har inte bolaget lagt märke till alla sorters jul och påsköl de säljer…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

16 thoughts on “Ängöl vann bråket men…

  1. Det handlar inte om etiketten, det handlar om personligt agg (repressalier)mot tillverkaren, som glömt skicka lådor med öl till beslutsfattaren.

  2. Kommunistiska aktiviser anser sig sannolikt handla för islams räkning och tänker sig därvid försvåra för all försäljning av alkoholhaltiga drycker. De började med Ängöl, och tänkte sig säker fortsätta med den ena efter den andra av övriga drycker kopplade till helger.

  3. Detta är ett symptom på en del av en bred attack på Svenska traditioner och i synnerhet det SVENSKASTE av allt nämligen MIDSOMMARFIRANDET!

  4. Allt som kan förknippas med våra gamla svenska traditioner skall ju bort. Så detta tilltag är bara ytterligare en spik i kistan. Men varför inte en spritsort med lakrits-smak som symboliseras av en svart sopsäcks-beklädd muhammed-kärring.

  5. Systembolaget……. 10 anställda ränner runt i lokalern o grejar i hyllorna… 1 person i en kassa utav 5.
    Enorma köer som nästan börjar vid entre’n….
    Alltid samma visa.. iallefall där jag bor.

    • Systemet för att vi skall köa överallt är mer lag än undantag. Bara i Sverige . Ser inte systemet i andra länder såvida det inte gäller brödköer för fattiga.

    • Kanske där du bor, jag handlar i Nyköping och Oxelösund. Utmärkt service på båda platserna och 3-4 personer som mest i kön, men jag går aldrig fredagskvällar eller dagen före midsommar.

  6. Jag gillar Systembolaget men eftersom jag jobbar i Danmark så piper jag bara in på närmaste Netto och köper 10,5 procents Carlsberg MB för under 20 danska kronor per halvliter. Många utav Nettobutikerna är öppna dygnet runt, som den vid Tårnby! 🙂

    Senaste gången jag besökte Systembolaget var för sju år sedan.

  7. En storm i ett vattenglas. Det finns saker som är viktigare för landet än namnet på en öl

    • Vi skall icke såra de nya … varför annars detta bråk om en vacker sommarbild av Sverige? Jag anser att alla som gillar Sveriges kultur går och köper ölen på Systemet .

Kommentera