Den gamla ”utdömda” svenska helikopter 4 bekämpar idag bränder i USA

HELIKOPTRAR. För en tid sedan skrev vi på bloggen om Försvarets helikoptrer 14 som kostade 242.000 kronor i timmen att använda! Det var ett projekt som var en fullständig katastrof och så vitt jag vet har ingen ansvarig fått ta konsekvenserna. 

Som jämförelse så kostar Helikopter 16 eller Black Hawk 40.000 kronor i timmen. Helikopter 16 köptes in för att Helikopter 14 var försenat!

Nåväl, många av oss minns säkert Helikopter 4 i folkmun kallad ”bananen” som var en trotjänare inom den svenska Försvarsmakten i nästan 50 år och moderniserades då och då. ”Bananen” avsåg från början den mindre Vertol 44, i Sverige Helikopter 1, men namnet hängde bland vissa med även i den större Vertol 107-II.

Boeing Vertol 107-II kunde tilldelas uppgifter att utföra som:
– Ubåtsjakt
– Ytmålsspaning
– Trupptransport (26 sittplatser)
– Sjöräddning
– Sjukvårdstransport (15 bårar)
– Brandbekämpning, med tunna för vattenbombning
– Materieltransport
– Tunga lyft, med lyftkrok för lyft upp till 5 ton. Med inbyggd vattentank 10,6 kubik.

”Bananen” användes från 1963 och användes under ubåtsjakten i Hårsfjärden 1982 eller efter Estoniakatastrofen 1994. Men i början på 2010 meddelade försvarsminister Sten Tolgfors att regeringen hade planer på att avveckla Hkp4 ”Bananen” till förmån för de modernare Hkp14.

Senare samma år fattades beslut om totalavveckling och i februari 2013 offentliggjordes en affär där Försvarsexportmyndigheten sålt tio av landets fjorton Helikopter 4 till det amerikanska privata företaget Columbia Helicopters. De resterande fyra helikoptrarna hamnade på flygvapenmuseet i Linköping och flygmuseet Aeroseum utanför Göteborg.

Bananen såldes alltså innan de nya helikoptrarna var i drift och de hade kunnat spela en avgörande roll exempelvis vid skogsbranden i Västmanland 2014.

Columbia Helicopters, är ett privat företag som har sin bas i den lilla staden Aurora i Oregon, USA men erbjuder helikopterflyg över hela världen för allt från skogsarbete till oljeborrning, brandflyg och filminspelningar. Deras helikoptrar har synts i filmer som ”Demolition Man” och ”X-Men United”.

Columbia Helicopters köpte 10 stycken ”Bananer” av Försvaret. Helikoptrarna var väldigt väl underhållna och hade många års flygtid kvar så ägarna till  Columbia Helicopters log nog lite i smyg när affären gjordes upp…

– Nåväl, Pettersson vill inte vara elak men titta på filmen nedan så ser ni vad de helikoptrar som svenska försvaret tyckte var för gamla används till idag. Som tips kan jag säga att helikoptrarna som används till brandbekämpning idag lyfter två kubikmeter vatten, de italienska planen sex kubik och de gamla Bananerna tio kubik!!!

Eftersom Columbia Helikopters är ett privat företag så måste de vara kostnadseffektiva men privat är inte bra har S-regeringen bestämt…

Helt klart var det bättre förr och politikerna verkar ha haft något som kallas sunt förnuft och är en bristvara idag. Tycker ni dessa politiker ska ha förtroendet att bygga upp det civila och militära försvaret så röstar ni naturligtvis på sjuklövern i höstens val…

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

55 thoughts on “Den gamla ”utdömda” svenska helikopter 4 bekämpar idag bränder i USA

  1. Nu har du nog blandat ihop det lite.
    Helikoptern på filmen som tar 10 000 liter vatten i den invändiga tanken är en Chinook.
    Den är avsevärt mycket större och modernare än de Vertolhelikoptrar Försvarsmakten tidigare hade.

  2. Beslutet att avveckla hkp 10 innan. Hkp 14 var I drift, var ett politiskt beslut.

    Inte ett #svfm beslut.

    Politikerna Borg? Tolgfors ville inte tillföra den personal och resurser som krävdes för att HKP systemen skulle överlappar varandra.

    Då hade @Forsvarsmakten inget annat val, än att avveckla hkp 10 innan hkp var i tjänst.

  3. Bättre en helikopter I skogen, än tio i hangaren.

    Det är bara ett trycka upp T shirts Pettersson.

