En helt onödig kostnad

INSÄNDARE. Svensk bilprovning startade 1963 och ett år senare infördes en tvingande lag att alla motorfordon skulle inspekteras årligen på bilägarens kostnad! Det var ännu ett steg i idiotförklaringen av det svenska folket, nu var vi inte kapabla att ens ta hand om våra egna bilar längre! Det skall skötas av staten men vi ska betala för skiten!

Och precis som vanligt så kom dom då som nu med fnoskler som att ”det är för säkerheten” och att ”dom gör det för oss” Tidstypiska ”argument” från falska profeter!

Och i och med det så var det anbefallt att vi ska hålla käften och inte ifrågasätta någonting! En svensk tiger.

Trots att det fanns massor av seriösa undersökningar som visade att inga olyckor berodde på bilens beskaffenhet utan dom var helt och hållet orsakade av föraren! Men fakta var dom inte alls intresserade av, här fann staten ännu ett sätt att tilltvinga sig pengar från oss bilister och samtidigt sysselsätta människor som annars hade svårt att få ett normalt arbete. En gigantisk organisation av skyddade verkstäder byggdes från ingenting till något oönskat och fullständigt vettlöst och onyttigt!

Och som en sidoeffekt så kunde staten nu påvisa lägre arbetslöshetssiffror. Att dessa ”arbeten” var fejkade och långt ifrån sanningen brydde dom sig inte om.

Miljön då, är det ingen av dom som tänker på den längre?

I dag finns det c:a 5 miljoner registrerade personbilar i Sverige och om var och en av dessa kontrolleras en gång varje år (även om det finns några undantag) så kommer det att gå åt minst 5 liter bränsle för var och en vilket blir 25 miljoner liter. Och här har jag bara räknat personbilarna, sedan tillkommer både bussar och lastbilar. Men för personbilarnas del blir det en kostnad på runt en halv miljard. (25 miljoner liter är c:a 500 fullastade tankbilar med släp, en 1,5 mil lång karavan)

Jag skulle mer än gärna skänka dessa liter till andra ändamål, ex.vis vägbyggen eller liknande, men här går pengarna till absolut ingenting!

Och sedan tillkommer avgiften på runt 500:- för varje kontroll, om allt går bra, det kan ju också bli ombesiktning och ännu fler avgifter. Ytterligare 2,5 miljarder varje år helt i onödan.

Mycket pengar för absolut ingenting!

I en ärlig och öppen marknad skulle bilprovningen inte klara sig ens en minut! Men det är inga som helst problem när dom med tvivelaktiga skurk lagar tilltvingar sig sina kunder och med den sortens politik kan vem som helst starta vad skit som helst och bli framgångsrik på ingenting!

Så fungerar den svenska bilprovningen! Dom överlever p.g.a. maffia metoder!

Sen har vi skatten på skatten på bensinen också…suck!!

Janne

11 thoughts on “En helt onödig kostnad

  1. I utlandet har alla senaste bilarna… i sverige har stockholmare(miljöpartster? )o nyadeln senaste bilarna.
    Svensken får köra sin gamla v 70……..

  2. fruktansvärt bra Janne, när jag bodde i sverige så lät jag andra besikta min bil av den enkla anledningen att jag inte ville sitta på livstid för att ha slagit in skallen på en felhittare med hans egen vässade rosthacka.

  3. En annan sak som myndigheterna inte heller lotsas om är att
    dåligt underhållna vägar också är en del i olycksstatistiken..

    Men världens högsta skatter förslår inte till vägunderhåll när
    man leker världsförbättrare o Jultomte!

  4. Hur kunde myndigheterna veta 1963 att det femtio år senare skulle rulla en massa bilvrak med nysvenskar bakom ratten? Nu har dödstalen i trafiken börjat öka igen och jag undrar hur mycket massinvandringen spelar in. Om jag förstått det rätt så bara du slunkit in i Sverige utan känd identitet och av Migrationsverket fått en ny kan du få ditt Kalle Anka-körkort utbytt mot en svensk med halva alfabetet. Kanske dags för Svensk körkortsprovning?

    • Körkort utfärdat utanför EU gäller bara 12 månader efter det måste man ta Svensk körkort som alla andra Teori förarprov hela baletten.
      Min fru ha Kinesisk körkort med det få hon köra i Sverige 12 månader vill hon fortsätta köra måste hon ta Svensk körkort.

  5. Dom får gärna finnas kvar, men tvånget att nagelfara och kontrollera bilen varje år skall naturligtvis tas bort!
    Vi är ju omyndighetsförklarade hela bunten.
    Men den som vill får väl besikta bilen varje vecka om dom vill, det finns inget som hindrar dom.

  6. Fick underkänt bara för att locket till släpvagnskontakten saknades. Visserligen tarvades inte ombesiktning efter byte av dosan, men ändå…
    Det är ju trots allt mitt ansvar att se till att det lyser som det ska på släpet.

  7. Samtidigt har du inte rätt till en kroppslig hälsoundersökningsbesiktning varje år för att kolla din hälsa.

  8. Bilprovningen är ju inte ett monopol längre och att avskaffa den sitter nog långt inne. Enklare då att slopa trafikförsäkringsskatten.

Kommentera