Ny elbil smutsigare än gammal bensin eller dieselbil

KLIMAT OCH MILJÖ. Brussels Times. rapporterar om en tysk studie som visar att eldrivna bilar, som lanserats som ”klimatsmarta”, i själva verket står för ett större utsläpp av den så kallade växthusgasen koldioxid än dieseldrivna bilar. Det är när hänsyn tas till fordonens respektive CO2-avtryck totalt som elbilarna visar sig vara sämre för klimatet enligt växthusteorin än traditionella dieselbilar.

Det som gör elbilarna till förlorare är de stora CO2-utsläpp som orsakas i samband med tillverkning av batterierna men även när de ska laddas, eftersom en stor del av Tysklands elproduktion kommer från kolkraft.

Skillnaden i utsläpp mellan elbilar och dieselbilar varierar från 11 till hela 28 procent till de förstnämndas nackdel, visar studien som gjorts av Ifo-institutet i München. Forskarna har räknat på utsläpp relaterade till energikrävande gruvdrift med utvinning av litium, kobolt and mangan som används i elbilarnas batterier.

Ett batteri till en Tesla Model 3 står exempelvis för ett utsläpp på mellan 11 och 15 ton koldioxid. Utslaget på en livstid på 10 år och en årlig körsträcka på 15 000 kilometer, är det ett utsläpp på mellan 73 och 98 gram CO2 per kilometer, skriver forskarna Christoph Buchal, Hans-Dieter Karl och Hans-Werner Sinn i rapporten.

Då är inte utsläppen relaterade till den elproduktion som krävs för att driva elbilarna medräknade. När alla faktorer beaktas släpper en Tesla ut mellan 156 och 180 gram CO2 per kilometer, vilket är mer än ett jämförbart dieselfordon som tillverkas av exempelvis tyska Mercedes.

De tyska forskarna är kritiska till att elbilar från politiskt håll i Europa påstås ha ”nollutsläpp”. De konstaterar även att det utsläppsmål på 59 gram CO2 per km till 2030 som satts upp av EU:s politiker är ”tekniskt orealistiskt” då det förutsätter en så låg förbrukning som 2,2 till 2,6 liter fossilt bränsle per 100 km.

Dessa utsläppsmål pressar biltillverkare i Tyskland och andra europeiska länder att i stor skala växla över till elbilar, trots att dessa alltså i realiteten är större CO2-bovar. De tyska forskarna rekommenderar i stället satsningar på fordon drivna med metangas ”vars utsläpp är en tredjedel lägre jämfört med dieselbilar”.

För miljöns skull är det dags att förbjuda Miljöpartiet…

Tidigare om elbilar…

-Pettersson är övertygad om att det bästa för miljön och klimatet är att förbjuda Miljöpartiet och invandringen, för ni vet väl att en somalier i Sverige släpper ut 50 gånger mer koldioxid än än somalier i Somalia…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

22 thoughts on “Ny elbil smutsigare än gammal bensin eller dieselbil

  1. M.a.o. min 30 år gamla Audi, som har
    utsläpp, motsvarande nya bilar är rena
    miljöbilen.
    Låter kanske konstigt men det ligger en hel
    del teknik bakom + att jag har protokoll
    Från alla besiktningar som bekräftar detta.

  2. Problemet är att staten, bilindustrin, oljeindustrin, och alla som föder av dom tjänar storkovan på den nuvarande nedsmutsningen, därför är dom livrädda att mista inkomsten om vi får ren energi och transport. Som en kommentator på NyTeknik (som kopierade artikeln) påpekade, lägger man ärligt till allt till fossilbilen, inklusive att borra efter olja, transportera den runt jorden, raffinera och distribuera den, då blir elbilen rena drömmen. Kina har visat vägen och USA speciellt fasar, Kina systemet kan slå ut deras bilindustri. https://newsvoice.se/2019/02/kina-system/ https://kinarummet.wordpress.com/2018/12/07/godisautomaten-som-levererar-elbilar/ I Kina tror man att detta system och dessa elbilar kommer att minska klimat och miljöpåverkan med 95%. Problemet i Sverige är att man envisas med att sätta in elmotorer i gamla fossilbilar, 2.5 tunga tunga monster, och så glömmer man den totala miljökostnaden för bränslet.

  3. Jag köper ingen ny bil alls, så länge MP finns i riksdagen.
    Min Duett får gå tills vidare.
    När tillräckligt många köpt elbil, dräper MP till med kilometerskatt.

  4. metangas är inget bra miljöalternativ,varför inte satsa på det billigare vätgas-systemet
    med HHO. där i princip vatten+bakingsoda behövs för att få igång vätgasbildningen,….uppstart bara ca 1-2 min.

    • Metangas är ett bra alternativ, men endast om man kan använda naturgas istället för att släppa ut den. Metangas är 23 gånger mer växthusdrivande än CO2, men skall man tillverka den är den en katastrof.

  5. När vintern är här så körs värmen i en elbil med ett dieselaggregat skvallras det om . Stämmer det ? Har några arbetskamrater som gått på detta jippo och de instämmer . Hur blir det då när vi går mot kallare tider nu . Solen har ju sina fläckar som kyler ner atmosfären för oss några decennier framåt . Kan MP och Romklubben mfl. Ändra på det, Glad Påsk Mvh Sjöström

    • Glöm inte att diesel och bensin brinner bra, elektricitet brinner inte. Med elbilar blir det nästan inga bränder.