  4. Helikopter 4 eller Hkp4 som den hette i militärt bruk är inte den som i folkmun kallades för Bananen. Det var en tidigare modell som blev ersatt av Boeing Vertol 107 som Hkp4 heter i civil version.
    Finns ett ex kvar i Sverige på museet i Malmslätt.

  5. Dena är ju fylld av faktafel och utelämnar också en väldig massa info som låg till grund för beslutet att sälja dessa helikoptrar. Jag har dessutom sett dem flyga vatten vid skogsbrand och kan konstatera att de var de mest ineffektiva brandbekämpningshelikoptrar jag sett. Jag hatar när folk använder en så här allvarlig situation för att desinformera för sina egna smutsiga politiska syften. Man kan gott och väl ha åsikter om att vi inte har några brandbekämpningsplan! Men denna artikel är ju bara för dum. Om de hade varit så överlägsna som hävdas i artikeln hade naturligtvis vart enda flyggötslings/kalknings företag flugit vertoler och inte med Eurokopter som de flesta väljer idag. Vid de bränder jag sett dessa båda flyga sida vid sida har de små götslingshelekoptrarna flugit ca 5 gånger så mycket vatten som vertolerna. Att dessutom behålla en grupp helekoptrar som ur ett försvarsperspektiv är dinosarier med underhållskostnader samt att hela tiden hålla dessa med personal som är utbildad för denna helekptertyp vore naturligtvis ett vansinne. Nä vi behöver naturligtvis brandflyg i norden men denna artikel är ju ren idioti!

    • De kanske inte uppfyllde alla krav för vad en ideal brandbekämpningshelikopter skulle göra, men den fungerade uppenbarligen och utgjorde ett fungerande alternativ. Hur bra kan man väl tvista om. Men det var väl ändå ett alvarligt hål i huvudet på ansvariga att avskaffa denna möjlighet utan att ha något som kunde ersätta. Vad gick snett, hur tänkte dom?

    • Jag pratade nyligen med an person som jobbat med helikoptrar större delen av sitt liv och även försvarets helikoptrar och han betättade en hel del om både Vertol helikoptrarna och de nya. Jag fick intrycket att Vertol var riktiga slitvargar. Bl.a. kunde de lyfta mer hovra lägre utan problem, var mer mångsidiga och en annan viktig sak. De kunde lyfta även om det var mindre allvarliga fel på dem. De nya helikoptrarna kan inte flyga innan felen är avhjälpta även om det betyder att folk i nöd dör.

  6. Sverige har gott om plats. Egentligen bara en massa träd som står i vägen. Ungefär så uttryckte han sig, våran Fridrich R. Fan tro´t, sa mordbrännar´n.

  7. Det är inte våra gamla hkp 4 man avser när man anger 10 tons lastkapacitet utan de/den större modellen som vi aldrig har haft, se http://www.colheli.com/fleet/#234-lr.
    Rent militärt var hkp4 mer eller mindre uttjänad, ungefär som strv103.
    Gamla trotjänare kan ligga en varmt om hjärtat!

  8. Kommer ni ihåg ett stolpskott som hette F. Reinfeldt, han sålde ut allt som han inte förstod sig på. Tacka våra politiker för all skit, dom ställer till med. Att Sverige går hyfsat beror på att det svenska folket fortfarande är arbetsamma o lojala men dom börjar tröttna p.ga att dom styrs av idioter

    • Min puls går upp i 190 när jag läser och ser detta. Inte bara det att otäcka politiker som Reinfeldt sålde ut livsviktig kapacitet av oklara skäl utan att man enbart kan läsa om katastrofpolitiken på privata bloggar. I vilket annat rimligt land som helst hade naturligtvis detta varit förstasidesstoff, att ansvarslösa politiker nyligen sålt tio livsviktiga helikoptrar som kunnat användas i släckningsarbetet.

    • Bra mem, eller vad det heter idag sådana här som ovan. Politik är att ställa grupper mot varandra och våra politiker är ledare för Sverige! Men det är ju inte så de ser sig själva, jag vet!

      • Når hela Sverige brunnit ner, vad ska då pensionsräddarna leva av? Vi kan ju ta varenda arbetslös migrant, skicka ut dem i skogen och bilda ”bucket brigade”. Det torde vara lämpligt enkelt, dessutom tål de hetta bättre och vi får lite valuta för allavskattemedel.

