De omutbara, miljön och klimatet…

KORRUPTION. Jävsanklagade Maria Wetterstrand tycker inte att det finns någon intressekonflikt i att vara regeringens utredare om bioflygbränsle samtidigt som hon är en del av styrelsen för ett bolag som utvecklar miljövänliga drivmedel. Det säger hon i en intervju i P1-morgon.

– Nej, jag ångrar inte någonting. Jag har aviserat öppet och tydligt till departementet att jag sitter i styrelsen, säger Wetterstrand.

Den tidigare MP-toppen tycker att frågeställningen är relevant, men menar att sakligheten i utredningen inte på något sätt har påverkats. – Där är det ju faktiskt inte någon som har ifrågasatt utredningens resultat och det tycker jag är den allra viktigaste aspekten i det här, säger Wetterstrand.

fplus.se 

-Pettersson säger att Maria Wetterstrand slirar på sanningen, men att hon klarar sig. Det handlar om en miljöpartist och klimatet, alltså de ”omutbara…”

  • Det har höjts röster för att utredningen ska göras om.
  • Wetterstrand berättade att hon satt i styrelsen, men inte att hon var aktieägare.
  • När information om aktieinnehavet kom till regeringen i februari så berättade regeringen inte det för allmänheten.
  • Miljö- och klimatminister Isabella Lövin, som har huvudansvaret säger att ”regeringen ska se över rutinerna”. Är det första gången regeringen tillsätter en utredare eller finns risk att alla andra också är jäviga.
  • Wetterstrand har köpt aktier i Cortus Energy AB för att det behöver pengar men räknar troligen med att få tillbaks dem med ränta.
  • Maria Wetterstrand är egen företagare, beroende av intäkter och borde känna när det luktar illa.
  • Wetterstrand har ansvar men det största ansvaret har regeringen som tillsatte henne…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

16 thoughts on “De omutbara, miljön och klimatet…

  1. Låg tilltro till demokratin i Sverige. Undrar varför?

    ”Svenskarnas tilltro till demokratin, och känslan av delaktighet i den vacklar, visar en ny Novus-undersökning. Tre av fem tillfrågade tycker att demokratin försvagats de senaste fem till tio åren, och fler än hälften känner sig lite eller inte alls delaktiga.

    59 procent av de tillfrågade anser att demokratin i Sverige försvagats under de senaste fem till tio åren. 28 procent ser den som oförändrad, och bara 6 procent anser att den stärkts.
    – Det är mycket oro i luften. Vi tror att det här är den första liknande undersökning som gjorts sedan januariavtalet, vilket kan spela in. Frågan om demokratins utmaningar har varit på dagordningen mer än tidigare, säger Ingrid Lomfors, överintendent på Forum för levande historia.

    Även känslan av egen delaktighet är låg. 20 procent känner sig inte alls delaktiga, och 36 lite delaktiga. Endast 9 procent känner sig mycket delaktiga, och 31 procent ganska delaktiga.

    Undersökningen utfördes på uppdrag av Forum för levande historia, och bygger på 1 027 intervjuer med personer i åldrarna 18 till 79 år.”

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/låg-tilltro-till-demokratin-i-sverige-1.13849110

  2. Det är anmärkningsvärt hur Wetterstrand ocg MSM undanhåller fakta att hon är inte bara delaktig i styrelsen, utan ekonomiskt involverad som aktieägare till 615.000 aktier i bränslebolaget. Men det senare försöker man att förtiga. Uselt beteende från både utredaren och regeringen att söka mörklägga fakta.

  3. Det finns mycket man behöver titta på bland storhycklarna, till ex.att höja skatterna för vanligt folk när dom flyger på en veckas semester, allt medan damen ifråga själv åker Buisnesklass på flyget,där alla förmåner betalas av andra men sådant blir aldrig kontrollerat? Så fungerar dom, hycklarna!

  4. Att blanda bränsletyper för flygdrift är MORD. Alla kommer väl ihåg hur diesel blandas. Detta skulle ju gå bra, men sedan visar det sig att när bränsleblandningen blir kall, så skiktar den sig och den sega delen (tillsatsen) sätter igen dieselmotorernas bränslesystem. Myndigheterna påstår att företagen fixat problemet, men det är inte sant. Det går helt enkelt inte.
    Problemet uppkommer när utomhustemperaturen blir ned mot -15 grader eller kallare. Vad som hänt är att Norrbottningarna tvingas att ”massimportera” finsk/rysk diesel, för att vara säkra på att inte bilen tvärdör någonstans långt från bebyggelser.

