SAS-konflikten

ARBETSMARKNAD. 1.409 SAS-piloter från Sverige, Norge och Danmark strejkar just nu. Det drabbar 60.000 – 80.000 passagerare om dagen och kostar flygbolaget 60-80 miljoner om dagen.

Konflikten är märklig. SAS säger att piloterna tjänar 93.000 i månaden i snitt, pilotfacket påstår att det är fantasisummor och att begynnelselönen är 34.000 i månaden. Facket kan/vill dock inte säga vad de anser snittlönen är men att SAS piloter är bland de sämsta betalda i Europa. Hur de nu kan veta det när de inte vet vad de tjänar?

Nåväl, det är tjafs om schemaläggning med mera och det är kanske naturligt. Folk verkar inte vilja flyga när piloterna vill arbeta. Poliserna och krogpersonal skulle säkert heller arbeta tisdag förmiddag när folk inte går ut och stökar.

Att piloterna jämför sina löner med lönerna i andra länder är väldigt konstigt, jag har aldrig hört talas om att stålverksarbetare jämför sig med arbetare i andra länder. Sjuksköterskorna gjorde det ett tag och flyttade till Norge. Sjuksköterskor har dessutom betydligt längre utbildning än en pilot.

Vill piloterna jämföra löner med andra länder som har andra levnadskostnader får de väl söka jobb i ett land där villkoren är bättre.

Utan att känna till detaljerna i konflikten verkar det på mig som piloterna utnyttjar sin makt för att försöka få ÄNNU bättre villkor än de har och att de riskerar SAS överlevnad på sikt och med ett flygbolag mindre blir nog Greta glad…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

17 thoughts on “SAS-konflikten

  1. Ja jag tror att Greta Thunberg ligger bakom flygstrejken!

    Nästa demonstration blir väl att skolstrejka mot Lastbilar
    o kollektivtrafiken så att alla människor ska gå och cykla,
    utom hon själv, hon bara sitter.

  2. hoppas de blir utan jobb, vem vill köpa biljetter av ett bolag som har piloter som skiter i kunderna. Åk till Asien och mellanöstern, titta o lär SAS mfl urtidsödlor. själv flyger jag mest Finnair, mkt bättre bolag.

  3. Rent generellt borde alla bli kompenserade för kr fallet…
    Hur mkt har kr j.vlen sjunkit på ett år?
    Och vad beror det på??
    Vi är snart där Tyskland var på -30 talet..
    Kul att gå till kneget när man har lika mkt kvar,när dagen är slut, som om man gett f..n i att knega…och skatt på det.

  4. För ett år sedan hade både Norwegian och Ryanair brist på piloter och det sades att det var en generell brist i hela Europa.
    Så möjligheterna att söka sig till en annan arbetsgivare borde vara goda om inte Greta har fått miljöångesten för att flyga att minska passagerarantalet. I så fall är flygbolagens existens hotade och som följd även de anställda.
    Lägg ner eller sälj SAS inte mer skattepengar i det svarta hålet.

  5. SAS är ju ett gammalt statsbolag som nu skall konkurrera
    under marknadsmässiga villkor. Går väl ”så där”.

    Strejka sönder bolaget och låt de som inte är bortskämda
    ta över!

  6. Givetvis så tjänar alla Vi svenskar mindre än motsvarande tjänster i Vår omvärld i.o.m. att den svenska kronan har sjunkit med ca. 36% i värde på 10 år enbart mot USD! Har SAS – piloterna tagit hänsyn till valutaväxlingar i sina beräkningar eller kör facket, som vanligt, med en luring?

  7. 1 400 piloter kostar bolaget 60 miljoner per dag .. med en löneökning på 10% kostar varje pilot 100 000 kr/år och alla löneökningar 140 miljoner per år…. lätt att detta kostar mer än att bara betala och på sikt minska antalet anställda….. eller se till att det finns ett överflöd av piloter….

  8. Det är mycket knappar och instrument framme i flygmaskinen, men det verkar var så att allt från start till landning är automatiserat. Det är som att ha taxichauffören med i en självkörande bil.
    Hur svårt kan det vara. Ge dom halva lönen istället. Pilot numera världen mest överskattade yrke.

    • När nåt skiter sig är du väldigt glad om det sitter in fd stridspilot aka fysiskt och psykiskt praktexemplar bakom spakarna som hade de högsta resultaten på mönstringarna inför värnplikten med hög IQ, psykisk stabilitet och mycket god fysik, perfekt syn, hörsel och reaktionsförmågor som en bortdennisspelare i världsklass – och som avslutade både flygskolan och sin militära karriär med de högsta vitsord.

    • Mycket kommentarer ifrån folk som inte vet ett jäkla dugg om flygvärlden. Du gör inte bara en utbildning utan flera. Grundläggande PPL ska sedan uppföljas med Type Rating specifikt för det flygplanet du ska flyga. Det är INTE som att vara taxichaffis och kan byta ifrån en Volvo till en Mercedes.

      Sådant här kostar pengar. Om SAS står för en ny Type Rating (du ska flyga Boeing 787 istället för Airbus A330) så dras det av lönen. 94k i månaden kanske i slutändan efter skatt och deras avgift blir väldigt lite. Sedan tvekar jag starkt på att det är deras lön där.

      Det var bara ett exempel. Flygtimmarna som de måste arbeta är inte 9-5. Annorlunda hela tiden. Konkurrans med lågkost gör att de arbetar allt längre utan rutin. Ett psykiskt helvete.

  9. Vad säger Greta om att EU-Parlamentet pendlar mellan Bryssel och Strasbourg? Visserligen med snabbtåg – men ändå – de drivs nog med fransk kärnkraft.

  10. Tänk hur mycket miljön blir sparad nu när planen står på marken. Släck ner elen varannan dag med så sparar vi än mer Miljö.

Kommentera