Att byta den grafiska profilen…

REKLAM. Många är de företag och organisationer vars chefer i brist på viktiga saker att göra går på reklambranschens lockrop och ändrar den grafiska profilen ”för att skapa en enhetlig kommunikation och ett starkt varumärke”.

Det rör sig ofta om miljoner i extra kostnader. Hemsidor ska ändra, brevpapper, kuvert, bilar, skyltar, påsar, broschyrer, profilkläder osv och oftast finns det inget som helst miljötänk bakom utan de saker med den ”gamla profilen” kastas och nytt beställs.

Lerums kommun har till och med gett sig på det gamla stadsvapnet från 1500-talet. Heraldiken ger man sig dock inte på hur som helst, där finns regler, men där klarar man sig likt gummiryggar genom att säga att man inte bytt ut stadsvapnet utan tillfälligt stoppat det.

–Kommunen lägger ner stora pengar på marknadsföring varje år. Men hittills har vi inte haft någon enhetlig profil, förklarar kommunalrådet Henrik Ripa den nya loggan, som är framtagen enligt konstens alla regler– Vi har jobbat med detta i två och ett halvt år och riktigt intensivt i drygt ett år, säger Ripa. Det handlar förstås inte bara om en nya logga, utan att ge kommunen en genomtänkt plattform för all marknadsföring och kommunikation med omvärlden.
– Alla ska veta vad Lerum står för, säger Ripa.

Kostnaden beräknades år 2007 enligt artikeln i Lerums Tidning till 2,5 miljoner.

-Pettersson säger att det är några år sedan, så det kanske är dags att byta ut garnbitarna…

Twitter

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

9 thoughts on “Att byta den grafiska profilen…

  1. En massa kors… det går ju inte. Börja om från början och gör något svart med halvmånar. Annars är ni rasister, Lerum!

  2. Jag förstår att privata företag ändrar profil och ger reklam. Men varför gör kommuner det?

  3. Arbetsförmedlingen har gått samma väg, vilket är synligt i aktuell ’tv-reklam’. Varför ändra på det ytliga, när det är innehållet det är problem med …?

  4. Det ligger på samma nivå som Uppdrag Gransknings redovisning av inköp av våtservetter och vägsalt. Dags för Lerum att ändra sina rutiner.

  5. Jobbat i två och ett halvt år, och intensivt i ett år. Och detta är vad man fick fram… Prata om nit lott. Men den kränker säkert ingen, inte ens kon.

Kommentera