Bra gjort Försvaret

FÖRSVARET. Under onsdagskvällen den 13 juni fick vakthavande befäl på Försvarsmakten ett annorlunda telefonsamtal. I andra änden fanns Johan Fenhammar, läkare på Astrid Lindgrens sjukhus.

– Jag ringde Försvarsmakten för att höra vad de hade för möjligheter att stödja med helikoptertransport av läkare och utrustning. Vi behövde transport av ett mycket sjukt barn, i akut behov av dialys. Alla andra möjligheter var i det läget helt uttömda. Det fanns inga civila ambulansflyg, säger Johan Fenhammar.

Läkare och utrustning behövde flygas från Karolinska, Astrid Lindgrens sjukhus och till Kristianstad. Där skulle det sjuka barnet hämtas och därefter flygas tillbaka till Stockholm och Astrid Lindgrens sjukhus.

Vakthavande operationsledare Miguel Riera fattade direkt beslut om att stödja med helikopter.

– Det var aldrig någon tvekan, vi är till för att lösa problem. En av Försvarsmaktens uppgifter är att stödja samhället vid behov, säger Miguel Riera.

En Helikopter 16 lyfte från Malmen klockan 22.45 till Karolinska för att hämta upp läkarteam och utrustning. Helikoptern landade i Kristianstad klockan 02.41. Personal från Blekinge flygflottilj (F17) kunde där möta upp och tanka upp helikoptern medan läkarteamet förberedde för återresan. Klockan 04.41 flög helikoptern tillbaka och landade 05.54 i Stockholm. Transporten gick bra och barnet kom fram i tid.

– I situationer som den här visar sig Försvarsmakten från sin bästa sida. Tre personer var inblandade i beredningen och två timmar efter beslut lyfte helikoptern. Försvarsmakten verkar dygnet runt, året runt och har kompetent personal som är insatt i de resurser som finns gripbara. Kan vi hjälpa till så gör vi det, säger Miguel Riera.

Försvaret

-Pettersson säger att sådant här borde vara självklart. Gemensamma resurser ska användas på bästa sätt och olika offentligfinansierade avdelningar ska inte pinka in revir…

Helikopter 16 har en topphastighet på 280 km/h. Dess uppgifter är framför allt olika typer av transporter; trupp, materiel eller sjuktransporter. Materiel kan transporteras både i kabinen eller hängande under helikopter för att på så sätt göra plats i kabinen för de soldaterna som ska använda materielen. Upp till fyra bårar får plats vid sjuktransport och då kan besättningen på normalt fyra personer utökas med två läkare/sjuksköterskor.

Helikopter 16 har bland annat tjänstgjort i Afghanistan och i Adenviken utanför Somalia med svenska soldater och sjukvårdare ombord.

Helikopter 16 under övningen/uppvisningen Aurora 17 i höstas.

10 thoughts on “Bra gjort Försvaret

  1. Är det verkligen bara solsken här? Har pojken och skattebetalarna verkligen fått bästa service och bang for the buck?

    Det verkar ha tagit nio timmar från samtal tills pojken var framme i Stockholm. Enligt Google tar det 5h15 med bil att få pojken från Kristanstad till Karolinska. Är det bråttom kan man säkert klara av resan på 4h30.

    Varför var ett läkarteam från Stockholm tvungen att åka ner och hämta? Varför kunde inte ett team följt med upp från Blekinge? Hur lång tid gick innan man ringde försvaret? Oavsett så känns tidsvinsten med helikopter rätt marginell i detta fall eller som sämst faktiskt som något man tappade tid på.

    Eller så är det enkelt. Man vill/var tvungen att minimera restiden för pojken och det var det som var prio1. I så fall var det så klart klockrent. Då kvarstår bara en fråga, hur kan vi gå torrt på helis? Vi lägger ju grymma deg på vår välfärd.

    • Det handlade om ett litet spädbarn i kuvös som var i livsfara.
      Läkarna på CSK som först gör bedömning att barnet skulle vidare för specialistsjukvård.
      CSK som är ett Centralsjukhus tillhör Lunds US, men bedömningen gjordes tydligen att det var upp till Astrid L för specialistvård.
      Samt att det skulle vara ett specialistteam med under transporten.
      Liksom en transportabel kuvös och övrig utrustning.
      När läkarteamet från Astrid L fick åka ner så fanns det tydligen inget specialisteam på CSK.
      Varvid de också tog med sig den erforderliga utrustning som behövdes.
      Med ambulans så behöver den vara lämplig för transporten som har kapaciteten att också ta med ett läkarteam.
      Ambulanserna är väldigt trånga där bak.
      En ambulans kränger även rejält bra i trafiken när de kör Prio 1.
      Ute på E4 kränger den inte lika mycket när det är bra väg.
      Det räcker med att ligga på en bår i vanlig sjuktransport när den kör i en rondell. så känns det.

  2. All heder till officer Miguel Riera som fattade ett snabbt, och potentiellt livsavgörande, beslut!!! Hurra, Hurra, Hurra!!!

    Men varför fanns det inget civilt ambulansflyg tillgängligt?
    Jag har för mig att vi betalar en hel del för att det skall finnas tillgängligt.

  3. Mycket bra beslut! Självständiga chefer som kan fatta bra beslut och personal som ställer upp.

Kommentera