DN: ”Gör det möjligt att välja bort bensin med ryskt ursprung”

INRIKES. För de flesta produkter är det lätt för konsumenter att ta reda på ursprungsland, men detta gäller inte för drivmedel. Detta är beklagligt eftersom en stor del av den olja som blir bensin kommer från Ryssland, skriver Mattias Goldman och Jakob Lagercrantz på DN Debatt, som tycker det ska vara möjligt att välja bort drivmedel med ryskt ursprung.

De menar att många människor säkert skulle uppskatta en sådan information ”i tider av skarpt ifrågasättande av Putins politik och agerande”, och hänvisar till en undersökning från 2014 som visar att 72 procent förmodligen skulle välja bensin utifrån ursprungsland om de kunde.

Debattörerna menar att inga legala hinder finns för en ursprungsmärkning och uppmanar regeringen att arbeta för att införa den.

-Pettersson tycker det är en bra idé men jag skulle inte välja bort ryska drivmedel i första hand. Bättre att plocka bort dem som kommer från diktaturer i Mellanöstern och de drivmedel som odlas på åkrar i Sverige.

Vi importerar 50 procent av den mat vi äter och skulle svälta ihjäl vid en långvarig kris, att då odla drivmedel och bygga bostäder på bra åkermark är vansinnigt.

Fram till början av 1990-talet var Sverige i princip självförsörjande på baslivsmedel som spannmål, potatis, mjölk, kött och ost. Självförsörjningsgraden låg mellan 85 och 90 procent. Det var ett politiskt mål och det var för att vi skulle klara oss i händelse av en kris, dessutom hade vi stora beredskapslager.

Idag ligger Sveriges självförsörjningsgrad runt 50 procent, dvs hälften av det vi äter importeras. Vi har gått från 85-90 procent till 50 procent på 25 år.

På tio år har vi dessutom bebyggt 6000 hektar högklassig åkermark utan några protester. Med dagens invandring måste vi bygga mer, är det klokt?

Från 1 januari 2009 ska alla drivmedel miljödeklareras. Det gäller bensin, diesel, fordonsgas, el och andra drivmedel för fordon. Klimatutsläppen kan skilja till exempel utifrån hur mycket biodrivmedel som blandats in.

Det finns dock inget krav på ursprungsland, dessutom ser jag inget om hur exempelvis etanol gjord på säd, som kanske är bra för miljön men inte bra för vår matproduktion om vi i stället måste importera säd.

Så sammanfattningsvis finns det viktigare saker än att bojkotta rysk bensin i Sverige men tycker ni Miljöpartiet, Liberalerna och de andra i sjuklövern för en klok miljöpolitik så rösta på dem den 9 september 2018…

16 thoughts on “DN: ”Gör det möjligt att välja bort bensin med ryskt ursprung”

  1. En förträfflig idé!
    Då ska jag gynna Rysslands petroleumindustri så mycket jag bara kan!

  2. Blandar man in tillsatser i petroleumbaserade drivmedel fungerar inte reningen från miljöförstörande restprodukter. Skilj på miljöförstörande restprodukter och CO2 (vilken är den gas allt liv på jorden är beroende av – studera biologi). Med tillsatser så blir utsläppen i verkligheten RIKTIGT skitiga, vilket miljö- resp klimatbedragarna tystat ned info om.

    Men miljöbedragarna VILL inte lösa några miljöförorenande problem, då de är så nöjda med att ständigt skrämmas i något politiskt syfte enligt sin agenda. Hade de velat lösa föroreningsproblematiken, så hade redan effektivare reningsanordningar i motorfordon installerats i alla fordon PÅ STATENS BEKOSTNAD, samt ett strikt krav på att inga motorfordon utan reningsanordning får säljas, importeras i landet! Staten hade också satsat stora belopp i forskning angående miljöföroreningar.

    Men föroreningar är bara en dimridå för den verkliga agendan för miljörörelserna, NÄMNLIGEN ATT BIDRA TILL ATT KOMMUNISTISK DIKTATUR INFÖRS I VARJE NATION OCH GRÄNSERNA STÄLLS VIDÖPPNA FÖR GLOBALISTERNAS VÄRLDSREGERING.

  3. Gör en mijöinsats. Välj bort DN och den övriga pk-median. Det finns bättre sätt att använda träd på. Den kimrök (en oljeprodukt) som sen användes till slaskpressens trycksvärta gör bättre nytta i gummi-industrin.

    • Ja du har rätt..Här kan vi skydda miljön,genom att sluta köpa de späckfullas propaganda-organen…DN och de andra Bonnierblaskorna är och förblir en nedsmutsning av det ynka som finns kvar av landet.

  4. Sedan när har nästan all import av drivmedel från Norge ersatts med dito från Ryssland? I de flesta fall, oavsett logotyp på macken, så kommer drivmedlet ifrån Nordsjön via Circle K:s [fd. Statoil] oljeplattformar.

    Anledningen till detta ’samarbete’ mellan bolagen, är att vi förbrukar för lite i Sverige för att det skall vara lönsamt för berörda bolag att hålla sig med egna bränsledepåer på alla större orter. Bensin och diesel inte kan lagras allt för länge utan att tappa i kvalité, pga att vatten från luften tas upp i bränslet.

  5. Det blir bra med märkning på drivmedel. Då kan jag välja bort det som kommer från stater där kvinnor är förtryckta, misshandlas och måste täcka sitt huvud för att inte göra män upphetsade. Där det är tillåtet att vara pedofil. Där man bara får ha en tro.
    Perfekt, när är märkningen införd?

  6. Ytterligare två av Goldman Sachs och Soros handgångne män. Vad är det för fel på dem? Medan andra länder bygger murar och bevakar sina gränser vill dessa två högst troligt ha en gränslös värld. Varför?

    Sedan kan jag informera att jag för ett tag sedan läste att Sverige har uppodlad jordbruksareal som kan försörja 7,5 miljoner. Det är behändigt då det nästan på decimalen är exakt så många svenskar som bor i Sverige.

  7. Jawohl. Precis som vi ska välja SVENSK potatis, svenskt socker, svensk mjölk och alla andra produkter med svenska flaggan på, ska vi så klart välja svensk bensin. Mp kommer att lägga fram ett förslag inför späckhuggar-rörelsen om att mackarna enbart får sälja svensk bensin.

  8. Håller helt med Pettersson . I det här landet finns inte självinsikt , vi är en fredsskadad nation . Som tror att, gör vi gott kommer inget ont hända oss.Och jag ser inget hopp i majoriteten av den yngre generationen heller, att det finns något konsekvens tänk . Och när katastrofen slår till är det försent ….

  9. Det är väl en del i den djävulska planen, genom att förstöra länderna och göra oss beroende av andra länder så vill man omöjliggöra oberoende och självstyre.

Lämna ett svar till ArgusAvbryt svar