Många bäckar små… Tele2 (lönsamhetsförbättrings?) system

INSÄNDARE. För några dagar sedan fick jag en faktura från Comviq (ett varumärke inom Tele2) för min mobiltelefon. Trots att jag satt på en klippa och funderade på nästa bad, registrerade min civilekonomhjärna att summan på fakturan var närmare 50% högre än vanligt.

Eftersom jag använt mobilen på samma sätt som under tidigare månader kollade jag faktura specifikationen. Där fann jag två intressanta uppgifter. Dels att mms som jag skickade när jag var på semester i Polen till ett polskt nummer skulle jag betala 30 sek för. Dels att jag ringde ett samtal till +51 nummer och talade 1min och 36 sek för 33,90sek. Oj, tänkte jag, roamingavgifter inom EU har varit borttagna sedan ett år tillbaka. +51 landskod har jag inte hört talas om. Inte konstigt. När jag kollade landskoder visade det sig att +51 går till – hör och häppna – Peru! Oj, oj!! Att det kan bli såååå galet i en och samma faktura det skulle jag aldrig tro. Naturligtvis har jag inte ringt till någon i Peru och ingen annan hade kunnat göra det från min mobil heller. Och naturligtvis kan jag enkelt bevisa att mms skickade jag medan jag var i Polen.

”… just nu är det många som ringer men vi besvarar ditt samtal så fort vi kan..”

Nästa steg ringde jag kundservice på Comviq och en trött röst på ”övriga frågor” slutligen svarade. Efter att ha presenterat mitt ärende fick jag höra: ”Enligt vårt system har du skickat mms till Polen från Sverige och därför tillkommer extra kostnader på fakturan. Om du inte ringde till Peru själv, så ringde säkert någon annan från din telefon – detta också enligt vårt system”. När jag sa att det är fel på Comviqs system fick jag ett råd att bestrida fakturan, vilket jag också gjorde. Efter en lång stund under vilken den trötta rösten fyllde i en trave med uppgifter försäkrade han mig att ”någon kommer att höra av sig så småningom”. För säkerhets skull – eftersom mitt förtroende för Comviq är 1 på en 10-gradig skala – begärde jag bekräftelse på att jag har bestridit fakturan. Just nu väntar jag på att ”någon skall höra av sig”. So far so well.

David och Goliat eller konsument och Tele2

I mitt fall handlar det inte om pengar. 60+ kronor är inget jag bryr mig om. Men om summan på fakturan hade varit 600 sek för hög eller rentav 6000 sek? Vad har en konsument att sätta emot när en telekomjätte hävdar att ”enligt våra datasystem så skall du betala…” och skickar en faktura på många tusenlappar? Det är inte ens David mot Goliat. Det är Don Quijote som strider mot väderkvarnar. Hur kan en abonnent bevisa att hen INTE har ringt till Peru eller ett annat land på andra halvklotet? Kan en abonnent överhuvudtaget argumentera mot ett datasystem? Visserligen har jag också juristutbildning men jag läste innan mobiltelefoner och datasystem har uppfunnits. Så vad gäller i case abonnent mot telekomjätte? På Konsumentverket fick jag om igen rådet att bestrida fakturan samt telefonnummer Telekområdgivarna. Telekområdgivaren tyckte att jag skulle kontakta

– hör och häppna – Tele2. Mina frågor om datasystems bevis har ingen kunnat besvara. Vad kan jag som abonnent göra? Bestrida fakturan och sedan be? I fallet samtal till Peru är jag helt maktlös. Likväl kan Comviq påstå att jag ringde till Nordpolen eller Mars och talade med ett UFO.

Historien om Comviq – Jan Stenbecks framgångssaga

När jag skrev Comviq i Google som första rubrik fick jag läsa: ”Historien om Comviq – Jan Stenbecks framgångssaga”. Stenbeck startade verksamheten på 80-talet och idag har Comviq närmare 15 miljoner kunder. Under många år hade hela branschen mycket bra lönsamhet. Dels beroende på lägre konkurrens och dels – på saftiga roamingavgifter. Allt eftersom blev lönsamheten för teleoperatörer lägre och lägre. Med stort intresse läste jag om branschens svårigheter och det slog mig en tanke att min faktura kanske ingår i fortsättning på ”framgångssagan”. Det skulle kunna finnas uppfinningsrika programmerare bakom Comviqs datasystem. Civilekonomen i mig gjorde en snabb skattning. Om Comviq har 15 miljoner användare och varje användare skulle betala bara 10-20% mer än vad de egentligen borde – wow vilken lönsamhetsförbättring!

Finns det någon som brukar kolla sina fakturaspecifikationer? Knappast. Det blev första gången. Mina tidigare fakturor hade Comviq kunnat lugnt fläska på. Först nu, när summan på fakturan blev nästan 50% högre fattade jag intresse för den.

Hur gör ni? Kollar ni era mobil fakturaspecifikationer? Det kanske är dags att börja? Fast å andra sidan man kanske skall lära av de framgångsrika och istället köpa aktier i Tele2? Det kanske är en smart strategi? Vad tycker ni?

Mårtensson 

16 thoughts on “Många bäckar små… Tele2 (lönsamhetsförbättrings?) system

  1. Många bäckar små…

    Låter som att Pettersson gått på ett gammalt beprövat bedrägeritrick
    – att återuppringa ”missade samtal” från okända nummer.

    Har själv fått otaliga påringningar från Seychellerna, Tunisien och andra avlägsna länder som jag aldrig besökt.

