Skolan och krisen

Det finns mycket att säga om den svenska skolan och det görs.

I kompisgängen, på arbetsplatserna, kring frukostborden och säkert i myndigheternas fikarum. Det handlar inte bara om de sjunkande skolresultaten och kaoset i klassrummen. Det handlar också om segregationen.

Petterssons tog tidigare idag upp den från Afghanistan invandrade Hamid Zafar. Jag har följt honom i etablerad media, i sociala kanaler och höjer honom gärna som ett exempel på lyckad integration. Att han som invandrad rektor förmedlar en mer rättvis bild av en svensk skola i kaos, än vad svenska lärare och politiker gör, säger det mesta.

Just nu talas det mycket om skolsegregationen i SVT. Vi har den senaste veckan hört om skolor i mindre städer där 70-99 procent av eleverna har utländsk bakgrund. I vissa skolor runt våra större städer finns inga svenska barn överhuvudtaget.

Jag minns när jag växte upp och utomeuropeiskt födda elever var lika sällsynta i skolan som ett häftigt snöfall på midsommarafton. Däremot fanns det ett stort antal elever med rötterna i europeiska länder. Från Finland, Norge, Danmark, Italien, Spanien, Grekland, Polen etc. Det fanns inga problem med segregation, inga etniska konflikter och såväl killar som tjejer deltog tillsammans på gymnastiken, umgicks på rasterna och träffades i simhall, på fotbollsplan och fritidsgården.

I kvällens Rapport visades ett reportage från en skola i Akalla där samtliga elever hade utländsk bakgrund, till synes utomeuropeisk. När jag såg detta funderade jag över segregationen och bakomliggande faktorer. Även om skolan i fråga har lyckats ganska bra med resultaten, så måste man fråga sig om dessa lever kommer att tillåtas eller ens har viljan att integrera sig med elever från skolor där svenskar och andra europeiska elever dominerar.

Hur fungerar det med gymnastiken? Hur fungerar det med simundervisningen? Hur fungerar det med sexualkunskapen? Är dessa elever ens tillåtna att integrera sig med elever från andra kulturella grupper? Titta på denna korta snutt och ställ er frågan.

7 thoughts on “Skolan och krisen

  1. det ar ju sa dom gor, skolor affarer politiken mosker badhusen osv osv DOM AR HAR FOR ATT TA OVER LILLA SVERIGE INTE INTEGRERAS

  2. Envis som en åsna är jag……Uvell är kanske inte sanningen, men det närmaste man kan komma. Läs och begrunda🤔!

  3. Detta floskelord ”segreation-integration”som politiker ofta slänger sig med har aldrig fungerat bra någonstans någonsin. De nyanlända migranterna från U-länderna oftast muslimer vill helst inte integrera sig med svenskar utan vill helst bo-gå i skola med sina fränder,Därför flyttar somalier dit där
    andra somalier bor och syrier där andra syrier bor osv osv……De få svenska elever som går i invandrartäta skolor gör allt för att försöka ta sig därifrån vanligtvis. de få svenska elever som stannar börja mer och mer anta migranternas gester och deras rinkebysvenska…..
    https://pbs.twimg.com/media/DdkXl_lUwAAF-_1.jpg

  4. Växte upp I Södertälje. Där mobbades svenska tjejer I vissa skolor. Dom upptäckte att lösningen var att färga håret mörkt. Ingen mobbing mer. Kanske burka kunde fungera idag.

  5. Skoleleverna måste få veta att de har blodets beskydd när de är i skolan. När jag gick i plugget kom Gideoniterna på besök och gav oss alla varsin utgåva av Nya Testamentet. Storslaget initiativ! Låt oss sprida evangeliet!

Kommentera