Klartecken för dieselförbud

KLIMAT & MILJÖ. Den tyska högsta förvaltningsdomstolen ger klartecken för ett dieselförbud för äldre bilar i tyska städer, rapporterar den tyska nyhetsbyrån DPA. Beslutet kan påverka upp till 12 miljoner bilar, och tros få stora ekonomiska konsekvenser.

Beslutet, som väntas bli vägledande, innebär att städer på egen hand kan införa förbud mot dieselbilar i stadskärnorna.
Omedelbart efter beskedet faller aktiekursen för flera tyska biltillverkare, bland annat Volkswagen, BMW och Daimler.

Focus.de

-Pettersson noterar att det inte går att lita på så kallade experter. För några år sedan skulle vi köpa dieselfordon för det var ett ”klimatsmart val” och myndigheterna gynnade gynnade dieselbilsköpare med lägre skatter för sina låga utsläpp av växthusgaser i Sverige.

Ett tag var det populärt att köpa etanoldrivna bilar, idag tankas de flesta av dem med bensin.

Långt tillbaka, efter först oljekrisen 1973, betalade staten bidrag för dem som installerade direktverkande el i sina hus och det är inte så roligt idag.

Nu ska vi köpa elbilar för klimatets skull men, nåväl, den som lever får se.

Genom åren har Pettersson hotats med en hel del…

1960-talet hotades mänskligheten med kärnvapenkrig, det var tyst vår och DDT, vi var tre miljarder människor på jorden och befolkningsökningen var katastrofal och oljan var så gott som slut.

1970-talet hotade med en ny istid, forskare visade att temperaturen sjunkit stadigt de senast 30 åren, det var oljekris och vi pratade om barnbegränsningar och hade blivit 3,7 miljarder på vårt klot.

1980-talet hotades jorden att krossas av asteroider, aids, skogsdöden drog fram och av oljan fanns det inte mycket kvar och nu var vi 4,4 miljarder på jorden och paniken började sprida sig.

1990-talet hotade med grillning av oss för att ozonhålen växte, av oljan fanns det bara droppar kvar och vi var hela 5,3 miljarder.

2000-tal, nu skall vi dö av klimatkatastrofer, fågel eller svininfluensa, oljan håller fortfarande på att ta slut och vi har blivit drygt 6 miljarder vilket alla är överens om är alldeles för många.

2017. Nu hotas vi av Putin och Trump, och global uppvärmning men massinvandring av outbildade analfabeter ska rädda oss och oljan finns i överskott, så mycket att oljeproducenterna försöker begränsa produktionen för att få upp priset.

Den närmaste tiden passerar vi 7,5 miljarder invånare på vår arma jord men varken forskare, politiker eller journalister pratar längre om befolkningsökningen eller faran med islam…

Nu ska vi rädda världen och köpa elbilar eller hybrider. Mitt råd är att ta det lugnt med det, i varje fall om du ska värna om miljön.

Det är nästan alltid bättre för miljön att köra slut på det man äger/använder innan man köper nytt. Det gäller även bilar även om bilindustrin och miljömupparna vill få oss att tro annat.

Elbilens miljöpåverkan är flera.

Produktion och transport av ny bil och batteri
Utsläpp från laddning av batteri
Utbyte av förbrukat batteri
Skrotning av batteri och bil
Elektromagnetisk strålning

Elbilarna måste laddas och flera partier i Sverige vill lägga ned kärnkraften så frågan är om vind och solkraft räcker till att ladda någon miljon elbilar på vintern och när det inte blåser.

Jag tvivlar och tror att elbilen blir vår nästa Miljöbov, men den som lever får se…

19 thoughts on “Klartecken för dieselförbud

  1. Jag talade med en miljöpartist här om dagen han ville bötlägga folk som slår ut en riktig brakskit utomhus……

  2. Jag läste just en bok om hur djävligt det var under istiden av professor Jamie Woodward. Då kunde man inte ens köra elbilar i Tyskland. Man fick möjligen äta sig mätt på en myskoxe norr om Alperna.

