Tema – rolig analys

Inizio presenterar i samarbete med Socialdemokraterna närstående Aftonbladet sin opinionsmätning idag.

SD ligger i den på sin högsta nivå sedan augusti förra året, men backar 1,5 procentenheter jämfört med juli. Detta är inte av så stort intresse, då en opinionsundersökning sällan speglar det faktiska valresultatet.

Desto roligare är det att ta del av analysen till SD:s tapp. Så här analyserar Inizios analyschef det hela.

”Den här tillbakagången för Sverigedemokraterna tror jag har att göra med att SD-väljare stödröstar på i första hand Kristdemokraterna”

Häpp, en skräll.

Fast tittar man på mätningen är det snarare moderater som åter stödröstar på KD. Moderaterna backar nämligen med 0,2 procentenheter, samtidigt som Kristdemokraterna ökar med 0,3.

Sanningen till SD:s tapp är nog snarare den att partiet tappar till AfS, alternativt att stödröster hamnar där. Fast en sådan utveckling vill man förstås inte sprida i den till Socialdemokraterna närstående Aftonbladet.

7 thoughts on “Tema – rolig analys

  1. Hall Medias annonsintäkter från SD skänks bort till nystartad fond.
    Skall gå till dem som arbetar med integration och mångfald.
    Efter den omstridda filmen.

    Resumé skriver bl.a. fölande med utdrag ur artikeln:

    Mediehuset Hall Media tar ställning i debatten och skänker bort annonsintäkter från Sverigedemokraterna. Pengarna placeras i en nystartad fond och via ett stipendium skänker man annonspengarna till aktörer som jobbar med integrations- och mångfaldsarbete.

    Enligt Hall Medias ansvarige utgivare, Marie Johansson Flyckt, kom startskottet till beslutet när SD under hösten lanserade en reklamfilm om ett Sverige i totalt kaos.

    – Vi tycker att de bidrar till ett sämre samhällsklimat med större otrygghet och målar upp en bild av Sverige som är väldigt ensidig. Bilden av Sverige är så mycket mer nyanserad och jag tycker att det är bra att se hela bilden, tänka konstruktivt och att man fokuserar på ett samhälle där varje individ räknas. SD sprider skrämselpropaganda, säger Marie Johansson Flyckt till Resumé.

    Marie Johansson Flyckt ser tidningen som en viktig aktör av den totala samhällsdebatten och tycker därför det är viktigt att markera.

    ”Vi vill inte tysta någon, men vi vill visa var vi står. Så länge som en annons inte går emot våra pressetiska regler ska den publiceras – så att du själv, läsare och väljare, kan göra ditt val. Vi säger inte nej till annonser som driver opinion i valrörelsen, men vi bestämmer själva vad vi gör med intäkterna. Marknaden och debatten är fri. Vi har yttrandefrihet under ansvar, och vi har valfrihet. Och vi har gjort vårt vägval”, skriver Marie Johansson Flyckt i en krönika i Jönköpings-Posten.

    ”Hall Media skänker annonsintäkter från SD”
    https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/08/02/hall-media-skanker-annonsintakter-fran-sd/

    • SD har i stort sett aldrig annonserat i dessa skitblaskor och hade troligen inte tänkt att göra det i år heller så denna mångfaldsfond lär nog bli tom.

  2. Lite roligare siffror
    SENTIO augusti (jmf m juli)
    Sverigedemokraterna: 25,5 procent (-0,1)
    Socialdemokraterna: 21,1 procent (-0,1)
    Moderaterna: 19,1 procent (+1,0)
    Vänsterpartiet: 12,6 procent (+1,8)
    Centerpartiet: 6,9 procent (-0,2)
    Liberalerna: 4,6 procent (-1,2)
    Miljöpartiet: 3,9 procent (+0,1)
    Kristdemokraterna: 2,4 procent (-1,6)
    Feministiskt initiativ: 1,2 procent (-0,1)
    Piratpartiet: 1,0 procent (-0,1)
    Medborgerlig samling: 0,1 procent (-0,3)
    Övriga: 1,5 procent (+0,5)

    Jag förstår inte hur det kommer sig att Sentios mätning ger SD 25% samtidigt som Inizios mätning ger SD 19%?????

Kommentera