  6. Det är ju problem med elcyklarnas batterier eftersom man inte kan garantera att batterierna inte tillverkas av barnarbetare.
    Hur är det med elbilarnas batterier och tillverkningen av desamma? Talar vi barnarbetare här också?
    Hallå MP, seså svara då!

  7. Personligen tror jag att elbilen inte är något att satsa på , liksom solpaneler eller vindkraft i vårt nordiska klimat .Ska vi kunna säkra vår elproduktion så återstår nog bara kärnkraft som även det verkar att vara tabu för våra miljöförespråkare , vars enda lösning verkar att vara att höjer vi bara skatterna så löser sig det mesta , för någon annan lösning har jag inte sett .Sedan att Greta far omkring i Europa som en skållad råtta med en frenesi som borde göra alla rockstjärnor gröna av avund löser nog inte heller det deras problem. Förresten ser jag fram emot när hon sätter ner sin lilla fot på det Kinesiska fastlandet för är det någonstans som hon borde framföra sina och hennes tillskyndares slagord så är det väl det där .

    • Folk i Kina skulle bara skratta. Dom ligger ljusår före idag, och det skulle låta som något likt Mao Zedong.

  8. Batteriet – en miljöbov???

    ”Beroende på hur länge en renodlad elbil används, och var köparen befinner sig någonstans, kan införskaffandet av en elbil vara en riktigt dålig affär för miljön.

    Den stora klimattjuven är produktionen av batteriet som driver bilen framåt.
    Inräknat gruvbrytningen av nödvändiga insatsvaror som litium och kobolt och de energitunga fabrikerna som sammanställer delarna, står batteriet för lika stort koldioxidutsläpp som resterande delar av bilen gör tillsammans.

    – Att tillverka en bil med förbränningsmotor medför i snitt ett par ton i koldioxidutsläpp, vilket även gäller för en elbil utan batteri. Väl i bilhallen är alltså elbilens koldioxidutsläpp dubbelt så stora som för en fossildriven bil, säger mobilitetsexperten Mats-Ola Larsson.

    Men väl ute på vägarna är den miljöskulden snart betalad, enligt mobilitetsexperten som menar att det under svenska förhållanden finns stora klimatvinster att hämta hem med ett eldrivet fordon.

    – På tre till fem år har en fossildriven bil kommit i kapp i koldioxidutsläpp.

    Eftersom livscykeln för en personbil i Sverige är 17 år är det därför mycket bättre med en elbil, såväl för miljön som för hälsan. Men det förutsätter att elproduktionen i landet inte är beroende av exempelvis kolkraft. ”

    En studie som visar att om man har en större elbil så kan man behöva köra cirka 44 000 kilometer innan det blir mer miljömässigt än en bensinbil.

    http://www.gp.se/ekonomi/elbilsbatteriet-den-dolda-klimatboven-1.11674257

    • ”Eftersom livscykeln för en personbil i Sverige är 17 år…….”
      En stilla undran, håller batterierna i 17 år? Jag tvivlar. I så fall blir det en ytterligare belastning om det ska bytas batterier och kan vi gissa att dessa nog kommer att bli ganska dyra. Detta med tanke på att reservdelar och verkstadskostnader är en stor inkomstkälla för bilindustrin.

      • Det är nog tveksamt. Batteri tillverkningen för elbilar och andra fordon, kan istället bli en stor miljöbelastning.

        Om inte utvecklingen leder till mer ”miljö neutrala” batterier. Sedan är det ju detta med laddningen och tillgången till den, genom hur den tas fram och produceras.

        Så detta med elbilar, är inte bara en ”enkel klimatlösning”.

        Där finns fler frågetecken, än människor tror.

    • Man har lyckats i Kina. Det gäller inte bara bilen, det gäller hela systemet, och man tror att miljöpåverkan kommer att minska 95%. ”Inräknat gruvbrytningen” OK, och inräknat djupborrningen, upp-pumpningen, transporten runt jorden, raffineringen, distributionen, av fossilvätskan så är fossilen rena katastrofen i jämförelse med elbilen. I Sverige försöker man bara lägga till en elmotor i en 2.5 ton fossilbil, i Kina har man små lätta tekniskt avancerade och nytänkande konstruktioner som inklusive batterier bara ger 10% av föroreningarna som Sverigebilen ger. Problemet är fossil profiteringen för staten, oljebolag, bilbolag, osv. det är därför dom går på fullvarv för att stoppa de riktiga elbilarna. Dom skulle få stänga ner.

  9. Hmmm…
    En direktsänd intervju med någon av elbilsförespråkarna i miljöpartiet vore på sin plats. Har redan förberett med chips och dricka samt täckt tv-soffan med plast. Misstänker jag kommer att kissa på mig när den visas.

  10. Miljöfanatikerna borde åtalas för utpressning mot medmänniskorna. Någon juridiskt kunnig borde se om det är möjligt.

  11. Mycket bra beräkningar, som i förlängningen avslöjar bluffen som bilägarna tvingas betala hutlösa skatter för!

Kommentera