Fi: Snus är inget svenskt kulturarv

EU-VALET 2019. Snuset föddes då svensken på 1700-talet kom på att blanda tobaksblad med salt och vatten för att sedan lägga det under läppen. Resan fram till det vindlar sig från Västindien in i det franska hovet och sedan vidare som en löpeld över Europa som det senaste modet. Här kan du läsa mer om snusets historia, från 1400-talet fram till idag.

Första gången snus nämns i Sverige är 1637. I ett tulldokument kan man läsa att snus fördes in till Sverige från Borgå i Finland. På 1700-talet blev bruket av luktsnus ett måste bland aristokratins damer och herrar. Till en fin 1700-talsherres utrustning hörde en snusdosa.

Den skulle vara dyrbar och hanteras med noga reglerad elegans. Dosorna var små mästerverk av guld, silver eller andra ädla material och blev snabbt en av de populäraste gåvorna.

1700-talet blev den svenska tobaksindustrins genombrottstid. Man odlade tobak i Skåne, Gränna och Alingsås där potatisens fader Jonas Alströmer startade tobaksodling i stor skala. I slutet av 1700-talet odlades tobak i ett 70-tal svenska städer.

I Sverige sammanföll den politiska utvecklingen med en förändring av själva snusvanorna. I början av 1800-talet, kanske något tidigare, gick svenska konsumenter över till att lägga in en prilla under läppen. Många bönder som hade egen tobaksodling gjorde sitt eget snus. Tobaken malde de i sina kaffekvarnar eller egenhändigt snidade snuskvarnar.

Under 1800-talet började fabrikanter tillverka lokala varianter av det fuktiga snuset. Några kända leverantörer var Petter Swartz med Röda Lacket och J.A. Boman med Generalsnus. Det största märket var dock Ettan, Ljunglöfs Ettan.
Jacob Fredrik Ljunglöfs fabrik på Badstugatan, idag Sveavägen i Stockholm, har sina rötter i ett omkring 1695 grundat tobaksföretag. Jacob Fredrik Ljunglöf tog över firman 1822 och gjorde den till Europas och världens ledande snusfabrik.

Praktiskt taget alla svenska snusfabrikanter på 1800-talet hade i sitt sortiment ett snus No: 1, No: 2 och No: 3, som betecknade olika kvaliteter. Ljunglöf lanserade emellertid sin 1:a som en rikstäckande kvalitetsprodukt och lyckades. Ljunglöfs Ettan blev ett begrepp i folkmun. Idag är det fortfarande ett av Sveriges största märken och svarar för ungefär en femtedel av all snusförsäljning i Sverige.

Då drygt en miljon svenskar emigrerade över Atlanten från 1846 fram till 1930 förde de med sig sina svenska seder och bruk, bland annat traditionen att snusa. Snusandet var så vanligt att huvudgatan i de svenskamerikanska stadsdelarna kallades snusboulevarden av amerikanerna. Snuset blev ett av svenskarnas identitetsmärken.

I början av 1900-talet behövde den svenska staten pengar till försvaret och till den första pensionsreformen. Pengarna skulle komma från tobaken. Efter en paus på 250 år infördes på nytt tobaksmonopol 1915. Det utövades av aktiebolaget AB Svenska Tobaksmonopolet.

Snusandet ökade i snabb takt och nådde rekordnivån 1919 då 7.000 ton snus såldes. Sverige hade då en befolkning på 6 miljoner människor, vilket innebar en konsumtion på 1,2 kg/capita.

Under de följande åren fick snuset en tillbakagång till förmån för andra tobaksprodukter, framförallt de allt mer populära cigaretterna, som blev en del av den amerikanska trenden efter andra världskriget.

Snuset började bli mer populärt igen i slutet av 1960-talet när hälsoriskerna i samband med cigarettrökning uppmärksammades i flera rapporter. Under 1970-talet introducerades det första portionssnuset, ett viktigt steg för snuset att nå en bredare publik. Sedan dess har försäljningskurvan pekat uppåt.

-Pettersson är ingen vän av snus men när Farida al-Abani som är partiledare för Feministiskt initiativ och född i Libyen menar att snus inte kan beskrivas som en svensk produkt och ett svenskt kulturarv går hon för långt. Snuset är bra mycket svenskare än Farida al-Abani som dessutom är aktiv inom nykterhetsrörelsen och det gör mig mycket misstänksam…

Läs mer på SVT…

Först tog de snuset, sedan tog de fläsket och sen tog de nubben…, vi måste vara vaksamma…

Larssons blogg

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

11 thoughts on “Fi: Snus är inget svenskt kulturarv

  1. Seriöst: Finns det verkligen någon som ta Feministisk Idioti
    på allvar ännu?? Först en fyllkaja till partiledare, sen en
    importerad från ett land där en kvinna har sämre värde
    än en dosa snus här i Sverige???

  2. Jo den bottenlösa idioti som praktiseras av PK folket måste
    vara ett eget kulturarv, för även om det finns enskilda dårar
    i dom flesta länder, så är dom inte så koncentrerade som
    i Sverige!

  3. Finns det någon utpräglad svensk kultur överhuvudtaget ?
    Nej, sägs det från ett visst håll.

  4. Är väl besviken på att det var en snusdosa och inte en pluska, de långa fingrarna fick fatt på.

  5. Har snusat i 35 år…så ge fan i mitt snus din feministiska fjolla….utlänning till råga på allt.

    • Nja grabbarna och tjejerna i AfS tycker jag inte är tomma i bollen, men som vänsterbliven politiker måste/ska det vara en merit annars så får du inte vara med och leka.

  6. Jag tror inte att det finns några länder där det har snusats och snusas som i Sverige.
    Jag har för mig att det beror på att Sveriges klimat är lite för kallt för att odla röktobak men att göra snus av bladen gick alldeles utmärkt.
    Dessutom så blir nikotinutsödringen effektivare.
    Så visst kan man säga att snus är typiskt svenskt.

  7. Fisarna anstränger sig till Max för att bli totalt utraderade och dom kommer att lyckas.

Kommentera