När svenskt stridsflyg räddade amerikansk spionplan

KALLA KRIGET. Det är tiden för kalla kriget och kapprustning och terrorbalans råder mellan stormaktsblocken. Mitt i detta får ett hemligt amerikanskt spaningsflygplan tekniska problem och kommer in över svenskt territorium.

Ett av det amerikanska flygvapnets superhemliga spaningsplan SR-71 Blackbird lyfter den 29 juni 1987 från Mildenhall i England för att genomföra två olika spaningsuppdrag. Först över Barents hav och sedan ett i Östersjön. Utanför Baltikum med nordlig kurs på omkring 22 000 meters höjd och med en fart på omkring Mach 3.0 exploderar plötsligt höger motor och planet får stora problem. På bara någon minut sjunker planet till 7500 meters höjd, svänger mot svenskt territorium och glider in och kränker svenskt luftrum i höjd med Gotland.

Den svenska luftstridsledningen upptäcker snabbt flygplanet och en rote från dåvarande F 13 som är ute och övar beordras omedelbart in för att genskjuta det. Omkring 70 kilometer öster om Ölands södra udde är de två viggenplanen framme vid SR-71.

– Jag och min rotekamrat Krister Sjöberg följer det under cirka fem minuter och som närmast är avståndet 30 meter. Vi kan också se att det bara flyger på en motor och att det står US Air Force nationalitets-beteckning under kroppen och att planet har numret 117964, säger viggenpiloten Roger Möller.

Även incidentberedskapen från dåvarande F 6, som vid detta tillfälle är baserad på F 10 i Ängelholm, larmas och får startorder att omedelbart gå mot kränkningen. Omkring 70 kilometer öster om Bornholm, i internationellt luftrum, får piloterna Lars-Erik Blad och Bo Ignell kontakt med en SR71. De avlöser då de andra viggenplanen som på grund av bränslebrist precis lämnat för att återvända till hemmabasen.

– Vi ser att planet flyger med låg fart och att den minskar hela tiden. För att de inte ska bli överraskade gör jag en lugn förbiflygning på deras högra sida och därefter en 360 graders sväng så att jag kommer upp bakom och ovanför dem för att ha en bra överblick av läget. Min rotekamrat blir kvar på deras högra sida, säger Lars-Eric Blad.

Incidentjakten följer SR -71 som hela tiden fortsätter att tappa höjd. Dessutom har transponderkoden 7700 för plan i nöd slagits på. De svenska piloterna är nu osäkra på om planet ska krascha eller om piloterna kommer att skjuta ut sig.

Den amerikanska besättningens uppfattning av det som händer är att situationen är mycket allvarlig. De vet att motståndaren ofta försöker skjuta ner dem när de är ute på uppdrag, och det är bara planets höga fart och flyghöjd som gör att de hela tiden undviker en träff av fientliga robotar. Nu upplever de att de befinner sig i ett farligt område med ett plan med stora tekniska problem som dessutom hela tiden tappar både fart och höjd.

– Vi visste inte vilka som skulle upptäcka oss först. Att se de svenska viggenplanen komma upp vid vår sida var en ren befrielse. Jag är helt säker på att den svenska närvaron vid vår SR-71 medförde att annat jaktflyg höll sig på stort avstånd och därigenom inte kunde komma till vapenverkan, säger Tom Veltri som var en av piloterna på SR-71 den dagen.

Den svenska incidentjakten avbryter när SR-71 når danskt luftrum.

– Då är vi ända nere på cirka 4 000 meters höjd men tack och lov såg vi inga andra plan i området, säger Lars-Eric Blad.

Det amerikanska spaningsplanet lyckades, trots att det bara hade en fungerande motor, till slut ta sig tillbaka till den tyska flygbasen i Nordholz i dåvarande Västtyskland utan att krascha.

Text och bild från Försvarsmakten…

The Drive…De svenska flygförarna Krister Sjöberg, Roger Möller, Lars-Eric Blad och Bo Ignell medaljeras med Air Medal av det amerikanska flygvapnet för en händelse som inträffade 29 juni 1987 över Östersjön.

US Air Force…

-Pettersson antar att det amerikanska planet hade varit inne en sväng över Sovjetunionen och fotograferat som de då och då gjorde med överlägsen fart och höjd och att piloterna var lite småskraja då de tappade fart och höjd.

Kort film när SR-71 tankar

En timmes dokumentär om planet SR-71 Blackbird…

5 thoughts on “När svenskt stridsflyg räddade amerikansk spionplan

  1. Clarence Leonard ”Kelly” Johnson (February 27, 1910 – December 21, 1990) var en skåning född i Amerikas förenta stater. Han var pappa (projektledare) för både U-2 och SR-71. Det end man kan belasta honom för att han var ytterst tveksam att släppa fram C-130 Hercules som är Lockheeds största succé någonsin.

    Beträffande SR-71 så finns det en helt underbar historia:

    [youtube https://www.youtube.com/watch?v=ILop3Kn3JO8&w=560&h=315%5D

  2. SR-71 kränkte regelbundet svenskt luftrum, det här var inte ett undantag på grund av en olycka.

    För övrigt ser jag ingenting positivt med att hjälpa amerikaner. Den ondska som förstör sverige och tränger undan oss svenskar här i vårt eget land har sitt ursprung i USA och Pax Americana.

    Här är den berättelse om flygvapnets mellanhavanden med SR-71 som jag föredrar:
    https://theaviationgeekclub.com/viggen-vs-blackbird-swedish-air-force-ja-37-fighter-pilots-able-achieve-radar-lock-legendary-sr-71-mach-3-spy-plane/

    • Känner för att kommentera min ”tumme ner”:
      Min övertygelse är att vi ska vara tacksamma för att USA
      offrade tid och kraft på att ”spana över Sverige”!

      Vi behöver nog det i dag också!

      • Sverige och Finland ligger mitt emellan två maktblock. Detta gör att om vi går med i det ena så garanterar vi att Sverige och Finland blir ett slagfält i fall av konflikt. Ungefär som Polen under andra världskriget.

        Sverige och Finland hanterade det här läget genom att ha stark militär och att lova att förvägra våra territorier till båda stormakterna.

        Det är så här du måste se USAs kränkningar av Sveriges luftrum och varför detta var dåligt. Om USA kunde använda sveriges luftrum för att angripa USSR så ökade det behovet för USSR att förvandla sverige till ett slagfält.

        USA vill att dess stridskrafter skall få tillgång till Sveriges territorium. De gör inte det här av sitt hjärtas godhet, de gör det för att de vill utkämpa framtida konflikter på sveriges mark. Försvarsmässigt bidrar inte sverige med någonting alls. Så det är ju märkligt att ett försvarsförbund som NATO tar på sig att försvara territorium som inte kan försvara sig självt.

        Personligen tycker jag att det är djupt motbjudande med de politiker som först vavvecklade försvaret och numera argumenterar att NATO skall ges tillträde till sveriges territorium på grund av att de avvecklat försvaret. Dessa politiker. Och de som försvarar deras hållning. Tjänar USAs intressen, inte sveriges.

  3. Om det hade varit ett ryskt plan hur hade rubriken lydigt då?
    Svenska jaktplan jagade iväg inkräktare.

Kommentera