Privatleasade bilar brinner, mest i Malmö och i slutet på avtalsperioden

BROTTSLIGHET. Privatleasing innebär att man långtidshyr en bil i tre år och därefter antingen lämnar tillbaka den gamla bilen eller leasar en helt ny bil. Varje månad betalar man en fast kostnad. Kunden får en sprillans ny bil med den senaste miljö- och säkerhetstekniken. I många avtal ingår det dessutom vinterdäck, försäkring och service.

Så långt låter det bra, men det finns många men. Privatleasing innebär att den som hyr (leasar) ansvarar för bilen. Lämnar du tillbaka bilen i sämre skick än normalt får du betala. Har du kört längre än överenskommet får du betala.

För den som kör längre än överenskommet och missköter bilen blir det svindyrt när det är dags att lämna tillbaka den. 

Nu har försäkringsbolaget If upptäckt ett mönster, där leasingkunder med skulder till uthyraren fått bilen uppbrunnen eller stulen i slutet av avtalsperioden. – Problemen är störst i Skåne och särskilt i Malmö, säger Anders Lindstrand, utredningschef hos If.

Läs mer på Kvällsposten…

-Pettersson antar att de som leasar och får bilarna uppeldade i slutet på avtalsperioden är samma personer som på sikt ska ge vinst och har liknande namn som Malmös bilmålvakter…

Namn har inget med ovan att göra, det är Malmös värsta bilmålvakter. Listan är något år gammal. Märkligt nog är namnen inte samma men liknande om man tittar på dem med mest parkeringsskulder och en ren gissning är att det är samma typ av namn på de leasade bilar som brinner upp i slutet på avtalsperioderna.

Märkligt nog tillhör alla samma gäng, de som ska rädda våra pensioner…

Adnan Abdulaziz, 41 år, 3 866 bilar
Majid Wandi, 53 år, 3 835 bilar
Jalal Baltaj, 52 år, 2 569 bilar
Ibrahim Sabih, 29 år, 1 929 bilar skuld 41,1 miljoner
Yousif al-Itabi, 24 år, 817 bilar
Mayssam Al Hellani, 30 år, 558 bilar
Ibrahim Mahmoud, 28 år, 352 bilar
Kamal Hussain, 30 år, 105 bilar
Ahmad Kahlid, 51 år, 80, bilar
Bilal Diab, 31 år, 16 bilar.

Källor: Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

8 thoughts on “Privatleasade bilar brinner, mest i Malmö och i slutet på avtalsperioden

  1. Hur svårt kan det vara i vår datoriserade värld att lägga in en spärr så att ingen person kan regga mer än 2 bilar på sig s a s automatiskt. Vid tredje bilen kontroll och ev stopp. Bilfirmor får då ha bilarna registrerade på den registrerade firman och inte på företagaren privat, för då är det sannolikt en bilfirma med kontoret på fickan. Och sådana kan vi väl leva utan.

  2. När det gäller att klämma åt svenska folket finns ingen gräns för fantasin, propaganda-TV-skatt, trängselavgift, moms på skatt, etc., etc..

    Här vore det väldigt enkelt, likt Twitter och FaceBook, spärra användare. Lås ”kontona” så att inga fordon kan adderas eller subtraheras. Utmät sedan de fordon som är registrerade på målvakterna och överför ägarskapet på staten. Stoppa sedan bilarna på vägen och grip personerna i bilen för stöld eller medhjälp till stöld.

  3. Migränverket har förmodligen ordnat ett osäkrare samhälle i Sverige än vilda västern var i USA på sin tid. Jag kommer aldrig förstå varför. Identiteter för asylsökare ordnas på deras egna villkor. Jag kommer aldrig förstå varför man släpper allt säkerhetstänk, som om Sverige vore ett misslyckat dagis utan behov av regler. Vi har politiker och tjänstemän, som blottat Sverige med sin häpnadsväckande okunskap att administrera känsliga register, som var viktiga för stora delar säkerhet i Sverige. Det räcker nu. Må vi få en regering och myndigheter, som förstår allvaret.

  4. Den låga månadskostnaden ska betalas någon gång. Det blir när leasingen är slut. Kört mycket samt bulor och repor så kan notan bli riktigt saftig.
    Leasingkontrakt borde inte vara möjligt att teckna i de särskilt socialdemokratiska områdena med många bilbränder.

Kommentera