    En bil står ju kvar på marken om den stoppar. Men ett flygplan som tvärdör hamnar också på marken, och sannolikt blir det massor av döda. Flygplansmotorer arbetar under högre tryck, där drivmedlet passerar under hög fart genom bränslesystemet. Bägge faktorerna innebär att en kraftig NEDKYLNING SKER. Dessutom sjunker normalt lufttemperaturerna ju högre planet kommer, vilket innebär ännu högre nedkylning.
    OM DET ÄR NÅGON KVALITÈT PÅ UTREDNINGEN HAR VÅPET SÄKERT ANGETT ATT FORSKNINGSFLYGNINGAR MED BRÄNSLET MÅSTE SKE UNDER LÅNG TID MED TOMMA PLAN.

    Och vad säger internationella flygsäkerhetsmyndigheter? Utan säkra forskningsresultat, lär de förbjuda flygplan tankade i Sverige att flyga utanför Sveriges luftrum. Har våpet utrett förutsättningarna internatioellt också?

    Är det inte också så att drivmedel skall UPPHANDLAS. D v s vilket företag som helst skall kunna leverera, så just Cortus kan knappast få monopol. Men skandalen växer om de ges ensamrätt till svenska skattemedel för forskning och utveckling.

  5. Media gör nu vad de kan för att avleda. Ett ständigt tjat om Wetterstrands styrelsepost och aktieinnehav i Cortus.Hon svär sig fri från anklagelser och poängterade senast att hon bara hade att utreda hur miljöbränsle skall införas för flyget, INTE att det skall införas. Det var redan klart att det skulle införas.
    Den principiellt viktiga frågan är om en högprofilerad miljöpartist, tillika före detta språkrör och i högsta grad partisk,är lämplig som utredare överhuvudtaget i en fråga som denna.
    Det är nog snarare bättre att låta en icke-miljöpartist med branscherfarenhet utreda HUR införandet av miljöbränsle inom flyget skall ske.
    Men hon kanske fylla på sin kassa med lite ”gratis”pengar från staten.

    Är det någon som sett var ”utredningen” kostat?

  6. Har Maria Wetterstrand, Isabella Lövin, och uppdragsgivaren, d v s hela regeringen med Stefan Löfven i spetsen fått OK på upplägget från oraklet, aktivisten och den övergripande miljöexperten Greta Thunberg, som alltid kräver att få sista ordet och vetorätt om hon händelsevis skulle ogilla slutresultatet av flygbränsle-utredningen.

  7. Politiska uppdrag är inte bara ett välbetalt jobb med förmåner som andra bara kan drömma om. Som i alla bananrepubliker så är det också en position där man kan berika sig själv genom korrupta upplägg med näringslivet.
    Maria Wetterstrands tillverkning av flygbränsle av svensk skog är det applicerbart internationellt? Är det inte det så är det endast en fördyring för den svenske flygresenären där merkostnaden hamnar i Maria Wetterstrands ficka.

  8. Maria Wetterstrand har hittills bara nämnt att koldioxidutsläppen från flyget kan minskas genom att börja blanda in biobränsle i flygplanens tankar. Sedan ökas succesivt inblandningen i takt med att produktionen av biobränsle ökar de kommande åren framöver. T ex från företaget Cortus Energy AB där Maria Wetterstrand är aktieägare.

    Man har inte hört Maria Wetterstrand berätta hur mycket koldioxidutsläpp som sker redan innan biobränslet ens finns klart för tankning, d v s vad som händer under hela processen vid framtagning och produktion av råvaran biomassa mm samt vid slutsteget när produktionen av själva biobränslet sker i produktionsanläggningar. Vid själva byggandet av de många biobränsle-fabrikerna sker också stora mängder koldioxidutsläpp från arbetsmaskiner mm.

    De koldioxidutsläpp som sker under själva produktionsfasen (inkl transporter) borde ju redovisas och räknas av från de fantastiska miljövinsterna för flyget, som Maria Wetterstrand ”påstår kommer lite lägre fram”. Ungefär som Stefan Löfven påstått att ”förtjänsterna för samhällets massinvandringen kommer lite längre fram”

    En källa:

    ”Biobränslen är förnybara bränslen som är producerade av biomassa, det vill säga organismer som bildades och slutade leva för en kort tid sedan”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Biobr%C3%A4nsle

  9. Kritiken skall i absolut högsta grad riktas mot regeringen som tillsätter utredare med ekonomiska intressen i det som skall utredas. Bananrepubliksbeteende med sådana tillsättningar.

    Det kommer alltid finnas sådana som Maria W som passar på att utnyttja sin position för att påverka politiken så det främjar egna intressen och egna ekonomin.

    Sedan kan man ju tycka att en sådan som Maria W med hög svansföring i moralfrågor skall skämmas i vilket fall. Men rent ansvarsmässigt är det regeringen som skall klandras.

Lämna ett svar till Richard JarlestamAvbryt svar