Sagan om skeppet Swea Struthio


INSÄNDARE. Skeppet Swea Struthio hade i årtionde seglat för fulla ställ i medvinden, Förråden var fulla med mat och förnödenheter och alla ombord var proppmätta med glansiga kinder och jättenöjda. Så en dag hördes rop från masttoppens utkik ”Pirater vid horisonten”.

Nej nej det är en synvilla, det är sjöräddningen ni ser ropar skepparen ombord, en erfaren man då han deltagit när skrovet svetsades men dock aldrig seglat på de stora haven. Till sin hjälp vid rodret har skepparn valt en ung skönhet (Vice Skeppare) som ropar ”Jag vet hur en pirat ser ut , de har lapp för ena ögat”. Hon får naturligtvis ansvaret för att spåra pirater och rapporterar varje vecka ”inte en lapp för ögat i sikte”. Telegrafisten, (Gnisten) vars enda merit är att han var med och byggde muren runt Öst- Berlin, sitter i sin mörka hytt klipper och klistrar i inkommande telegram nynnande en gammal slogan ”inte ens en åsna är så dum att den inte kan klistra med Karlssons klister”.

Och när största skeppet på havet under ny skeppare vänder upp mot vinden då räcker inte klistret till, allt får gå till destruktion. Utgående telegram skrivs av en arg dam, medlem i rederiförening som envist hävdar att alla andra båtar seglar åt fel håll och har dåliga skeppare.

Absolut närmast rodret och väl ombonat finns ett miljökontor som redan vid avfärden bestämmer med skepparns goda minne, att inga båtar får vara bottenmålad utom deras egen. Inför detta snabba och modiga beslut känner sig den juridiska avdelning kränkta och kontrar genast med en regel, att när skeppet befinner sig på svenskt vatten ska särskild nykterhetskontroll ske av alla närmast rodret. Populärt kallad promillelagen då lagen endast omfattar 1 promille av de vatten skeppen seglar. Att det är havets värsta fyllbultar som ska utföra kontrollen bekymrar ingen.

Ombord råder strikt uppdelning var besättningen får uppehålla sig, längst bak närmast rodret o befinner sig de finaste och mest jämlika personer som skådats och med dubbla ransoner av mat och dryck och evig landpermis efter 8 år.

Längre fram och mitt i skeppet den största gruppen, har alla krökta ryggar och flyende blick och kan inte enas om det enklaste beslut. Mörka nätter försvinner många men ingen vet var de tar vägen, för antagligen rätar de på ryggen och fäster blicken i sin nya hemvist. Skälet till de krökta ryggarna är att förra skepparn svek besättningen å det gruvligaste innan han lämnade skeppet för evig landpermis. Stående på landgången lär han ha ropat ”Öppna edra hjärtan, det finns inga pirater och ni får absolut inte deltaga i något som handlar om skeppets skötsel eller navigation de närmaste fyra åren!

Framför master eller backen som det heter på sjöspråk, befinner sig en brokig samling Individer, många är erfarna piratspanare, urstarka vinschgorillor och en och annan navigatör. Dock har skepparn bestämt att de inte får lämna sin plats och absolut inte närma sig rodret då de en enligt skepparen luktar illa och har bruna kläder.

Vinden ökar, resan börjar bli orolig , skeppet rör sig tungt, det kommer rapporter från matförrådet att några fripassagerare brutit sig in underifrån och smällt i sig nästan allt.

På nätterna hör alla skrapet av piraternas änterhakar oron sprider sig så skepparn ställer upp hela besättningen på däck och utbrister med emfas ”inte en lapp för ögat i sikte”. Då många varit på andra skepp och vet att alla pirater inte har lapp för ögat så bygger man upp ett nät av burktelefoner som telegrafisten inte kan höra, han blir naturligtvis vansinnig av ilska och spikar upp ett dekret på masten som lyder ”allt som ni hör i burktelefoner är falskt, bara det som passerat min kvalitetstelegraf är sant”.

Så en lugn eftermiddag strax före utdelningen av fredagsgroggen exploderar skeppets krutförråd, en av skeppets fripassagerare försökte sänka skeppet Swea Struthio för egen och andras vinning och på några sekunder dyker skeppets ordningsmän upp och skyddar alla med sina bara kroppar och griper den skyldige. Dessa ordningsmän har under hela resan varit helt osynliga och hårt mobbade av alla på skeppet men nu får de enorma hyllningar, skepparn faller i gråt och lägger en blomma till de lemlästade efter sitt tacktal. Det finns även en hemlig grupp ombord s.k. SKRÄPO vars enda uppgift är att koll på fripassagerare och pirater men de har inget sett eller hört.

Ordförande i rederiet avbryter sin semester och kommer till skeppet för att fälla några tårar.

I flera veckor efter smällen samlas de mest goda på däck, gråter en skvätt och förkunnar ”alla fripassagerare spränger inte skepp, ge dem dubbel ranson och kärlek så kommer de att vara snälla”

Men jag tror att skeppet aldrig blir som förut, de kommer förmodligen att gå upp mot vinden sätta några starka gubbar på vinscharna som orkar ta hem på skoten.

Men framför allt, skeppet behöver en Navigatör !

Snipp, snapp snut nu är sagan slut !

Johnsson


One response to “Sagan om skeppet Swea Struthio

  • gamgubben

    När vi överför sagans skepp till verkligheten så blir det mycket mer komplicerat. Myteri gång på gång efter ett val som hölls för att välja ny befälhavare. En av de tilltänkta hade ingen examen, den andre var för kort i rocken och den tredje hade fel värdegrund. En fråga från besättningen ”vilken värdegrund har han och vad saknas i den.” Frågan blev obesvarad eftersom ledningsgruppen inte förstod den.
    Det skeppet är numera kapsejsat och står på grund utanför Norge, väder och vind nöter ner det till att snart ingenting återstår.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: