Färdtjänsten lämnade rullstolsbunden man bland myggor mitt i natten

VÄLFÄRD. En rullstolsburen man hittades på söndagsnatten ensam på gatan mitt i Ekshärad, Hagfors Kommun i Värmlad. Där hade färdtjänsten lämnat honom fyra timmar tidigare, med motiveringen att han bara hade kontanter att betala med.

En privatperson hittade en ensam, rullstolsburen och ”halvt livlös” man i centrala Ekshärad på söndagsnatten. Mannen var kraftigt myggbiten och privatpersonen erbjöd honom skjuts hem i sin egen bil.

Fyra timmar tidigare hade den rullstolsburne mannen åkt färdtjänst till affären. Då gick det bra att betala kontant.

När mannen hade handlat och skulle åka hem igen vägrade en annan chaufför att köra honom då han bara hade kontanter att betala med. Istället lämnades mannen ensam på gatan utan erbjudande om hjälp.

Den omtänksamme privatpersonen, Victor Nyman, skrev senare i ett Facebookmeddelande till Hagfors kommun om händelsen och hur färdtjänstbolaget agerat.

Anders Wahlén, servicetrafikschef vid Värmlandstrafiken, beklagar det som drabbat mannen: – Det är väldigt olyckligt. Samtidigt måste man kunna betala för sig. I efterhand ser vi att man borde sett till så att kunden kom hem, så kunde vi löst betalningen senare.

-Pettersson noterar att det kontantlösa samhället rycker närmare med för- och många nackdelar, och att färdtjänstchauffören totalt saknar sunt förnuft…

Bild från Victor Nymans Facebook

20 thoughts on “Färdtjänsten lämnade rullstolsbunden man bland myggor mitt i natten

  1. Jag åkte på en fotskada för ett par veckor sedan och har fått använda så kallade ”sjukresor” med taxi från hemmet till sjukhuset och tillbaka vid fem tillfälle. Haft 1 svensk chaufför vid ett tillfälle som öppnat dörren och hjälpt mig med kryckor och det praktiska. Övriga chaufförer har varit från andra länder och de har suttit kvar i bilen och inte hjälpt mig på något sätt vare sig in eller ut ur bilen. Men det är väl detta som kallas mångkultur, vad vet jag…

  2. Som någon redan skrivit, man har ett färdtjänstkort som man uppger när man beställer. Sen kommer en faktura. När jag forskade i det i Stockholm fanns ingen möjlighet att beställa rullstolstaxi utan att ha rätt till färdtjänst. De kan nämligen ta bort rätt till rullstolstaxi och då står man där utan möjlighet att åka om man inte kan ta sig in i en vanlig bil. Hur hanterar man ens kontantbetalning efter som det finns ett maxbelopp att betala relativt vad det kostar med vanliga kommunala/landstings– trafikmedel,

  3. Ett mycket lämpligt straff och prejudicerande prevention vore, förutom avsked från bolaget, att den skyldige till denna skammens handling publiceras med namn och bild i lokalpressen – till allmän beskådan och kännbar varnagel.

    Synnerligen påkallat i vår multikulturellt dysfunktionella dyngbytta.
    Name them and shame them, är ett effektivt koncept, mina herrar!
    Andreas.

  4. Det kontantlösa samhället är till gagn i första hand,för de analfabeter som invaderat oss.Lägger samman 1+1 och får summan,åter en av de så högt hållna berikarna som suttit bak ratten !
    Dessa kan ju mestadels endast orientera sig via bilder (plastkort)…..
    Under min svåra sjukdom som tvingade mig till denna tjänst,blev jag i 90 % av färderna betjänad av en sådan.

  5. Jag hoppas att SD gör ett kanonresultat i valet och att AFS kommer in i riksdagen så det kan bli drag under galoscherna på sju(k)klövern.

  6. Jag hade färdtjänst några månader efter en knäoperation.
    När man klev in i bilen lämnade man fördtjänstkortet till föraren och sedan kom en räkning en gång i månaden med de resor man gjort. Så trodde jag att det alltid gick till men det kanske är beroende var man bor.

    Heder åt killen som hjälpte till!

    • Mia :
      Då är du som ny igen förstår jag, gjorde du ingreppet på samma klinik som Ohly ?
      Privatklinik ?