    • 90 000 miljoner räcker inte, det är lite drygt vad Migrationsverket kostar. Jan Tullberg kom fram till 250 000 miljoner för en tre, fyra, fem år sedan varav hälften var diekta kostnader för svenska folket och resten via skattsedeln. Det torde vara det dubbla i dag.

  9. Sverige brinner i en tid när vår brandberedskap är som allra sämst. Har den någonsin i modern tid varit sämre?
    Räddningstjänsterna runt om i landet består till stor del av deltids brandmän och där man under de senaste 10 åren har haft svårt med rekryteringen. Och detta har BRF (ett av brandmannafacken) varnat för i många år, utan någon respons från politikers sida. Hemvärnet var förr en resurs med i början av 2000- talet ca 90.000man. I dag är man strax över 20.000. Försvarets förmåga iövrigt ska vi nog inte tala om. Undrar om man kan försvara huvudstaden i en vecka numera?
    Som många redan sagt – vi har de politiker som vi förtjänar. kanske inte alla vi, men åtminstone de flesta.

    • Jag kan lugna dig med att försvaret inte kan skydda stockholm en vecka.
      Två lätta skyttebrigader kan kanske strida en vecka inom området innerstaden. Men eftersom att vi varken har förmåga att föra fram ammunition eller bas sjukvård kommer de kapitulera inom några dagar.
      Stridsgrupp Gotland kan kanske hålla ut någon dag eller två pg av ännu sämre förutsättningar.

    • Det går nog fortare än vad det tog för Tyskland att invadera Norge och Danmark under 2:a VK. Det har inte funnits ett försvar värt namnet på bra länge. Redan på 1980-talet var det en Potemkin-kulliss …

  10. Men det är ju viktigt och värdefullt att kvotera in folk. Speciellt på positioner där de kan bidra med nya perspektiv.

  11. Helt i linje med SJ:s utförsäljning av alla lok med snöröjningsutrustning, då vi inte skulle få någon mer snö vintertid. Kompetens på beslutandenivå ses tydligen som onödigt …

    • Samt hela avregleringen med SJ som även gjordes var en katastrof.
      Hur ofta hör man inte nu om signalfel och nerriven kontaktledning.
      Vilket var ovanligt förr när loken då togs in oftare på service och underhåll.
      Innan skötte SJ allt själva med allt som hörde järnvägen till.
      Vid de större stationerna utefter stambanorna fanns det banfolk.
      Även på de mindre banorna vid de bemannade stationerna likaså.
      På de mindre banorna är banfolket borta och vid stambanorna är det glesare på gr.av neddragningar mellan stationerna.
      Nu är allt underhåll dessutom utlagt på entreprenad.

      När järnvägsbommarna låg nere här i stan en lördag em. på en sidobana vid en starkt trafikerad gata, finns här inga signalreparatörer längre.
      Närmaste jour fanns i andgränsande län med en bilresa på runt 16 mil vilket skulle ta 2 ! timmar.
      På den goda tiden så hade det tagit för den som hade jouren med bilen hemma att ta sig dit på max 30 min.
      För att koppla ur bommarna med att friställa och resa upp dem samt göra vägen framkomlig tar enbart någon minut.

  12. Att vara odugling är nog en merit för att jobba i Svensk byråkrati,
    men så blir det när man ansvarsbefria oduglingar,
    inför skyndsamt tjänstemannaansvaret igen?
    Om vanliga människor blir av med sitt jobb, så ska byråkrater
    även bli det när man missköter sig.

  13. Det som händer i Sverige kallas ”Mismanagement”. Det första SD bör strida för är att återinföra TJÄNSTE MANNAR ANSVAR. Som varje år bör granskas för att beviljas ansvarsfrihet

  14. Men ni vet ju att uppehållet och utbildningen av varje ensmkommande gök kostar skjortan. Genom att sälja helikoptrarna (även ett och annat i landets patrimonium – varför inte ?) skaffar man resurser för det. Och de nya ”gymnasisterna” är öerhört tacksamma. De leker med tändstickorna så snart deras välgörare vänder blickarna åt annat håll …………

  15. Jag förstår inte hur det kan bli så här i Sverige. Varför har inte Finland samma problem med sina skogar? Minst 8 fastigheter tycks ha brunnit upp nu. Vad är det, som händer i Sverige med sina ständigt höjda skatter? Var är och vad säger riksdagens representanter under den hotande landskatastrofen?

