Den svartaste negern i Afrika

LITTERATUR. Den svartaste negern i Afrika och andra sagor av Stig Kassman med illustrationer av Nils Möller är en bok jag inte gärna vill undanhålla för er. Boken gavs ut av Bonniers barnbibliotek 1949. 

-Pettersson har tyvärr inte lyckats hitta den som e-bok att ladda ned, oklart varför. Den tillhör ju vårt kulturella arv. Den som är intresserad får lägga ett bud på Linde Auktionstjänst.

I Svenska Akademins ordlista (SAOL), vad nu Svenska Akademin är värd i dessa dagar,  stod ordet ”neger” fram till och med 11:e upplagan (1986) stod ordet helt utan kommentar om värdering. I den 12:e upplagan (1998) förekommer noteringen något nedsättande, och i den 13:e upplagan från 2006 står det kan uppfattas som nedsättande. I den 14:e utgåvan från 2015 togs bland annat ”negerboll” bort ur ordlistan och ”neger” belades med varningstext om att det är nedsättande. Istället rekommenderades läsaren att använda termen ”svart”.

Nåväl, använt vilket ord ni vill, men jag tycker den svartaste svartingen i Afrika låter dumt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Den svartaste negern i Afrika

  1. Negro, heter det på spanska o det betyder svart, men de flesta i Afrika är bruna, en del vita fast vi är mer åt rosa, röda eller svagt bruna. När jag reste i Swahili talande Östafrika så skrek man Mzungo Mzungo efter oss, det betyder ”viting”. Vi log åt det och blev vare sig arga eller kränkta. I Thailand kallas vi vita för faranger, ordet kan ha kommit till på olika sätt men många tror att man syftar på de Frances, fransmän som kom för många hundra år sen.. oavsett så är det ett försök till nedsättande och jag blir inte arg eller kränkt av det. När jag växte upp så kallade vi Norrmän för baggar, resande folk för tattare, afrikaner för negrer, alla från mellanöstern för mohamedaner, alla asiater för gula. I söndagsskolan sjöng vi kärleksfullt, Jesus älskar alla barnen, röd o gul, vit o svart gör det samma har han sagt Jesus älskar alla barnen på vår jord… det tror jag fortfarande på utan att bli kränkt om någon kallar mig, småfet, vit, medelålders, kristen, flintskallig hetro.

  2. När jag växte upp på 60-talet sa man negrer om svarta invånare i Afrika.
    Man sa Zigenare om Romer. I kiosken köpte man negerbollar. Indianer var de amerikanska ursprungsfolken. Man sa lappar om samer.
    Men inte var vi rasistiska. Vi tyckte inte sämre om dem för att de såg annorlunda ut. Det var ju bara så. Folk i andra länder såg annorlunda ut.. Många av oss valde att vara indianer då vi lekte cowboys och indianer. Man byggde indianhyddor och gjorde pilbågar.

    Vill hävda att svensken i gemen inte alls är rasistisk. Att beskylla oss för att vara det gör oss bara arga och sura och ökar motvilljan mot invandrare.

    • När jag flyttade ut från Sverige så fanns landet fortfarande kvar.
      När jag efter många år återkom 2005,kände jag inte längre igen det land jag lämnat.Jämfört i dag,var det dock rena idyllen.Inga araber alls,inga zigenare att tala om,men en enorm mängd med juggar.
      Valde ett då bra bostadsområde där i stort endast inhemska bodde. I dag femton år senare finns bara ett fåtal infödda kvar,och i området talar alla exotiska språk…men knappast någon skånska längre.

      • De har till slut lyckats förstöra landet och det grundligt.
        Jag känner ingen som helst samhörighet med det man ser i våra städer och mindre samhällen idag.
        De som orsakat det här förtjänar endast avsky och förakt.

  3. Ja den typen av litteratur är man uppväxt med, minns när fröken i småskolan i början av 60-talet läste högt för hela klassen om det man på den tiden sa, hottentotter i Afrika !
    Något som man naturligtvis inte får säga eller skriva idag.
    Oj, ursäkta tänkte inte på det.

  4. Det är ett enkelt epitet på en grupp människor, så att alla vet vilka man menar. Inget nedsättande med det. Det är vänsterdårarna som har konstrat till en enkel sak. Säger man ”svart”, kan det betyda så oändligt mycket. Försök tala om samer exempelvis, UTAN att använda ordet same. Hur komplicerat blir inte det. ”Vita från norr”, eller likande. Helt absurt. Samma när man omständligt ska tala om nerver, utan att använda n-ordet. Det blir ju bara sjukt.

    Nej, det har gått troll i vänsterfolkets rasismhybris!

  5. Att den kallas Negerboll är för att den är svart, och inte för att man skulle vara dum för att man är svart? Hade det varit så så skulle alla som sitter i
    vår regering vara kolsvarta både inuti och utanpå.

  6. 1893 oroades Gustav Fröding över influenser från andra kulturer och skrev:

    ”Att samojederna ha ben till gudar
    och medicinmän gå omkring i hudar
    och skrämma negerbarn vid Tanganjika
    -det kvittar mig lika.

    Men kommer svarta trollmän och predika
    fetischpredikningar från Tanaganjika
    för vite män i Europas mitt
    -då vill jag begabba dem fritt”

  7. Jo, svensken har varit äckligt rakt på sak och sett verkligheten sådan den faktiskt ser ut.
    Något vi nu bestraffas gruvligt för, ordet vi ska förstås som förment rasistiska, fascistiska, nazistiska, skattebetalande svenskar utan tillgång till tand eller sjukvård, undantaget från oss onda svenskar finns de goda människorna som vet att se världen genom PK-filtret och som är avlönade av oss knegare genom de skatter vi betalar.
    Vilken tur att vänstern kom till makten och omskolade oss förfärliga svenskar till goda socialister.

    • Socialister har varit rakt på sak i Sovjet, Kina, Nordkorea, Kuba osv, de är väl knappast kända som toleranta.

Kommentera