SKATTER. Sverige är ett av Europas glesast befolkade länder med ett stort behov av bilresor. Vårt näringsliv är ett av de mest transportberoende i internationell jämförelse. Det är orimligt att Sverige ska tävla med tätbefolkade länder om att ha de högsta skatterna på resor och transporter. Det kommer slå hårdast mot glesbygden och mot personer med knappa ekonomiska marginaler.
Sverige har det högsta dieselpriset i EU just nu, visar färsk statistik. Det beror bland annat på att miljökraven på diesel är högre i Sverige än i andra länder.
Sverige har ett eget kvalitetskrav när det gäller diesel, miljöklass 1, samtidigt som miljöklass 3 motsvarar EU:s krav. En lägre miljöklass innebär högre miljökrav men också dyrare diesel.
Vi har den högsta inblandningen i världen av biodrivmedel i dieseln. Det är i och för sig bra, men det gör dieseln dyrare.
Priset på råolja har rasat med 30 procent sedan toppnoteringen i början av oktober. Det har pressat priserna på både bensin och diesel som har sjunkit med elva respektive sju procent.
Efter den senaste sänkningen på minus 25 öre kostar en liter 95-oktanig bensin på bemannade stationer 14:41 kronor. En liter diesel kostar samtidigt 15:61 kronor, för en tid sedan kostade dieseln 17 kronor.
Tack vare den automatiska årliga skattehöjning med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) som riksdagen har beslutat om så blir priset på bensin och diesel ännu högre vid årsskiftet.
Sedan 2014 har drivmedelsskatterna höjts fyra gånger trots att socialdemokraterna lovade att inte höja. Inför valet 2018, lovade Sverigedemokraterna att sänka med 70 öre om de fick något att säga till om.
Det finns 1,2 miljarder fordon i hela världen fördelat på 0,9 miljarder personbilar och 0,3 miljarder lastbilar/bussar. I Sverige finns bara 0,4 procent av världens fordonsbestånd. Dessutom är Sveriges koldioxidutsläpp per person mycket låga, i förhållande till vår lilla andel av världens befolkning i det närmaste försumbara men det hjälper inte för miljötalibanerna. Sverige ska rädda världen.
Vet ni förresten om att en somalier i Somalia släpper ut 20-50 gånger mindre koldioxid än en somalier i Sverige. Ändå vill klimatalarmisterna flytta folk norrut.
-Pettersson säger att om hela Sverige ska leva måste politiken ändras annars…

***
Bönder i Europa har ännu billigare diesel, specialtaxor och det ska Sverige konkurrera med med sina produkter…inte
Du menar väl Frankrike, Spanien, Italien, Belgien, Holland och möjligen Tyskland och Polen. För övriga länders jordbruk finns inga EU-stöd. Tanken är att endast uppräknade länder skall leverera Europoas livsmedel, resten skall få all livsmedel därifrån – underförstått om de inte stör EU-kansliet med nationalism.
Roland, Sverige får jordbruksstöd från EU.
Alla 28 länder i EU får stöd. Mest Frankrike och minst Malta.
https://www.europaportalen.se/tema/jordbrukspolitik
Tror nu båda har delvis rätt…Sverige får EU-stöd för att lägga mark i träda.Några av de andra för att odla. Vet att Tyskland får bidrag till odling av Bio-diesel…Bl.a.
MP flyger med betald flygskatt
och vi betalar gjärna lite till för att få dem att flyga åt hellskotta och aldrig mer komma tillbaka.
Det är ingen slump att detta sker, det är meningen att landsbygden ska utarmas och avfolkas. Annars hade man naturligtvis vidtagit relevanta åtgärder. Det finns poddar som beskriver detta, och det verkar logiskt och trovärdigt.
Aj då dyr diesel, hmm ett stort välfärdsproblem!
Det var bättre förr, då räckte det med havre till hästen.
Miljöpartiet är synonymt med katastrof.
Vi är också det enda land som det rabiata pajas partiet mp i riksdagen som tror att skatter i Sverige ska rädda världen.
En kostnadssänkning för genomsnittsbilisten väl i paritet med 70 öre/l kan enkelt fås genom att avskaffa trafikförsäkringsskatten, något att tänka på i alla budgetmotioner och -reservationer.