Bilen en framgångssaga och det enda alternativet

BILISMEN. Näst skatt, bostad och mat är bilen de flesta hushålls största kostnad. Av Sveriges knappt fem miljoner personbilar ägs c:a 3,9 miljoner av privathushåll. Runt 85 procent av hushållen har tillgång till minst en bil. Uppåt 30 procent av hushållen har minst två bilar.

Tidigare i vinter var Pettersson och den oäkta hustrun insnöade några dagar medan vi väntade på plogning, det går bra. Till bussen som går ett par gånger om dagen har vi 5 km och till affären, ja, ja, det är inget Miljömuppar fattar…

Det svenska samhället har investerat i mellan 500 och 750 miljarder i bilar beroende på hur vi räknar värdet. Personbilar svarar för nära 80 % av alla Sveriges inrikes persontransporter. Vi kör tillsammans 6 miljarder mil per år. Det motsvarar hundratals miljarder kronor i transportarbete, i de flesta falla gratis och beskattat.

Bilen är Sveriges transportapparat för persontransporter.

Bilen har aldrig varit så ren och säker som nu. Bilen får vår vardag att fungera, den gör att vi kan bo där vi vill och vi kan göra mer av vår fritid. Med bilen bestämmer man själv vart man ska resa, när och med vem. Det är helt enkelt en oslagbar kombination.

Det är förklaringen till bilens popularitet. Bilen är det smartaste och i många fall det enda valet.

Räcker inte det så är hundratusentals svenskar beroende av bilen i sina dagliga arbeten, i vård och i omsorgen, industri, handel service och verkstäder.

Inte ens för dem som är emot bilismen skulle livet fungera utan bilar och transporter.

Kan ni tänka er journalisterna på Söder cykla ut på landet för att köpa sina ägg, bröd och rödvin?

Trots att bilen är nödvändig för att vårt samhälle ska fungera och ger oss en viss frihet älskar våra politiker och opinionsbildare som oftast bor centralt i storstäder och/eller har en hög lön att straffbeskatta alla som behöver köra bil för att kunna leva.

En bil kostar beroende på värde och körsträcka mellan 25 och 100 kronor per mil, varav en stor del är skatt.

-Pettersson undrar varför politikerna älskar att straffbeskatta alla dem som inte har något alternativ…

Inför valet 2014 sa finansminister Magdalena Andersson detta. sedan dess har drivmedelsskatten höjts fem gånger.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 thoughts on “Bilen en framgångssaga och det enda alternativet

  1. Såg att debatten kommit att handla om bilen som företeelse.
    Jag behöver bilen och betalar för det. Men de höjningar av avgifter och skatter som sker är inte alls i paritet med de skador bilismen sägs skapa.

    Vti gjorde en utredning där bilismen betalade för de kostnader den orsakade. De som inte gör det är tung trafik, sjöfart och järnväg.

    Det handlar helt enkelt om att bilister betalar eftersom de behöver bilen och betalar snällt de avgifter som höjs varje år.

    Det som t.ex inte betalar för sig är kollektivtrafiken som subventioneras med enorma summor. Om nu människor är miljömedvetna så bör de kunna betala det pris som krävs för en fungerande kollektivtrafik.

    Samma sak med landsbygden. De flesta bor där för att de trivs, inte för att de måste. Samtidigt så är det mycket billigare att bo där, billigare hus, försäkringar, el m.m som borde täcka de utgifter som resorna till jobbet kostar. Det finns även reseavdrag för detta. Samtidigt om storstadsborna ska vara miljömedvetna så borde det gälla landsbygdsborna också.

    Jag är själv född i Norrland och vet att det kan vara långt mellan saker och ting. Men har själv sett hur människor själva utarmar sin närbygd. De handlar inte hos den lokala lanthandlaren som måste lägga ner.
    Sedan klagas det på att man inte kan köpa mjölk på nära avstånd.
    De bussar som går håller på att avvecklas eftersom i princip ingen åker med dem.

    Jag bor i Stockholm eftersom jobben och utbudet finns här. Samtidigt finns det många nackdelar, stress, buller, föroreningar, dyra bostäder och dyrt att leva. Jag känner inte för att betala kommunal skatteutjämning, men kan acceptera detta om pengarna används väl. Men det är precis som med andra skatter, pålagor utan medgivande från dem som ska betala dem.

  2. Vad är det för fel på buss, cykel och flygplan. Med bilar sker det många olyckor, djur och människor skadas och ibland dödas.
    Jag tar inte upp tåg, då de verkar opålitliga och bara går ibland.