    • Det som händer i Sverige kallas ”Mismanagement”. Det första SD bör strida för är att återinföra TJÄNSTE MANNAR ANSVAR. Som varje år bör granskas för att beviljas ansvarsfrihet

  16. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/HKP_1_med_kustj%C3%A4gare.jpeg

    Nej det var inte Hkp 4 som kallades bananen, det var Hkp 1; Vertol 44, tidigare Piasecki H-21. Piasecki Helicopter bytte senare namn till Vertol Corporation, förvärvades så småningom av Boeing och blev då Boeing Vertol som kom att tillverka Vertol 107. Även Kawasaki sålde denna helikoptrar till FM. Jag vill minnas att FMV gav Kawasaki i uppdrag att utveckla ett styrsystem som möjliggjorde att helikoptern under ubåtsjakt kunde hovra på samma ställe som man senare inte fick köpa fler av.

    Det var rätt beslut att avveckla Hkp 4 efter 48 år, hur affärsmässigt det gick till är en annan fråga. Hkp 14 (NH-90) som FMV köpte istället är en katastrof på alla sätt och vis. Till att börja med brast samarbetet, igen, mellan de nordiska länderna. Ska vi aldrig lära oss att inte lita på norsken och dansken? Den blev också enormt försenad och sedan kostar den 200 papp i timmen att flyga. Vi skulle istället köpt av Sikorsky eller Boeing.

    • Argus:
      Din fråga varför vi inte i Absurdien samarbetar med våra grannländer,tror jag mig kunna förklara åt dig.
      Man uppfattat sig som vida överlägsna och bättre vetande,än alla andra….även i detta fall !!
      Vi inte endast bor i landet som är klotets centra,vi har också de överlägset bäst skolade och bevandrade.
      Vem kan t.ex. visa upp snillen i klass med Wallström,Fridolin och inte att förglömma,sådana krafter som Lööf o.Mona S !

      • Haha, jadu, en bra tolkning av våra politiker med hybris. Högmod går före fall, heter det.

    • Precis det är HKP 1 som är ”Bananen”.
      Det fick den för den karaktäristiska formen som en banan.

      På Flygvapenmuseet ute på Malmen står det en HKP1 ”Bananen” direkt inne till höger i den vänstra stora flyghallen.
      Som besökarna även kan gå in i.
      Samt en HKP 4 med övriga helikoptrarna i den högra hallen där ”Det kalla kriget” är med bl.a. DC3: an.
      Det är en stor skillnad i storleken mellan de båda.

    • Man avvecklar väl inte något väl fungerande utan att något fungerande ersatt det. Här är även en hund begraven. Någon blev nog mutad att göra av med helikoptrarna så att en ny affär skulle säkras till 100%. Onekligen ett märkligt förfarande av regeringen Reinfeldt. Låter ytterst konstigt att ett sådant här misstag kunnat genomföras utan att någon högljutt protesterat.

  17. Enligt Moderaten Anders Hansson såldes bananen-helikoptrarna av försvaret utan riksdagens vetskap.

    • Funderade på samma sak. Kan det vara skillnad, på last, som lastas innanför skrovet och last, som hänger och dinglar i vajer?

  18. De finns väl några Bananer kvar men dom e i malpåse och att ta dom i bruk blir för dyrt tänk på att sverige har 9000 nya magar att mätta mm så de finns inte pengar Ner man intervjuade inrikesministern i går om de sveska brandförsvaret blev han riktigt förvånad Brandförsvar Hm.vi måste undersöka saken Inte har ju departementoordnaren geniet Eliasson heller gjort nånting men de hade ju ingen heller väntat sej De brinner nog lite väl mycket o lite väl ofta Enbart blixten eller ovarsamhet för inte tillstånd över hundra bränder på några dagar

    • Skulle inte förvåna mig om väldigt många skogsbränder uppstått i närheten av asylboenden med missnöjda ”flyktingar”..

  19. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Vi i Sverige saknar en hel del fast vi ska vara en välfärdsnation, då främst kunniga politiker som har förmåga att planera för framtiden och för oförutsedda händelser.

  20. Det är bara en i raden av svenska fiaskon.
    Att byta en dörr på nya karolinsksjukhuset kostar en miljon kronor.
    Alla vansinniga sida projekt som svalt miljarder som gått upp i rök. Bay bang i pappersbruket vietnamn är bara ett exempel.
    Inom den privata sidan är Sverige mycket effektiva och konkurenskraftiga men i det offentliga är vi värdelösa , det beror väl på att Svenska sk politiker blandar sig i offentliga beslut.

Kommentera