  3. MP o Feministregeringen skulle tacka gud ifall Volvo stänger Torslanda fabriken, eller? Grattis PK, kör hårt rätt ner i avgrunden, Ni är bra på väg, Kanske kameler från Angered är lösningen på våra miljöproblem!

  4. Farsan var på väg att köpa en tysktillverkad dieselbil sommaren 2017. Jag fick honom på bättre tankar och han har ännu inte köpt någon bil. Han har släpkärra men det finns inte så många hybrider som kan dra kärror. Det är bara Toyota och Lexus och de är dyra.

  5. Vi européer har överlåtit makten åt en hop tokar. Hur har det kunnat gå så snett. Ingenting tycks dennna skock kunna göra på ett förnuftigt sätt. Miljnojan har gjort allt vettigt tänkande omöjligt.
    Europas totala undergång är nära. Räddning är antagligen inte längre möjlig.

  6. Att inte Centern protesterar för dom ska väl representera en stor andel av Sveriges lantbrukare, för jag menar att vid införandet av ett dieselförbud så måste väl det påverka lantbrukarna , för mig veterligen kör dom sina traktorer och skördetröskor med diesel , eller ska dom ta och sela på Brunte igen , men i så fall vill det nog till att dom börjar att importerar dylika kreatur . För jag tror att det hästbeståndet som nu finns i landet nog inte lämpar sig för några tyngre sysslor. Men samtidigt så får ju bonden ta och röra på sig lite mera så det kanske inte är så fel . Och sedan skapar det ju en massa enkla arbeten för det fodras ju i princip bara två starka ben så är du ju kvalificerad för att gå i fesalukta efter en krubbitare .

  7. Det är något märkligt med förståndet hos Miljötalibanerna+ I ena
    stunden är Dieselbilar det bästa för Miljön, i nästa är det dom
    värsta skitgrisarna och ska förbjudas, och då undrar man har
    inte tillverkningen av 12 miljoner ersättningsbilar någon påverkan
    på miljön?? En mijötaliban handlar först sen kommer tänkandet
    något år efter!

  8. MP som vill här totalförbjuda alla bensin och dieseldrivna fordon
    om 15 – 20 år.
    De vill dessutom lägga ner kärnkraften.
    En reaktor ger mera el mot dessa vindsnurror.
    Fungerar i alla väder vilket inte dessa snurror gör.

    MP har ej heller tagit med att landet är med stora avstånd
    särskilt i norra landet.

    Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i trafikutskottet vill se hårdare tag mot användandet av bensin.

    ”Redan nu till årsskiftet så kommer regering höja skatten på fossilt bränsle, och i en debattartikel i Dagens Industri skriver Svensson Smith att regeringens höjning av skatten på bensin och diesel är bra, men att det inte räcker. Hon menar att man också bör se över regler för hur fossilt bränsle ska få säljas.

    Men i slutändan anser Svensson Smith att ett förbud är det enda vettiga.

    ”Det är dags för drivmedelspolitiken att höja blicken och seriöst ta ansvar för att skapa ett transportsystem som är fossilfritt inom 15–20 år. Det språnget kan inte tas genom att steg för steg höja koldioxidskatten utan det kräver att fossila drivmedel förbjuds”, skriver Karin Svensson Smith i Dagens Industri”.

  9. Anledningen till att de ”tyska” fordonstillverkarnas aktier inte faller mer, är för att de har möjlighet att flytta sin tillverkning till Trumps USA.

    Mineralolja ur den döda underjorden är den allra mest miljövänliga energiformen (slår t.o.m. kärnkraft eftersom mänskliga CO2-utsläpp stimulerar all växtlighet på jordklotet påtagligt). Biobränsle är den mest miljöförstörande energiformen eftersom den går ut på att skövla vild natur för att odla mat att elda upp. Mineralolja inkräktar inte på den vilda naturens livsrum, utan återvinner tvärtom det kol som livets processer tyvärr dumpar ned i underjorden. Om inte mänskligheten pumpar upp olja och naturgas och ger den tillbaka till atmosfären och livet, så kommer all växtlighet att förtvina om 500 miljoner år då Jordens yta berövats av nästan allt kol. Mänsklighetens industri är räddningen för allt liv på Jorden.

