”Stöket i skolan riskerar att stå oss dyrt”

SKOLAN. Stöket i den svenska skolan är påtagligt, men trots det så anser inte rektorer att det är ett stort problem. Ny forskning visar att disciplin-problemen kan få enorma ekonomiska konsekvenser”, skriver läraren Isak Skogstad på SVT Opinion. 

Den framväxande mängden av vetenskaplig litteratur som visar att ordning och reda i klassrummet är avgörande för att inlärning ska kunna ske hos elever verkar inte tas på allvar.

Speciellt inte av högskolepedagogerna, vilket är tydligt med tanke på att lärarutbildningarna inte innehåller kurser om hur de blivande lärarna ska kunna skapa ordning i klassrummet.

Det är anmärkningsvärt, inte minst med tanke på att inslag av ”classroom management” är en självklar del av lärarutbildningar i andra länder.

Läs vidare på SVT…

-Pettersson tycker det är ofattbart att det inte satsas på ordning, reda och disciplin i skolan. Utan det blir det  kaos och ingen lär sig något.

Vi har bra exempel som Engelska skolan, som är populär bland elever, lärare och föräldrar. Det är inte så svårt, Fridolin, läs här…

Nedan Petterssons betygsbok  från början av 1960-talet, regler skulle funka idag också…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

6 thoughts on “”Stöket i skolan riskerar att stå oss dyrt”

  1. Undrar hur Sverige skulle sett ut och fungerat idag om den totalt etik, morallösa och flummiga extremvänstern INTE hade tagit makten 1968 ?

  2. Ja, flumvänstern, har förstört mycket i vårt land! Istället för att bygga på beprövad erfarenhet i samhället, har vänsterfolket av paranioa, tagit bort allt bra, för att ur sina fixa idéer och dårskaper bygga upp en instabil ovettig pinnfigur, som endast är ett vänsterristiskt hjärnspöke utan relevans eller minsta vetskap om funktionalitet och gott resultat. Därför har vi också den disharmoni vi har i dag, på många ställen i samhället.

  3. Jag tror att kritiken är överdriven. Genusvetenskapsmännen kommer att reda ut problemen enkelt med genusvetenskapens främsta verktyg och dess senaste vetenskapliga landvinningar.

    Och så har vi genuspedagogerna att ta till om situationen så kräver.

  4. Rektorn och skolstyrelsen är inte speciellt intresserade av att stänga av fuskarna. De vill inte se listan med namnen, inte heller begära ut det den offentliga handlingen.
    Våra styrande har anpassat sig till den nya kulturen.

  5. Samtidigt förbjöd Reinfeltregimen i princip hemundervisningen så det är svårt för föräldrar att skydda sina barn. Det är de känsligare och barnen med svagare psyke som riskerar att ta skada av ”stöket” i skolan, och det kan bli irreparabelt. Till det kommer pressen genom reklam, propaganda och regimdirektiv på våra skolflickor att umgås med presumtiva mördare och våldtäksmän, vars kriminella beteende ofta inte utlöses förrän vid separation.

  6. Bara efter att ha sett UG igår om ”högskolefusket” så blir man MÖRKRÄDD !!!
    Tänk efter lite alla som fortfarande inte är ”hjärntvättade” !
    När ni går till doktorn, advokaten eller kommunen för att söka hjälp och då träffar någon av dessa ”fuskande” som då är ute i arbetslivet !
    Jag vill säga att detta STÄLLER LIVET PÅ SPEL !
    UG ville inte se följden vad som sker i verkligheten !!!
    Enligt dagens krav kommer nog ingen av dessa klarar av de ERFORDLIGA TENTAMINA som idag krävs för att slutföra sina utbildningarna.
    Men vad som i framtiden kommer att hända med detta vet vare sig jag eller du ????
    Fruktar att förändringar kommer att ske även där …………..

Kommentera