  3. Förr i tiden hade så gott som alla häst och vagn för att kunna förflytta sig och sina varor i stort sett från dörr till dörr. Bilen är sprungen ur drömmen att ha en självgående vagn för att slippa allt arbete med hästen (som även användes både till skogs-och jordbruksarbete),några av de allra första automoBILerna (automoBIL betyder ungefär ”självgående”) var ång- samt faktiskt (batteri, blyaccumulatorn uppfanns redan 1859!) el!drivna. Sedan uppfanns förbränningsmotorn och tog genast över i all tillverkning. Automobil var ett långt ord som förkortades till BIL, i Tyskland ”Auto” och i England valde man Car dvs ”personvagn”. Bilen och Mobiltelefonen är väl 2 av de absolut bästa uppfinningarna genom tiderna!?

  4. Vad som är problemet är att folk fortsätter att rösta på 7klövern.
    SD sa inför valet att dom ville sänka bränslepriset men trots det fick de bara 17.5% av rösterna. Folk gillar att betala skatt i Sverige.

  5. Jag tycker att du skall börja gå eller cykla till alla ställen som du skall till efter att du flyttat till Norrland så där en 5-6 mil från närmaste affär eller buss..
    Jag tror inte du skulle klara dig en timme.

    • Förmodligen inte, trivs bra i södra Sverige !
      Alla som vill och måste ha bil får och ska naturligtvis ha det, bara betala vad kostar, tanka och tuta köra.

    • Ja, men flygolyckor är försvinnande få, när det gäller buss och cykelolyckor är det ofta bilar inblandade.

  6. Jag har en Duett från -62, det enda problem jag har med den är att den ger mej tvångstankar. Varje gång jag åker förbi ett ställe där jag vet att det bor en miljöpartist så bara ”måste” jag åka på tvåans växel med ett extra högt motorvarv.

  7. Säkra pengar!
    Majoriteten behöver, som du säger, bilen då är det bara att betala.
    Om du inte betalar då har polisen eoner av tid för att sätta dit dig. Glömda är då de stora problem som aldrig ser ut att lösas.

  8. Ja du Petersson, kan det bero på att behovet av bilen är så stort så därför betalar bilägarna de höjda skatterna. Min mor bor så till att hon har 4 mil enkel väg till affären, 8 mil till doktorn och 15 mil till tandläkaren. Och det finns ingen kollektivtrafik, bara en skolbuss. Om politikerna lyckas med sitt uppsåt att få bort bilarna så kommer vi att få se en urbanisering flera gånger större än den på 60- och 70-talet- Många företag får lägga ner eftersom arbetskraften tvingas att flytta in i de större städerna. Ingen kan åka på fjällsemester så anläggningar får stå och förfalla. Osv. osv. Men vi ska också komma ihåg att våra politiker är övertygade om att om Sverige förbjuder fossila bränslen så räddar vi världen och klimathotet försvinner.

  9. Är verkligen skönt att inte längre ha någon bil med dagens och framtidens skattehöjningar, promenad, cykel och kollektivtrafik är perfekt !
    Har man bil så kostar det, bara gilla läget.

    • Var bor du Kenth ?
      T.o.m. gamle Stenbock tvingas ha en bil,för att kunna lämna Ghettot någorlunda säker. (med låsta bildörrar)
      Som vanligt är det lätt att sitta i en större ort,och förklara hur de människor ”som bor på landet”,skall bete sig.
      Sedan får propagandisterna inom de röd/gröna kommunisternas PK-press oemotsagda presentera stackars sjuka,delvis handikappade barn som Greta.Allt för sin iver att lamslå samhället !
      Finns ju ingen gräns för löjligheter.
      Läste om skolbarn i s:a Tyskland som demonstrerade för klimatet. Det gick till så,att de som inte hoppade fram var f ö r fortsatt kolkraftverk !!! Tala om verklig indoktrinering.
      Detta sker i det land på jorden,som har sina största inkomster,och ekonomiska beroende just genom Bilindustrin !

    • Jag tycker att du skall börja gå eller cykla till alla ställen som du skall till efter att du flyttat till Norrland så där en 5-6 mil från närmaste affär eller buss..
      Jag tror inte du skulle klara dig en timme.

      • Alla får min del och bor var de vill och får ha hur många bilar de vill !
        Bara betala tuta och kör.
        Är INTE MILJÖPARTIST om någon nu av någon anledning tror det.
        Blir definitivt en röst på AFS även i valet 2022.

      • Kenth:
        Tror du kommer att få en förnäm plats bland de 10 främsta,på AfS nästa valsedel !
        Du är ju numera i stort den ende företrädaren,man ser/hör ifrån i Abzurdien ! 😉

    • Att inte ha bil innebär att man slipper en massa problem och kostnader som bil ägandet för med sig. Så grattis de som klarar sig utan.

      Men alla bor nu inte till så att det fungerar med att gå och cykla.
      På många håll går bussen bara ett par gånger varje dag. Och T-bana !!!

      Men bilen innebär också en stor frihet. En frihet att kunna köra dit man vill, när man vill. Och underlättar något otroligt när man ska göra sina veckoinköp.

Lämna ett svar till StenbockAvbryt svar