Vattenfall byter logo – ska signalera miljötänk

SKATTER. Statliga Vattenfalls orange-blå logotyp lanserades år 1992. Då var företaget en inhemsk angelägenhet – i dag sträcker sig verksamheten över en rad länder och energislag. 

Efter ett år att av undersökningar och strategiarbete har bolaget nu landat i ett nytt grafiskt manér och uttryck. Logotypen har renodlats till en blå-gul cirkel som är delad på mitten och typsnittet har bytts ut mot ett enklare utan seriffer. Den nya varumärkesplattformen innefattar även färger, val av bilder, ljud och musik i filmer och mycket annat. Utöver att signalera miljötänk är ett syfte att anpassa Vattenfalls profil till digitala plattformar.

– Det är inte varje år man byter den grafiska identiteten på ett sådant här företag. Vi har spenderat det senaste året med att göra gedigen research. Resultatet är att vi behåller namnet och den runda symbolen, men med en annan look and feel, säger Karin Lepasoon.

– Vattenfall vill inte tala om vad den nya ”grafiska identiteten” kostat och det förstår Pettersson. Sådana här meningslösa projekt brukar kosta hundratals miljoner och jag tror inte Vattenfalls kunder får bättre eller billigare el med den nya loggan.

 

Resumé

Ni får själva gissa vilken logga som signalerar miljötänk, den ena är ny och den andra gammal.

9 thoughts on “Vattenfall byter logo – ska signalera miljötänk

  1. Vattenfall säger i sin reklam att barn är oroliga för klimatet i framtiden, det ju inte så konstigt då miljömaffian tillåts sprida floskler och spekulationer om klimatet, och vänstermupparna i skolan hänger förstås på.

    Tack så dj-a mycket för att ni förstör tryggheten för våra barn!

    Vattenfall ska öht inte prata om miljö när de lagt så mycket pengar på brunkol, och ännu mer pengar på att paniksälja brunkolsverksamheten.
    Runt 25 Miljarder slarvades bort på det.

    Och sedan höjer de avgifterna rejält för kunderna…

  2. Stycka skiten! För oherrans många år sedan var Vattenfall uppdelat i regionala kraftbolag, i vart fall i vissa delar av landet. Bryt ut den inhemska kraftproduktionen i landskapsvisa energibolag; Upplands kraftverk, Lapplands kraftverk, etc.. Sälj ut de utländska innehaven eller skrota dem. Vill inte nederländarna köpa tillbaka Nuon till försäljningspris så gräv upp kabeln och sälj kopparn.

    Nätverksamheten får Svenska kraftnät ta hand om och deras kostnader bildar tak för övriga återstående nätbolag. Återstoden får bli ett rent elhandelsbolag på samma villkor som alla andra.

    Så länge som vi har skatteberoende politiker kommer detta inte att hända. Övervinsterna i nätverksamheten betraktas som när någon säljer överblivna prylar på jobbet och lägger pengarna i festkassan. Medel utan insyn från arbetsgivare eller riksdagen.

  3. Att byta logga kostar ofantliga pengar. När LM Ericsson bytte till Ericsson och tre korvar för att lyfta skulle de ha satsat pengarna till strukturrationalisering istället. Om Vattenfall tror att det blir bättre med en ny logga, är som att kissa på sig när en fryser.

  4. Det blir nog jättebra, bara att byta logga så är man genast miljövänlig !
    Allt är så enkelt i Sverige men bara ibland.
    Närmar sig, snart September och ödesval för det miljövänliga och mångkulturella Sverige !!!!
    Blir en röst på det AFS det där extrema partiet som bland annat J.Åkesson säger att AFS är.

  5. Detta enkla trick har således tagit ett helt år av research att åstadkomma!
    Det är så förbannat simpelt att ett barn kunnat fixa det på en kvart.
    Vad jag förstår är det alltså den blågula varianten som nu lanseras, vilket i och för sig är glädjande och enkelt att identifiera.

    Annars är valet av olika logotyper och även typsnitt intressant att studera och en hel del mer eller mindre dolda symboler kan återfinnas bland alla varumärken – ej sällan av dubiös karaktär som reflekterar bolagens ljusskygga ambitioner och ursprung.
    Andreas 🙂

  6. Ett företag som är ökänt för att syssla med dåliga affärer.
    En del av dem i kolbranschen. Om det företaget ska lyckas återställa nåt som det aldrig haft, så kunde det börja med att sälja sin el billigt i Sverige.
    Företaget var tänkt att förse landet med energi och inte hålla på med spotmarknaden.

  7. Stjärnan har de i alla fall på plats, som Kim Jong-un. Bara hammaren och skäran som fattas. Fridolins kolbit hade varit en passande logo för dem. Har de bränt den eller ligger den i nån monter nånstans?

    På 1990-talet när Vattenfall ännu var en inrikes angelägenhet, var jag på en föreläsning där en tysk energiman talade om Waffenhall. Efter ett tag frågade en svensk i publiken om det var Vattenfall han menade. ”-Yeah, maybe, whatever.” Sen fortsatte han prata om Waffenhall. Då hade kanske Vattenfall behov av en tydligare profilering av sitt varumärke.

Kommentera