Drivmedelspriset på nya nivåer – media skyller på dollarkurs och efterfrågan

VALET 2018. Priset på bensin i Sverige ligger på den högsta nivån hittills sedan ledande bensinbolag höjt riktpriset med tio öre. Efter höjningen kostar en liter 95-oktanig bensin 16 kronor och 26 öre på bemannade stationer.

Regeringen har höjt drivmedelsskatten fyra gånger med totalt 1,42 kr efter vallöftet att inte höja bensinskatten alls och glöm inte att ovanpå detta läggs 25 procent moms så 1,78 kronor har priset höjts medan media pratar om tio öre i höjning beroende på kronkursen. Bild Twitter.

Bakom rekordpriset ligger hög efterfrågan i USA och en svag krona, enligt branschorganisationen SPBI, rapporterar Sveriges Radio.

– Det är en väldigt stark efterfrågan i USA just nu och raffinaderierna där går för högtryck. Det är klart att det trycker priset uppåt, säger Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet (SPBI).

-Pettersson vill påstå att Sveriges Radio och SPBI ägnar sig åt att sprida dimridåer.

  • Kronan är svag mot dollarn. Det beror på att omvärlden inte litar på vår ekonomiska politik, trots att den ”går som tåget” enligt regeringen.
  • Hög efterfrågan gör tio öre, det stämmer.
  • Priset 16,26 består av fler delar.
  1. Grundpriset, råoljeinköp, raffinering, hanteringskostnader, macken påslag. Drygt 6 kronor.
  2. Energiskatt
  3. Koldioxidskatt-CO2
  4. Moms, 25 %, alltså även moms på energi och koldioxidskatten.
  5. Totala skatter närmare tio kronor vid macken, alltså av priset är över 60 % skatt.

Eftersom det snart är val vill jag påminna om förra valet.

Inför förra valet sa Miljöpartiet att de ville höja skatterna med 70 öre per liter, de har lyckats få igenom det dubbla och dessutom indexreglerat skattehöjningarna.

Däremot lovade Sveriges ännu så länge två största partier att inte höja drivmedelsskatterna. Både Magdalena Andersson, S, och Anders Borg, M, lovade att det inte blir någon höjd bensinskatt under mandatperioden.

– Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten. Däremot vill vi införa en miljöbilsbudget, sa Magdalena Andersson, S, innan valet 2014.

I helgen nådde bensin och dieselpriserna nått de högsta nivåerna någonsin, delvis på grund av svag krona och höjda oljepriser men även på grund av ständiga skattehöjningar. Sedan förra valet har drivmedelsskatterna höjts fyra gånger trots löften om motsatsen. Dessutom har politikerna indexreglerat skattehöjningarna på drivmedel för att slippa debatten.

Tycker ni det är bra och förtroendegivande så rösta på sjuklövern, annars fundera på alternativen…

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

 

13 thoughts on “Drivmedelspriset på nya nivåer – media skyller på dollarkurs och efterfrågan

  1. Är i Baltikum på bilsemester.
    Jag kan bara rekommendera att få känna sig tillbaka på 80-talet.
    Bensin för 12 kr litern, man ser skatteinvesteringar till invånarnas gagn och sist men inte minst… muslim- och arabfritt!
    Det är underbart!!!

    Som en smak av vår historia, eller hur det kanske skulle kunna bli igen med en AfS-politik i framtiden.

  2. När man skakar han med en sosse javisst de borde man ju inte göra men om Då skall man genast kolla att har man alla fingrar kvar

  3. Lögnen fanns inte innan sossarna kom till de va dom som uppfann lögnen Därför har lögnen spridit sej alla länder där sossarna härjar och river ner Ge mej majoritet så ska ni få se på grejer sa Löfven Löfvens grejer ser man nog nu efter fyra år Landet närmar sej ruinens brant Sverige orkar inte mera med Löfven inte ens en dag efter valet

  4. Är folk verkligen så dumma att de tro på politiker?, när en politiker säger god morgon är det hans första lögn för dagen

  5. Har man mellan tre och fem gånger så hög lön som den vanlige svensken, så märks ingen fördyring av bensinkostnaderna. Överskottet av bensinskatteinkomsterna går ju som bekant till största delen av att försörja den importerade valboskapen. Samtidigt så håller sig sossarna väl med sin regeringspartner mp, som inget högre önskar än att alla svenskar ska cykla och äta böner, medan skurkpolitikerna själva kör omkring i bensin och diselslukande miljöbovar.

  6. Är bara tuta och köra, spelar ingen roll hur mycket soppan kostar, svensken bara gnäller lite och kör sedan än så lika mycket bil är precis som med alkohol oavsett priset så dricker folk ändå !

  7. hycklare!
    Vill man ha fortsatt hyckleri i Sverige då röstar man på sjuklövern!
    Vill man ha förändring i Sverige! Då röstar man SD och ger SD fler än en mandatperiod för SD behöver rätta till många års vanstyre av Sverige genom sjuklöverns s k ”politik”.

  8. Om vi jämför med två av världens ledande nationer med hundratals miljoner innevånare. I Amerika betala dom ca 5,60 förut innan kronan sjönk i värde., exakt vad det innebär nu har jag inte kollat. I Ryssland ungefär samma, Om det är det nån som tror att vi i Sverige påverkar världsmiljön och klimatet med att betala 3 gånger så mycket som Amerika och Rysslands befolkning. i så fall måste ni rösta på rådande regering.

  9. S lovade att inte höja bensinpriset S skämtar om så mycket så man kan inte tro alls på vad dom säger

  10. Sedan måste man ju undra lite över medias rubriksättning. För några veckor sedan skrev Aftonbladet om ”Semestersmockan” när priset höjdes med tio öre litern. Igår skrev Expressen om ”dagens kraftiga prishöjning”. Även denna gång handlade det om tio öre litern.
    Spara på kraftuttrycken tills de verkligen är berättigade är mitt förslag.
    Att bensin och diesel är dyra totalt sett råder det ingen tvekan om men det beror inte på någon ”semestersmocka” eller gårdagens höjning utan på skatt, koldioxidavgift och moms som tas ut ovanpå denna skatt och avgift. Innerst inne gnuggar Magdalena Andersson händerna åt detta. Mera klirr i statskassan. Hon är inte ett dugg intresserad av att folk skall köra mindre bil.

Kommentera