USA:s och Rysslands krigsfartyg när att kollidera

UTRIKES. Den amerikanska flottans Ticonderoga-klass kryssare USS Chancellorsville och den ryska flottans Udaloy-klass jagare Admiral Vinogradov var nära en kollision i den filippinska havet tidigare i veckan. Bilder och video visar de två fartygen som kommer farligt nära att träffa varandra och den amerikanska marinen säger att Chancellorsville var tvungen att slå full back för att undvika en allvarlig olycka.

Ryssland och Förenta staterna anklagade varandra för farligt och oprofessionellt beteende.

-Pettersson var inte med och kan inte säga vem som har rätt men båda är långt hemifrån och borde vara försiktiga, det är lite för allvarliga och dyra saker för att lika chicken-race med…

Läs mer på The Drive…

Det ryska fartyget till vänster, ovan
Här slår det amerikanska fartyget back och det ryska girar. Kan jag sjöfartsreglerna så ska det amerikanska fartyget lämna plats eftersom ryssarna kommer från styrbord (höger). Men upphinnande fartyg ska också väja och vem som körde fortast och kom bakifrån vet vi inte. 

Incidenten hände öster om ön Taiwan

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “USA:s och Rysslands krigsfartyg när att kollidera

  1. Fotona på de två fartygen visar vad som skedde.

    Styrbords (höger) rregeln gäller och Ryssland har förkörsrätt.

    USA har kunnat unvdika kollision utan att ända kurs genom att dra ned på hastigheten. Inte ens detta gör man.

    Ryssland agerar rätt när man svänger åt styrbord för att undvkla kollision.

    USA gör det inte.

    Ännu en gång agerar USA som en gangster.

    USA vet naturligtvis att de bryter mot lagar. Ändå twtitrar man om att det är Rysslands fel.

    Vad är det USA hoppas uppnå?

    Psyka Ryssland?

    Göra folk ännu mer förbannad på USA?

    Testa reaktoinerna på sociala medier och genom detta skaffa sig en uppfattnig om hur korkad mänskligheten är?

    • Det ser ut som du har rätt och USA fel, men jag skulle inte vara så tvärsäker.

      Det ser på kölvattnet ut som ryssarna har högre fart eller nyss har dragit på och upphinnande fartyg ska väja.

    • Rätt eller fel, det gäller att få Putin att sluta agera likt Krim och östra Ukraina.
      Det där har vi sett tidigare i Korea och Vietnam.
      Just nu förbereder han sig för Japanska öarna, Estland, Lettland och Litauern.
      Lite till förväntas han försöka ta.

  2. Det ryska fartyget ser det amerikanska fartygets styrbords-lanterna (grönst ljus) och har alltså förkörsrätt. Det amerikanska fartyget å sin sida ser det ryska fartygets babords-lanterna (rött ljus) och ska alltså lämna företräde.

    Reglerna gäller om inte annan regel åsidosätter dem, som t.ex begränsat djupgående i farled eller annat vilket i så fall ska visas med flaggor och/eller ljus-spel.

    Detta är taget ur minnet, börjar bli ett tag sedan man var sjöbefäl i handelsflottan, men är ganska säker på att det stämmer.

    • När det gäller internationellt publikt handlande typ detta fall, som dessutom kan dokumenteras, så litar jag mest på den ryska versionen. USA är känd som smilfinkar i dylika provocerande sammanhang.

    • Upphinnande fartyg däremot har oavsett väjningsplikt.
      Skall sänka fart eller gira och gå akter om.
      Tittar man på den ryska med det svallet och kölvattnet så går den med rejält högre fart.
      Från den amerikanska är gånghastigheten lågfart.
      Det syn knappt inget svall alls och kölvattnet är det inte mycket av.

      • Det är knivigt att med bara dessa enstaka foton säga vem som har högst fart, vem som är upphinnande, speciellt genom att bara se till svallvågen. Ty denna påverkas inte bara utav fartygets fart, utan även t.ex av dess djupgående, konstruktion under vattenytan och kurs i förhållande till eventuella vattenströmmar m.m.

Lämna ett svar till Lisa.Avbryt svar