Ta bilen utan att skämmas…

KLIMAT OCH MILJÖ. Allt fler lockas av semesterkryssningar till havs. Samtidigt visar en beräkning att den som kryssar orsakar upp till tre gånger så mycket utsläpp av koldioxid som den som sätter sig på ett flygplan. Flera av de stora resebolagen annonserar ut kryssningarna som flytande nöjesfält – men under ytan gömmer sig en annan bild, enligt en ny mätning.

Ett danskt konsultföretag för marin verksamhet, HOK Marineconsult, har tagit fram siffror som visar att ett kryssningsfartyg orsakar upp till tre gånger så mycket koldioxidutsläpp per passagerare och kilometer som ett flygplan. Resultaten bygger på genomsnittliga utsläpp från 157 kryssningsfartyg i olika storlekar.

Ett vanligt kryssningsfartyg som ligger i hamn orsakar lika mycket utsläpp som om 688 tunga lastbilar skulle stå med motorerna igång på samma plats. De riktigt stora skeppen motsvarar ungefär 2000 lastbilar. Dessutom orsakar trafiken till och från kryssningsfartygen ytterligare utsläpp i centrala städer.

Enligt utsläppsanalytiker släpper ett fartyg ut lika mycket koldioxid som 83678 bilar och mer kvävedioxid än all trafik som passerar genom en medelstor stad.

Kommersiella kryssningsrederier är några av världens värsta förorenare, och Carnival Cruise Lines ligger nära toppen av den listan enligt en studie av europeiska kryssningsoperatörer. Forskning har visat att Carnival ensam är ansvarig för nästan 10 gånger så mycket utsläpp av svaveldioxid som alla Europas 260 miljoner bilar tillsammans.

Studien från Transport & Miljö säger att de 203 kryssningsfartyg som drivs i europeiska vatten i 2017 släppte sammanlagt 62 kiloton svaveloxider (SOx) som bildar luftburna gaser som är kända för att orsaka lungcancer och surt regn. Under samma period släppte Europas 260 miljoner kända registrerade fordon bara ut 3,2 kiloton, enligt studien. Av dessa 62 kiloton SOx var mer än hälften påstående av 47 fartyg som drivs av Carnival Cruise Lines eller dess dotterbolag.

-Pettersson är övertygad om att Miljöpartiet och finansminister Magdalena Andersson löser problemen med kryssningsfartygen genom att höja drivmedelsskatterna för svenska landsbygdsbilister…jag har en känsla av att det är svårare för finansministern att beskatta fartyg som är registrerade i olika länder och det är stålarna som betyder något, inte utsläpp och klimat…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

17 thoughts on “Ta bilen utan att skämmas…

  1. Svar till Pettersson , Jag svarade Opeter som nämde Östersjön. Nej det finns inga kryssningsfartyg som ligger och far runt i 25 knop , det finns färjor som gör 25 knop de är byggda för detta dva skrovform etc är utformat för det , Det fanns passagerarfartyg ja som gjorde fantastiska farter över Atlanten, Finns bara ett Q Mary II kvar : Jag respekterar din kunskap i andra ärenden men i den här frågan har du dragit en nitlott. Att du länkar till andra källor hjälper inte eftersom de alla fått sina uppgifter eller plankat dem från samma källa. Varför inte ställa en enkel fråga till Silja line eller Viking line hur mycket bränsle de förbrukar på sträckan Sthlm – Helsinki eller Tallin , Jag garanterar dig att du varken kan köra bil eller flyga på den mängden bränsle samma sträcka. Queen Mary 2 har för övrigt gasturbiner vilket gör henne lite speciell när det gäller förbrukning. Men att hon kan göra 26 knop innebär inte att det är hennes service fart , finns i stort sett inget fartyg som ligger och kör på sin maxfart. För QMarys sex dagars resa bör den ligga på 20 knops servicefart .

  2. Alla miljöpartister på Södermalm som cyklar till jobbet,
    kommer de att sluta med att flyga till turistdestinationer
    och sluta åka ut på kryssningar för miljöns skull?

  3. Transport & Environment’s är en politisk organisation som har sitt ursprung i miljöpartier runtom EU.

  4. Moderna kryssningsfartyg släpper inte ut någon SOX överhuvudtaget eftersom de har scrubbers , siffrorna på förbukning är grovt felaktiga och borde aldrig ha återgetts av någon seriös person typ Pettersson. Att ta en kryss till Helsingfors tex förbrukar ungefär 25 liter olja / person , Du kan ju försöka göra det med ett flygplan eller en bil.

    • Det här verkar gå snabbare än när dieselbilarna degraderades från skattebefriat miljöfordon till det mest oönskade för miljön. Jag tror Petterssons artikel verkar fullt trovärdig. Rent fysiskt suger det mer energi att färdas i vatten speciellt om fartygen ska köra acceptabelt snabbt. Det du nämner scrubbers är väl vad, som finns på de flesta moderna fordon i en eller annan form för avgasrening?

