Dieselägare bör stämma staten

MILJÖ. Björn Gillberg är en svensk forskare, författare och miljödebattör. Gillberg gjorde sig känd när han i böcker, tidningsartiklar och föredrag uppmärksammade allmänheten på miljö- och hälsorisker i vardagsmiljön.

Nu har Tysklands högsta förvaltningsdomstol slagit fast att tyska städer har rätt att besluta om lokala körförbud för dieselbilar.

I Sverige hakar miljöminister Karolina Skog (MP) på och säger i Dagens industri: ”I min värld är det självklart att barns rätt att andas ren luft väger tyngre än att få köra alla bilar på precis alla gator”. Lagstiftning modell Tyskland är enligt Karolina Skog att förvänta.

Nu är det faktiskt så att miljöminister Skog och hennes politiska kompisar, liksom tidigare borgerliga regeringar, under många år har upphöjt dieselbilar till miljöbilar. Detta på grund av deras lägre utsläpp av koldioxid jämfört med bensinbilar.

Att dieselbilar, jämfört med bensinbilar, däremot släpper ut väsentligt större mängder partiklar och kväveoxid har varit känt sedan många årtionden. För svenskt vidkommande har det inneburit tusentals för tidiga dödsfall i hjärt- och kärlsjukdomar och lungcancer.

Okunniga och ansvarslösa politiker styrda av diverse lobbyorganisationer har, oaktat kända hälsorisker med dieselbilar, lurat Sveriges bilister att satsa på dieselbilar. Samma sak gällde tidigare skattesubventionerade satsningar på etanolbilar, som inte säljs längre i Sverige, eftersom EU begränsar användningen av livsmedelsbaserad etanol.

När nu regeringen, med Miljöpartiet i spetsen, tänker stoppa dieselbilar i våra stadskärnor, bör man också hålla dieselbilsägarna skadeslösa. Lämpligen beslutar regeringen, att staten till dagens marknadspris köper in och skrotar alla dieselbilar. Om inte är det på sin plats att ägare av dieselbilar gemensamt i form av en grupptalan stämmer staten på inlösen av bilarna.

Läs Björn Gillbergs artikel på DI.se

-Pettersson minns andra skandaler som att vi på 1970-talet uppmanades investera i direktvärmande el med bidrag, sedan kom det bidrag för att installera vattenburen värme osv.

Om jag tänkte köpa en el-bil idag skulle jag vara orolig för vad som händer med elskatterna när bränsleskatterna minskar och hur det går med miljöskatterna när batterierna ska skrotas…

Den oäkta hustrun och Pettersson kör diesel och inte nog med det, vi har även dieselvärmare som startas med fjärrkontroll. Det gillar nog inte miljöministern men hon går väl rakt ut till en uppvärmt chaufförskörd taxi eller tjänstebil. Till vårt försvar ska sägas att vi har nio km till närmaste buss som går att par gånger om dagen och fem mil till jobbet.

Karolina Skog har varit med en hel del på bloggen…

23 thoughts on “Dieselägare bör stämma staten

  1. På tal om diesel, hycklare och klimatfantaster – i Simrishamn så skryter E.ON med att man ordnat en elektrisk ö frikopplad från stamnätet som drivs av vindkraft och solceller. Men man måste stötta med ett dieseldrivet kraftverk när det är mörkt och inte blåser. EU-bidrag med våra skattepengar. Nu är diesel ett noaord så man kallar det något annat och påstår att det är miljövänlig diesel. Oavsett namn så lär det bli avgaser.

    Vi andra behöver ingen stöttning från dieseldrivna kraftverk. Vi får vår el från vatten- och kärnkraftverk utan skattesubventioner och utan utsläpp till luften.

    • Självklart, man måste ha 100% back up, eftersom vind o solkraft inte är planeringsbar El. Alternativt stänga av elen i första för alla miljöpartister och sossar, så dom kan njuta av sin miljöpolitik fullt ut.

  2. Vi röstar bort mupparna så kan du o jag köra våra dieselbilar som vanligt. Kan nämna att MP i vårt landsting är FÖR så mycket psykofarmaka det bara går. Dom vill inte ersätta tandskador för detta. Hur påverkas miljön? Jo vi kissar ut medicinrester som sen hamnar i våra sjöar. Mp är en bluff bara att inse det. Jag har också dieselvärmare men saknar fjärrkontroll. Får sätta igång när jag går ut med hunden. Jävligt skönt i bilen en timme senare. Våran drar runt halvlitern o jag är baske mig inte nån miljöbov.

  3. finns inget som är så rogivande
    å äkta som detta …missa inte
    lyssna å njutaav ljudet på motor å
    på denna underbara snubbe

  4. Om staten ska lösa in våra bilar så skall det inte vara till något ”marknadspris” utan samma summa som vi betalade när vi köpte dem nya!

    • MP försvinner, en mycket uppiggande tankeåterstår att se, dagen efter valet finns svaret !
      Det är ingen idé att ta ut någon seger i förskott 7 klövern kan lika gärna vara intakt efter valet efter att deras knähund och Sveriges trygga 87:a röstat.

