Miljöpartist: Ni har blivit lurade av miljöpartister att köpa dieselbil, men lita på mig och köp el-bil

MILJÖ OCH KLIMAT. Daniel Helldén är miljöpartist och trafikborgarråd i Stockholm. Helldén säger att den som köpt en dieselbil av miljöskäl har blivit lurat. Han säger inte att myndigheterna för några år sedan uppmanade oss att köpa dieselbilar av just miljöskäl och att miljöpartiet med fler stått bakom. Myndigheterna lurade oss alltså enligt dagens argument. Trots att diesel är energieffektivare än bensin vilket betyder att varje förbränd liter diesel släpper ut mindre koldioxid än varje uppeldad liter bensin. Alltså är diesel bättre för miljön än bensin som bränsle till en förbränningsmotor.

Twitter

Att Daniel Helldén tillhör dem som lurade oss att köpa diesel får honom inte att be om ursäkt eller sansa sig. Nu måste vi köpa elbil. Det finns ingen brist på el och det finns V2G-teknik säger Daniel Helldén.

 

Twitter

Nåväl, miljöpartist Daniel Helldén säger att problemen ska lösas med V2G-teknik. V2G är en förkortning för Vehicle to Grid, ungefär ”från fordon till elnät”. V2G-enheter är en typ av snabbladdare som inte bara laddar elbilar, utan även för tillbaka energin som lagrats i bilbatterierna till elnätet. På så sätt kan elbilarna ge energi till verksamheter. I framtiden kan tekniken även nyttjas för att stabilisera elnätet, något som ger lägre elkostnader.

Drömmer Helldén heller?

Storbritannien har nyligen släppt en stor studie avseende (V2G). Men det ser ut som det fortfarande är långt kvar till tekniken finns tillgänglig för allmänheten.

”V2G-projekt fastnar ofta i pilot-stadiet”, erkände Simon Daniel, VD för energilagringsföretaget Moixa Energy, som även bedrivit arbete med studien i ett konsortium tillsammans med National Grid, Western Power Distribution, Nissan Technical Center Europe och mfl.

Termen ”Vehicle-to-Grid” har funnits sedan mitten av 2000-talet för att beskriva användningen av lediga bilbatterier som en kraftkälla som kan användas för nättjänster, såsom effektförfrågan eller frekvensreglering.

Tanken är attraktiv på grund av den ökande mängd litiumjonbatteri som är bunden i elbilar och det faktum att denna kapacitet inte används för cirka 95 procent av tiden.

Tio nya Nissan Leaf kan lagra så mycket energi som tusen bostäder vanligtvis konsumerar under en timme, enligt Moixa. Men trots många pilotstudier under det senaste decenniet har V2G ännu inte blivit en kommersiell verklighet.

Bristen på framsteg har lett till att några ifrågasätter konceptets lönsamhet. Tvivlare inkluderar Tesla Motors chefstekniker JB Straubel, som sa att V2G är ”något som jag inte ser vara en mycket ekonomisk eller lönsam lösning – kanske någonsin, men absolut inte på kort sikt.”

Ett stort problem med V2G är just att i en praktisk lösning med energi överföring från bil till nät medför att man ökar spänningen på stationära fordon, vilket är en av de dyraste delarna av fordonet.

Det är fortfarande oklart vem som skulle täcka kostnaden för batteribyte och hur fordonsägare skulle kompenseras för att delta i V2G-program.

”V2G är intuitivt tilltalande av alla uppenbara skäl, men det är inte en slam-dunk, åtminstone inte på kort sikt,” säger Colin McKerracher, chef för avancerad transportforskning på Bloomberg New Energy Finance.

-Pettersson har inte råd att köpa någon el-bil så det är inget problem för mig, men risken är uppenbart att de som litar på Daniel Helldén och hans V2G-teknik om 10-15 år får höra en politiker säga att ni blivit lurade…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Miljöpartist: Ni har blivit lurade av miljöpartister att köpa dieselbil, men lita på mig och köp el-bil

  1. Vilken bra idé att använda elbilarna för att balansera elnätet. Säg att det inte blåser en natt i hela Sverige, kärnkraften är nerlagd. För att kompensera elbristen laddas elbilarna ur och på morgonen är de urladdade. Kul för de som skall köra till jobbet. IDIOT!!!!

  2. Precis, jag köpte en dieselbil som var miljöklassad och skattebefriad. Helt plötsligt är det världens miljöbov. Säker inte det en del om våra styrande politikers kunskapsnivå? IQ fiskmås, varför tänker jag på Löfven?

  3. Lita a l d r i g på bilförsäljare….Långt mindre på vad de Gröna kommunisterna,svamlar om !

  4. Den där Daniel är väl som statsministern: när det väl går åt h’lvete så säger han att ”vi” har varit naiva.
    Lite ironiskt att många blir räddade pga att man helt enkelt inte har ens råd att köpa en elbil. 🙂 och 🙁 och suck.

  5. Jag köper ingen ny bil så länge jag inte fått veta hur mycket kilometerskatten är.

  6. Dieseln är dock sämre ur åtminstone 2 avseenden; det höga förbränningstrycket ger höga halter av försurande kväveoxider samt så ger avgaserna mer farliga partiklar.

Kommentera