  7. Myndigheter klarar nästan aldrig att skriva avtal som inte leder till strul och diskussion. Det ska givetvis stå i avtalet med taxibolaget att kunden har rätt att betala med kontanter om denne så vill.

  8. Den erfarenhet jag har av färdtjänst, eftersom min fru tvingas använda den, är med svenska förare inga problem med xxsvenskar är problemet ibland att det inte går att betala med kort, utan kontanter gäller, eller vice versa. Prissättning ibland efter deras egen tanke om vad de kan klämma en på, det gäller att se upp.
    Själv åkte jag sjuktransport med svensk förare kortet gick inte, kontanter ja men han hade ingen växel och skulle skicka räkning. Ingen räkning ännu, så inte blir vi ofta lurade av våra egna om nu någon tror det.

  9. ”Trygga Sverige”………var det några som manifesterade om.

    Sedan vill jag uppmana så många som möjligt, att använda kontanter. Vill inte se den extrema utveckling som nu sker med minskad kontantbetalning i Sverige. Vi står ut i det avseendet också, i hela Europa.

    Man kan växla med kort och kontanter för att bevara båda betalsätten. Det är faktiskt en trygghet med att bevara kontanter för framtiden. Om vi nu ska prata olika typer av trygghet, i ett svenskt samhälle.

    http://www.kontantupproret.se/

    I en nyligen publicerad artikel påtalar förre rikspolischefen och landshövdingen Björn Eriksson, numera ordförande i Säkerhetsbranschen och initiativtagare till Kontantupproret, riskerna med ett kontantlöst samhälle. Bland annat pekar han på sårbarheten det medför:

    Erikson listar bland annat följande nackdelar:

    ”Vi ger bort makten och kontrollen över vår betalningsinfrastruktur. Smakprov på vad det kan innebära har vi redan fått. Visa och Mastercard har flera gånger bevisligen blockerat företag som de anser oetiska från att kunna använda deras betaltjänster.

    Oavsett vad man tycker i moralfrågor vill nog de flesta att det inte ska vara upp till stora, anonyma, globala företag att besluta om. Vad händer om det börjar ställas andra typer av krav? Vems agenda tvingas vi följa nästa gång?

    Samhällsfokuset blir sekundärt. Marknadsekonomi i all ära, men så här i backspegeln har vi fått bekräftelse på att det som står i grundkursen i nationalekonomi stämmer: att naturliga monopol fungerar dåligt att lägga ut på privata aktörer.

    Bankerna bevisar tesen genom att avveckla viktig infrastruktur i glesbygd och för svaga grupper eftersom den för bankerna bara är olönsam business.

    Säkerhetsfrågorna sätts på spel. Banker och kortföretag driver igenom avvecklingen av kontanter utan att intressera sig för om samhället har en backup-plan i krislägen.

    Den enda fungerande sådan vi har i dag är just kontanter, ett robust betalmedel som fungerar i alla lägen och som samhället har förtroende för. Utan dem står vi helt utan plan om, eller snarare när, betalsystemen av någon anledning bryter samman.”

    ”Varför skulle främmande makt invadera Gotland när det räcker att stänga av våra digitala betalningssystem?”

  10. Tyvärr kan den historien bara vara toppen av ett gigantiskt isberg. Välfärden tappar ständigt kvalité. Det enda, som höjs är skatterna.

    • Ser lika mörkt ut som i förarstolen….jag menar om de inte sätter på ljuset, wink wink

  11. Hade chauffören varit en man från trakten, dvs. äkta inföding, hade det hela kunnat lösas med bara några ord som att ”jag kommer imorgon så löser vi betalningen då” och båda parter hade litat på varandra. Vår sociala tillit eroderas sakta men säkert och så var det väl inte tänkt? Eller kanske.

  12. ”Beklagar och olyckligt” nej du Anders W, det är en skam en otrolig skam, det finns tyvärr inga medel att stoppa sådant i Sverige längre.
    Om vi inte får en annan regering nu till hösten så är landet fullständigt kört i botten !
    Bort med alla egenberikare i kommuner och stat, fram med det sunda förnuftet.
    ”Name and shame” chauffören, se till att den mister sitt jobb !

  13. Den chauffören borde ha kört sin sista resa. Att det var en invandrare är nog stensäkert. Svensk välfärd i ett nötskal.

Kommentera