    • 60 000 containerfartyg släpper alltså ut 3000 gånger mer föroreningar än jordens totala bilflotta tillsammans!!
      Varför finns det inte hårda miljötullar där? Det skulle ju dessutom gynna inhemsk produktion och återskapa mängder med jobb som utlokaliserats till Kina och andra länder, (på samma vis som Trump nu flyttar tillbaks jobben till USA).
      Varför är Karolina Skog & MP så tysta om detta? (som väl måste vara ett av de allra värsta miljöhoten). Har de kanske nu helt sålt ut sig till Saudiarabien och globalisterna på Wall Street?
      Svenskars utlandsresande med flyg motsvarar sedan utsläppen från all bilkörning i landet; https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Klimat-och-luft/Klimat/Tre-satt-att-berakna-klimatpaverkande-utslapp/Flygets-klimatpaverkan/ Även där borde det införas hårda miljötullar. Bättre och miljövänligare att semestra i Sverige och våra vackra grannländer…

    • Interssant inlägg, finns det någon faktabaserad källhänvisning också, kan man köra upp det i ansiktet på Miljöpartiet.
      Precis som alla lättmutade politiker får dom väl mest från elbiltillverkarna i dagsläget.

  5. Mässkalle, Artikel 1 All human beings are born free and equal in dignity and rights. Det säges inget om värde, endast att ”Alla människor är födda fria och lika i värdighet och rättigheter”
    Det där med värde är vad svenska demokraturen har totat till, för det ska passa deras utopiska dröm om mångkultur.

  6. På tal om diesel…. hur mycket färgad olja har Lövén i håret?
    Är det miljövänligt färgmedel eller återanvänd motorolja, för så ogråhårig är INGEN 60-åring.

    • kan vara giftig båtfärg som sätter sig på hjärnan, det skulle förklara allt tex. det senaste med förnekandet av nogo zoner

    • Sara från Skåne! Har man inga bekymmer som Löfven då blir man inte gråhårig.Han har nu säkrat framtidens pensioner, vård, skola och jobb med ingenjörer och forskare från Mellanöstern. Bidragen byts nu ut mot skatteinkomster och Löfven kan luta sig tillbaka och skörda frukterna. Låter det för bra för att vara sant?

  7. Finge de vettlösa Miljöpolitikerna oinskränkt makt, vilka i själva verket har helt andra prioriteringar än miljöfrågor, skulle förmodligen ingen av oss ha bil – än mindre kunna vara bosatta på landsbygden.
    Ett ”bilfritt” samhälle är synonymt med den värsta dystopi vi kan tänka oss och personligen betackar jag mig för kollektivtrafiken i dagens hysteriskt multikulturella och utpräglat otrivsamma Sverige.
    Andreas.

  8. Köp ingen bil alls, så länge MP finns i riksdagen.
    Mp har lurat mig två ggr att köpa miljöbil.
    Och hur många mackar tvingades installera etanol alternativt stänga.
    Nu sitter mack-ägare fast med etanol-installationer och cisterner som kostat en förmögenhet.
    Jag kör en gammal Volvo tills MP försvunnit.
    Miljöpartiet är ett gissel för folket, möjliggjorde för Moderaterna att dra igång invandringen. Nu tvingade de svetsaren att höja bensinskatten.

  9. En närbesläktad tanke:
    Att byta till ny bil!
    Att byta till ”miljöbil”!

    Hur många ”miljöår” eller ”miljömil” går åt i bytet/tillverkningen?

    Gjorde ett överslag på ekonomin för bränsle och nypris:
    Gamla drar ca 0,8 l/mil – ny drar ca 0,5 l/mil
    Kör 1000 – 1500 mil/år.
    Skulle dröja mellan 25 och 50 år innan bränslekostnaden betalat
    priset för den nya bilen, beroende på modell.

    – Men ny bil har ju fler krockkuddar och bättre ljus!

    • Var det för svårt?

      Enklare uttryckt:

      Det är inte motiverat att köpa ny bil, varken av miljöskäl
      eller av ekonomiska skäl.
      Endast statusskäl motiverar ny bil!

  10. Ägare av diselbilar.
    Skattebetalare.
    Brottsoffer av mångfalden.
    Personer förföljda för sina åsikter.
    Bör stämma staten.

    • Pettersson är inte bara flitig, han är dessutom både klok och klurig.

      ”Om jag tänkte köpa en el-bil idag skulle jag vara orolig för vad som händer med elskatterna när bränsleskatterna minskar och hur det går med miljöskatterna när batterierna ska skrotas”.

      – Mina fyra fordon, varav tre skrotade har jag använt i snitt femton år. Någon ny bil blir det inte, eftersom jag inte kan köpa ett nytt. Visserligen heter det att Volvos värde varar, men nu gäller det;

      – Rösta så att Svrrigedeokraternas värde ökar

      • Glömde ordet ”liv” …..eftesom jag inte kan köpa ett nytt liv.

        P.S. Mitt liv har varit/är värt att leva men har inget värde. Alltså är alla människors lika värde ingenting värt utan deras, och min existens, ska bemötas med värdighet samt att vi är födda fria med samma rättigheter.
        Något som bättre överensstämmer med artikel 1 i;

        http://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/

    • Skulle ALLA människor i Sverige som blivit åsidosatta av staten stämma dom för detta så skulle det gå åt 4-5 statsbudgetar.
      Nej lås hellre in dom på obestämd tid på vatten och bröd.

Kommentera