      • Du behöver läsa på ordenligt , dels om avgasrening på moderna fartygsmotorer , och dels på hur mycket ett fartyg förbrukar och hur många ton/km de fraktar. Nej artikeln är grovt felaktig och där är inte en siffra rätt i den . Fartygen kör inte acceptabelt snabbt , de kör så bränslesnålt de kan och tex ganska sakta mellan Sthlm – Helsingfors. Kryssningar är anpassade för att förflytta sig under nätterna när pax sover och på den tiden hinner du långt utan att förbruka någon större mängd bränsle. Men istället för att tro! Ta reda på riktiga fakta.

    • Peter ! Är ofta ute o fiskar på Östersjön där jag stöter på många färjor av olika slag varje gång. Hastigheten på dom är som lägst 17 knop upp till 25 knop . Så jag kan väl lugnt säga att färjorna går väldigt fort . Det kräv väldigt mycket energi för att tränga undan allt vatten i den hastigheten . Så jag misstänker starkt att dom ger ifrån sig rätt mycket föroreningar !!!

      • Även du bör läsa på lite , börja med att läsa på om scrubbers och vilka regler som gäller för svavelutsläpp i Östersjön. Du får gärna lägga ut namnet på den färja som har 25 knop som marchfart. En större färja på ca 200 meter har visserligen en förbrukning av 100 liter / km eller 1000 liter / mil , men hur många pax , lastbilar , personbilar ton last skall man dividera den siffran med tror du? Hela historien är så löjlig att den som är insatt i det hela skrattar ihjäl sig ,

      • Peter, nu tror jag inte att det stod något om Östersjön i inlägget och klimatet är som du vet globalt.
        Många fartyg har monterat scrubbers men långt ifrån alla.
        När det gäller farten så finns det mängder med kryssningsfartyg som har 25 knop som marschfart, men medelhastigheten verkar ligga runt 20 knop.

        SS United States har en toppfort på 39 knop och en marschfart på 35 knop. Den är byggd 1951 och pensionerad men det finns planer på att dra igång den.
        Queen Mary 2 marscherar i 26 knop
        Norwegian Gem 25 knop marschfart
        Radiance of the seas, Brilliance of the seas, Serenade of the seas och Jewel of the seas, marschfart 25 knop
        Rederiet DFDS har flera fartyg med en marschfart på 25 knop

        Men jag är inte någon specialist på fartyg och deras utsläpp, där skickade jag med ett gäng länkar till artiklar som säger samma sak.

        https://youtu.be/qRg9mVJiPx4

    • Peter Andersson ! Är själv ute o fiskar ofta på Östersjön . Där kommer jag i kontakt med många färjor av olika slag . Deras hastigheter varierar från 17 upp till 27 knop . Det krävs väldigt mycket energi när allt vatten ska trängas undan i denna fart . Är ganska övertygad av att färjorna ger ifrån sig mycket smuts av olika karaktärer !!!

  5. Jag vet inte om Pettersson snappade upp den senaste lögnen från klimattalibanerna: det är dåligt för miljön att äta glass och godis. Dessa människor är demoniskt besatta.

    https://www.svd.se/forskare-var-mat-leder-till-skovlad-regnskog

    Så nu är det flygskam, bilskam, köttskam, plastpåseskam, och så glass-skam. Får en känsla att det kommer fler ”scams” – skam.

    Ja, så perverst kan det bli när man växt upp i ett system av lögner och propaganda.

    Filippierbrevet 2:15: That ye may be blameless and harmless, the sons of God, without rebuke, in the midst of a crooked and perverse nation, among whom ye shine as lights in the world;

    • Du vet dom är ju Bilens fiender, och Ahlgrens bilar säljs
      ju i massor , så det är bäst att förbjuda dem och Ferrari
      som också är populära.

      Klimathysterin är en allvarlig sjukdom.
      Politikerskam talas det inte om fast den är utbredd?

  6. Vem bryr sig om CO2 utsläpp?! Det är syre för växterna, helt ofarligt för djur och människor, och har ingen växthuseffekt. Allt annat är bara dålig vetenskap och vänsterpropaganda.

  7. Undrar vad de skattestålarna kommer att användas till. Det bör förstås redovisas i efterhand på vad pengarna hamnade. Men det går väl att stoppa de orättfärdiga skattehöjningarna? Det finns väl en riksdag med oppositionspartier? Elbolaget EON höjer avgifterna för att underhålla elnätet. Kunderna får betala höjda nätavgifter och pålagor till förbrukningen och det passar regeringen bra för det blir då högre skatteinkomster från elbolagen. Regeringen jagar efter stålar till förbannelse för att försöka betala skadeverkningarna av en gränslös invandringspolitik. När får vi uppleva en verklighetsförankrad regering?

  8. Det blir väl bra för lilla okunniga Greta som har tänkts sig att åka till USA med båt istället för att flyga som ger så mycket utsläpp. Men det blir väl så när man skolkar från skolan. Arma lilla barn med sådana föräldrar.

  9. Örontopsen, som blir förbjudna samtidigt med sugrör
    kommer säkert att rädda världens klimat?

Kommentera