    Skojarna ringer bara en till två signaler -för att man INTE ska hinna svara.
    Affärsidén är att lura folka att återuppringa till skojarnas betalnummer med skyhöga avgifter. Många bäckar små….

    Ring aldrig upp okända nummer innan du kollat upp vem som har ringt !

  2. Äger aktier i Tele2, så därför gillar jag att många väljer Tele2.
    Har för egen del bytt till Hallon (ägs av Tre) både för mobilen och internet.

    Fick bättre täckning, billigare abonnemang som pensionär och möjlighet att spara surfpotter som inte förbrukats.
    Perfekt för sommarstugan som inte används året runt.
    Operatören bjöd efter en tid dessutom på utökad surfpott utan extra kostnad. Gillar operatörer som smörar för sina kunder.

    Enda problemet är att uppkopplingen kan gå trögt vissa tider då nätet är hårt belastat. Men det hände lika ofta i Tele2-nätet.

  3. Jag råkade också illa ut för ett antal år sedan. En försäljare för Tele 2 ljög mig rakt upp i ansiktet trots att jag frågade om konsekvensen av ett avtal. Fick slåss som ett djur för att få rätt. Bytte direkt bort Tele 2 och har det så himla bra. Något dyrare, men har aldrig blivit lurad eller fått fel information.

  4. Jag kan ju inte göra annat än att rekommendera fello.se. Fria samtal, fria sms, absolut ingen bindningstid, en fast månadssumma. Om man är över 55 så kostar det billigaste kontot 95 kr i månaden. Helt underbart. Testa

  5. Naturligtvis går det att bevisa om du ringt de samtalen eller , allting loggas , och så även i din egen telefon. Bestrid alltid, så länge det inte går till domstol kostar det dig ingenting.

  6. Tele2 och Comviq är samma företag, Tele2 riktar in sig mot företag och Comviq mot privatpersoner. Hevlet Pacard gör samma sak sen dom köpte upp Compaq för 20+ år sedan. Telia och Hallon e också samma företag men hallon är inriktad mot ungdomar (som inte kan räkna och är känslomässiga i sina inköp). Titta gärna på Alltele och gämnför deras priser. Support kostar och jag betalar gärna lite mer om jag vet att jag kan få en riktig support och inte en fake’ad support som Tele2/Comviq har kör i 20+ år nu

  7. Comviq går helt bort. Jag trodde nästan att Comviq numera enbart inriktade sig på invandrare..? Det verkar ju så i all deras reklam. Deras TV-reklam är förövrigt den enda reklamen som jag stänger av ljudet på eller byter kanal när den sänds. Det låter ju som att dom försöker idiotförklara tittarna, samtidigt som dom verkar spela halvt förståndshandikappade själva.

  8. Tele2 och Comviq har samma taktik när det gäller fakturering.
    Vet inte hur många timmar och gånger vi suttit i kö för att få fakturor rättade.
    Dem har f.ö. även som vana att anlita vänstermuppar i reklamen, kakan eller snarare Kakburken, har varit anlitad av dem. Undvik dessa bolag om du inte vill stödja mångkulturen.

  9. Då sambo dog, så raderades alla räkningar, inklusive telefonen som var 2 månader gammal(behöll telefonen).
    Vid dödsfall så är de okej, sedan får de väl tjäna in detta på annat.

  10. Comviq är just ett skit företag. Sa upp mitt abonnemang men fick ändå en faktura, efter mycket väntande kom jag så fram till kundservice. ”Vårt system är så, du måste betala sedan krediterar vi dig summan.” Deras sätt att låna pengar gratis en månad, fy fan!

  11. Använd kontantkort och om ni har 2 telefoner använd sim-kort från 2 operatörer. Roamingavgifter inom EU är avskaffade. Om man är en snål djävel kan man även ha ett kontantkort från en seriös operatör i ett land man besökt med lägre prisnivå.

  12. ”Karim” och den korkade snuten i reklamen som plågat oss länge är väl snordyra…

  13. Comviq, Tele2, Hallon och Tre är företag jag aldrig skulle ens överväga att bli kund hos.
    Detta baserat på vad anhöriga och vänner har för erfarenheter av dem samt de omdömen de fått hos bl.a. Trustpilot. Nu är det ju så att inte heller Telenor och Telia kan stoltsera med annat är bottenbetyg hos Trustpilot så det är väl inte mycket bättre där. Däremot har Telia i de områden jag rör mig den bästa täckningen och den snabbaste surfen. Detta är vanligt när det gäller Telia men det är tyvärr även att de ALLTID är i särsklass dyrast och ofta ligger högt över sina konkurrenter i pris och SÅ mycket bättre är de inte.
    Nu finns Fello som erbjuder bra priser och som använder Telias nät. En bra kombination. Även Vimla som dock använder Telenors nät är bra.

    Att få rätt när det gäller en felaktig faktura tror jag tyvärr är hopplöst oavsett operatör. Jag har spärrat mitt abonnemang för utlandssamtal. Görs smidigt i min operatörs app. Jag ringer eller messar aldrig utomlands och i och med spärren kan ingen obehörig heller göra det.

    • Halebop är Felias budget-varumärke. Skaffa ett sådant kontantkort istället. Undvik att ladda i butiker, då kan de ladda något annat än man bett om och risken är stor att inte upptäcker det förrän man kommit hem. Ladda på nätet.

      • Halebop erbjuder sämre villkor än Fello. Det är Telias nät jag vill åt.

Kommentera