    • Ja och Mercedes har redan startat upp stort i Kina…Riktigt som några skriver Europa förgör sig själv !! ;(

  10. Jag har blivit lurad att köpa först dieselbil sedan etanolbil.
    Jag köper ingen el-bil så länge MP finns i riksdagen.
    Kör tillsvidare en gammal bensinslukande Volvo-Duett.
    När staten behöver pengar kommer dråpslaget.
    MP är ett gissel för folket, som stoppar utvecklingen.

    • Duetter hade Telegrafverket en uppsjö av med sina orange bilar.
      Samt sotarna åkte med sina svarta.
      SJ med sina tele och signal reparatörer åkte med deras röda.
      Det var många som hade den till företagsbil och en bra ”last åsna”.
      Delar går att få tag på och man kan meka själv.

  11. Pettersson:
    Efter din sammanfattning finns inte mycket att tillägga…
    http://www.pi-news.net/2017/08/stirbt-der-diesel-stirbt-die-wirtschaft/
    Har sedan denna fråga kom upp,sparat denna utmärkta beskrivning av dagens situation.Eftersom den endast finns på tyska,skall jag översätta en liten del.
    Först av allt,har dagens luft sedan Antiken,aldrig varit renare att inandas. Stickoxid-utsläppen har sedan mitten av 90-talet halverats.
    Våra inhemska sjöar,skogar och odlingsmarker är i stort helt giftfria.
    Vattnen i våra insjöar kan vi utan risk direkt svälja.
    Sammantaget kan vi konstatera,att denna panik utlösts av kommersiella skäl från finanskretsar,och miljöaktivister.
    I texten ovan framkommer tydligt att förbjudes (dör) Dieseln kommer hela Europas industri,att gå i graven.Detta sista borde kanske de domare,som nu i vaga ord,uttalat sitt beslut funderat över innan klubban föll !

    • För att ni inte skall förvillas av Absurdska slaskpressens rubriker, och sensationsskriverier,ett litet förtydligande till dagens tyska BGH-beslut.
      För att de två städerna skall få tillstånd,att förbjuda dieselfordon i vissa delar av städerna,krävs att de kan påvisa sina mätresultats säkerhet,och att dessa är absolut klanderfria. M.a.o. kommer det framöver,inte bli lätt för dem att lägga dessa bevis på bordet.
      Med kännedom hur rättsväsendet i Tyskland fungerar,tror jag ni kan luta er lugnt tillbaka,och fortsätta tanka diesel i era fordon.

  12. Bäste Pettersson,
    Ren eldrift med bil är bara ngt som en MP kan älska och betala för med skattepengar, ren rovdrift för att komma åt de sällsynta jordmetallerna man behöver, med enorma miljöproblem på plats och på sikt, vad kostar t.ex. ett nytt batteri till en Tesla? Anger dom miljöpåverkan från framtagningen av ämnen till sina batterier,NIX. DET TALAR MAN TYST OM MEN VÄNTA O SE.
    Kanske kan hybriddrift vara ngt vettigt.
    Vätgas är nog det enda vettiga som bara ger vattenånga som avgaser, ( beroende på hur vätgasen producerats) men priset för en sådan bil är mkt högt. Finns fn 3 mackar i Sverige. Varför?
    Det miljövänligaste är väl om alla Svenskar får åka taxi (tjänsteresor) för jämnan som självgoda miljöpartister gör, samma när det gäller flygresor, allt sker i tjänsten, så gör MP också.

  13. Tack Petersson för den uppfriskande genomgången. Den borde lända till eftertanke men med tanke på att svenska folket till övervägande del tycks ha huvudet tryggt placeratill under armen blir det nog inte så

  14. Då får de väl lösa in bilarna till samma summa som det kostar att köpa en ny ”godkänd” likartad vagn.

Kommentera