Skola jämfört med ”skola”

SKOLAN. I den japanska skolan tillbringar eleverna mer än 240 dagar om året. Våra svenska skolbarn går i skolan 180 dagar varje år. Barnuppfostran i Japan fokuserar på gruppen, inte individen som i Väst.

I Sverige har vi stora problem med nedskräpning och sabotage i skolorna. I japanska skolor förlitar man sig inte enbart på anställd städpersonal utan eleverna tillsammans med lärare och ibland även rektorn städar i skolan, något som är otänkbart i en svensk skola.

Man uppnår flera saker, ordning och reda, ingen nedskräpning och respekt för den personal som städar. Disciplinen tar vi en annan gång, men vi kan konstatera att japanska barn är betydligt bättre uppfostrande än många i vårt land…

17 thoughts on “Skola jämfört med ”skola”

  1. Det där med behov av kortare skoltid måste väl bero på att vi här är mer intelligenta än japaner, eller har jag fel, ändå?

  2. JAPAN har en etniskt homogen befolkning med mycket hög IQ…..! OM de gjorde som i Sverige blandade vilt, vilket är emot naturen så skulle resultatet vara dåligt, som det är här…..MAN BLANDAR INTE DÅLIGA HUNDRASER, VARFÖR GÖRA DET MED MÄNNISKOR ? Tyvärr stämplas all kritik av SOCIALDEMOKRATERNAS politik som nazism/rasism….

  3. Man behöver inte gå så långt som Japan. Om man tittar på vårt grannland Finland, så är det en annan kultur, lärarna respekteras och i klassrummen är det inte som om tredje världskriget pågick. Resultaten talar också till deras fördel, våran skola har tappat otroligt mycket jämfört med Finland, senaste tjugo åren.

    • Det där med behov av kortare skoltid måste väl bero på att vi här är mer intelligenta än japaner, eller har jag fel, ändå?

    • På den punkten kan jag inte hålla med, ha varit på flera skolor under 90 talet och ha föreläst om olika ämnen, redan då utan mena folk fanns det mycket att önska när det gällde ordning och uppförande i klasserna. De Svenska eleverna är inte och ha aldrig varit några lamm de heller.

  4. Stephen Lundberg: Det du skriver om din sons skola är något annan extremt åt andra hållet som inte heller är önskvärt. Att man skall ha ett speciellt förhållningsätt till andra som är ett par år äldre. Det påminner lite om internatskolorna för överklassen som t e x Lundbergs som var på tapeten för några år sedan. Om pennialism och härskarteknik typ hur lite äldre elever straffade de yngre om de inte löd dessa och gick deras ärenden.

  5. Är förundrad över att lärarkåren på svenska skolor har varit så tysta under så många år.
    Förfallet syntes tydligt redan på 70-talet, då rådde ”största möjliga tystnad”,det är som vi alla vet ”bättre att stämma i bäcken än i ån”.
    Stackars barn som inte kan slippa ifrån , de kan inte sluta……………
    Hemskolning är heller inte tillåtet i Sverige, visst finns det möjlighet att byta skola, dock inte alltid praktiskt genomförbart.

    • Förfallet i skolan och inom andra områden började 1968 när extremvänstern tog över makten i det svenska samhället !

  6. Min son går i en skola som fungerar precis som ni Japan. De städar skolan, både inne och utomhus. Det är mobilförbud på hela skolans område. Det är disciplin. Om min son skulle bete sej som barn i Sverige, hade de blivit relegerad och inte vara välkomna till skolan mer. Min son är 11 år. De har läxor 4 dagar i veckan, vara en av läxorna är över helgen. De får inte ledigt till något, förutom vid begravning av närstående. De ställs upp på led innan skolan börjar klockan 8 på morgonen, och samma procedur när de slutar 15.30
    Det får lära sej hur man beter sej mot äldre. Inte bara gamlingar, utan även de som är ett par år äldre.
    De lär sej språk och annat precis som i Sverige.
    De har lektioner i 50 minuter per timme med 10 minuter rast. Dessa 50 minuter är inte 20 minuter som det är på vissa skolor i Sverige.
    Jag skulle ALDRIG drömma om att sätta min son i en svensk skola. På en del skolor kan varken lärare eller elever prata Svenska. Det finns inte nog med lärare i klassrummen så eleverna måste agera lärare till sin bänkkamrat eller annan, som inte hänger med.
    Svensk skola är ett skräckexempel på där barn inte ska undervisas. Liksom hela Sverige sim idag är ett skräckexempel på hur ett land kan förfalla så mycket på så kort tid.
    Nej, min son varken vill till Sverige, eller skolan där som han tycker är vidrig.
    Jag kan bara hålla med och är glad att vi i god tid innan totala förfallet lämnade Toklandet Absurdistan för att inte komma tillbaka!

    • Stephen L:
      Det är ingen självklarhet att svenska barn är välkomna till bra skolor i andra länder, ryktet om den svenska skolan har tyvärr nått till andra delar av världen.
      Gratulerar dig och din familj, ni var förutseende.

    • Skolan låter som den jag gick i som barn, men minns inte längden på lektionerna. Vi fick städa upp parken som låg bredvid skolan och skolan bestämde vem vi skulle gå två och två med, och plocka. Inte någon kompisgrej där inte. Det är ofattbart hur skolorna ser ut idag, men jag känner lärare och de är så mesiga. De vill förstå barnen och möta dem där de är och på deras nivå. Jag mår illa när jag hör dem prata om sitt jobb!

  7. Svenska skolans problem heter Stellan Arvidsson.
    Tage Erlanders gamla Clarte’-kompis.
    Projektledare för grundskolan och nya gymnasiet

  8. Och i välfärdslandet Sverige är elever hemmasittare som det numera så fint heter på grunda av en massa problem !
    När man själv på den gamla goda tiden gick i den fungerande statliga skolan så hörde man aldrig talas om s.k hemmasittande elever alla kom i till skolan och dessutom i tid om inte så tog hus i he….. både hemma och i skolan men på den tiden fick man ju lära sig vett och etikett och även veta hut vilket inte skadade utan bara var nyttigt i det fortsatta livet.

  9. Tror inte det skulle leda till minsta förbättring om eleverna spenderade ännu längre i flumskolan än de gör idag. Japan har ju faktiskt riktiga lärare så det räcker till alla lektioner.

Lämna ett svar till SvennesAvbryt svar