Gick tågen i tid förr?

-Pettersson åkte ofta tåg på 1960 och 70-talen, jag ska inte säga att tågen alltid gick i tid på den tiden för ibland blev det bra kallt på perrongen men det är definitivt inte bättre idag och det är märkligt. 

Det klagades på SJ 1971 också, i varje fall gjorde Stefan Demert och Jeja Sundström det.

Har man något som fungerar så slår man inte sönder det och bygger nytt utan man förbättrar det som finns stegvis. Dock inte i Sverige. I Sverige är tågen bland de sämsta i Europa att passa tiden, det kan inte bero på annat än dåliga politiker. Ibland tror jag, speciellt på vintern att tåg och växelutrustningar är beställda av nordafrikaner men att någon skickat dem till fel klimat.

I Japan är tågen bland de punktligaste i världen, det beror inte på att de använder några högteknologiska underverk utan använder och förbättrar befintlig teknik. Utvecklar i stället för avvecklar.

Tågen i Japan är förvånansvärt enkla och gammalmodiga. Man hittade en estetik och ett system för länge sedan som man bygger vidare på. Det är inte så högteknologiskt och avancerat som man tänker sig.

Enkla tåg och enkla spårsystem med få saker som kan gå sönder. De har hög kapacitet och pålitlighet och tar mycket folk. Det behövs inte superavancerad teknik för det.

-Pettersson säger att vi borde göra som japanerna, titta på vad som fungerade på 1950 och 1960-talen och förbättra det. Exempelvis skola, då kom finnarna hit och lärde av vår skola, nu borde vi åka till Finland och titta på deras skola som dom lärt sig av oss…

Japansk tåg från 1970

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

12 thoughts on “Gick tågen i tid förr?

  1. En härlig klassiker med våra folkkära som inte längre finns med oss, Hasse Alfredsson och Martin Ljung.


  2. anledningen till dagens misär finns att finna i avsaknaden av de effektiva”fotfolket” som fanns då, för 50 år sedan…
    inkompetenta ”pappersvändare” finns överskott på idag inom alla sektorer…små å stora viktigpettrar som tror på att allt sköter sig själv…uppoffrande knegare idag ett minne blott, de vet sitt värde nuförtiden och har slutat niga å bocka för drönarna…
    Eugene har inte en susning om hur detta kommer sluta, troligen är en saftig apokalyps/ragnarök i vardande?

  3. Nu är det ofta nedrivna kontaktledningar vilket är en omskrivning för stulen kopparkabel,och vilka kallar sig för metallhandlare?

    • Förr på den goda tiden så ropades det ut i högtalarna med att förseningen berodde på ”lokskada”.
      Även på Stockholms C kunde det höras där den utgick ifrån och kom från stall.
      De faktiska orsakerna var lokföraren, att det var missat och ingen förare fanns uppsatt på tjänsten eller blivit sjuk, så de fick skaffa fram någon reserv eller en förare som kom lite försent.

  4. Gamla ordstäv som
    ”det går som tåget”
    ”som ett brev på posten”
    har fått en ny laddning…

  5. Om tågen gick i tid kommer jag inte ihåg däremot kommer jag ihåg att man kunde få en ”hytt” där fick man ofta vara i fred och ta en pilsner på väg hem ifrån Danmark…..det var tider det (80-talet).

  6. Ja, de gick i tid. Från slutet på 40-talet så pendlade jag med tåg från hemorten till realskola och sedan gymnasium. Jag kan inte minnas att jag någon gång under åtta år missade morgonbönen eller att jag på eftermiddagen missade att hjälpa min far i firman före stängning.

    På 70-talet hade jag flyttat till jobb i Stockholm och pendlade med Roslagsbanan. De gamla tågen som gick på likström. Under fem år så var det försening en gång när ett träd under en våldsam storm ramlat över banan och vi fick byta till buss i Täby Kyrkby.

  7. Jag åkte mycket tåg i slutet på 70 -talet och i början av fram till 85
    tågen gick alltid i tid det var bara en gång omkring jul som det strulade
    annars så funkade det bra men nu verkar det att inte funka alls men
    dom styrande tänker att åka till japan och studera tåg tider man tar sig
    för pannan och undrar vart Sverige är på väg Hörde soraya Post
    i går på radion vilken tur att denna kvinna inte får något inflytande
    man kan undra vem som röstar på FI. hon sa att vi ska öppna
    gränserna till Europa och ta hand om alla som kommer över
    Medelhavet man kan undra vad som rör sig i hjärnan på denna
    kvinna .

  8. De enda riktiga järnvägsentusiasterna är väl miljöpartiet och vänsterpartiet. Ett av Sveriges problem är långa avstånd med ett överbelastat nät och eftersatt underhåll.
    Schweiz påstås ha den mest punktlig järnvägen i Europa där det funkar trots berg och snö. Schweiz lägger årligen tiogånger mer på underhåll än Sverige och spårlängden är mycket kortare också.

    • De tillverkades också här i landet som var byggda för vinterklimat.
      Mot dem som nu köps in utifrån.
      Blir det en redig vinter så ställs tågen in för de klarar inte av varken kyla och snö.

      När SJ bytte ut sina hederliga gamla rälsbussar som klarade av vintrar som hete duga, så köptes det in Fiatbussar från Italien.
      När den första snön kom då stannade de ute på linjen.
      På. gr. av att luftintagen var placerade nertill mellan hjulaxlarna.
      Dessutom var stolarna för tätt placerade så det var för litet avstånd.
      Något bagage-/ cykel utrymme fanns inte heller.
      Det blev att ta in dem på verkstad för att bygga om.

Lämna ett svar till MackeAvbryt svar