Medier i nytt samarbete om ”falska nyheter”

MEDIA. SVT, Sverige Radio, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet startar ett samarbete om faktagranskning under valåret 2018. Anledningen är den senaste tidens debatter om ”falska nyheter” och desinformation.

Samtidigt som falska konton på sociala medier har använts i större utsträckning för att påverka opinionen under valen i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Exakt hur det redaktionsövergripande samarbetet ska se ut är under diskussion. Ambitionen är dock att lansera en faktagranskningssajt under våren, och att genomföra utbildningar på redaktioner: ”Varje deltagande redaktion kommer självständigt att göra sina faktakollar men enligt gemensamma principer. Faktakollarna samlas sedan på en gemensam spridningsplattform och på konton i sociala medier.”

SVT

-Pettersson blir livrädd. De som öppet erkänner att de ägnar sig åt agendasättande nyheter, alltså propaganda, ska bestämma vad som är sant och relevant, i samarbete. Ingen mångfald där inte.

Massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling. Sakuppgifter ska kontrolleras och läsaren/mottagaren ska ges möjlighet att skilja mellan faktaredovisning och kommentarer.

Det är inget jag själv hittat på utan Journalistförbundets egna regler. Ändå förekommer något som kallas agendasättande journalistik. Den verkar tvärtemot journalisternas egna regler och går ut på att de så kallade journalisterna ska få läsarna att tycka ”rätt” i ”rätt” frågor.  Medierna filtrerar och skapar egna verkligheter genom sina skildringar, och koncentrerar sig på några få områden så vi mediekonsumenter ska uppfatta dessa ämnen som speciellt viktiga.

Stora medier som SVT, SR, DN, Expressen, Aftonbladet och Sydsvenska Dagbladet har infört den agendasättande journalistiken som underblåser den värdegrundande demokratin. Redaktörer som Jan Helin, tidigare på Aftonbladet och nu på SVT och Dagens Nyheters Peter Wolodarski skryter till och med om sitt agendasättande. Den agendasättande journalistiken är motsatsen till journalistik baserat på fakta.

Det är problematisk när drygt 80 procent av journalisterna röstar på vänsterblocket och slagordet verkar vara ”Gärna mångfald men ingen höger”. Ännu värre blir det av att vänsterextrema grupper hotar journalister och redaktörer för att vinkla artiklarna enligt deras åsikter och dessa vänsterextrema grupper samverkar med SVT och påverkar exempelvis Facebook att stänga av Petterssons och andra oliktänkande.

Vi minns en tid då andra styrde nyheterna,och de var alla övertygade om att de hade rätt…

26 thoughts on “Medier i nytt samarbete om ”falska nyheter”

  1. Borde inte agendasättande journalistik vara förbjudet? Det tangerar väl fake News så det skriker om det?

  2. Det vore väldigt bra om det i god tid före höstens val blev en ärlig debatt om vad som är sanning , och hur mycket vinkling och nedtoning som ev kan och ska accepteras. En förklaring på vad agendasättande journalistik är faktiskt och praktiskt vore också bra.
    Dessutom tror jag att journalistförbundetS egna regler bara är just regler och inte lagar. Skrivna av journalister för journalister, med all respekt i övrigt så är det lite som om brottslingarna fick skriva lagboken, i den mån det inte redan förekommer.

  3. Lennart Matikainen har en väldig poäng i det han säger. Kvinnor går under ”radarn”. Tacka tusan för det höga tonläget i #metoo. De håller på att avslöjas.

  4. ”Granskningen” kommer väl att ligga bakom betalväggar så något inflytande i samhället som helhet kommer det inte att ha under valåret.

  5. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    ”Enter statligt sanktionerad propagandamaskin/trollfabrik. Med tanke på all desinformation dessa spritt är det som att låta alkisen vakta barskåpet”
    citat: Katerina Janouche.

  6. Förtroendebarometern 2017. Det finns mycket att studera t ex med mycket grafik. Klicka på länken nedan.

    http://medieakademien.se/wp-content/uploads/2017/04/Fortroendebarometern2017.pdf

    Förtroendebarometern visar bl a följande:

    Förtroendet faller bl a för: SVT, TV4 och TV3

    Medieförtroendet faller bl a för Sveriges Radio, DN, Lokala tidningar. SvD har lägre förtroende (38%) än både DN (44%) och Lokala tidningar (42%).

    Bottenplaceringar sammanlagt:

    Siffra % = Förtroende per institution

    15 % Migrationsverket
    15% Partierna
    14% Kristdemokraterna
    14% Aftonbladet
    13% Miljöpartiet
    12% Facebook**
    12% Arbetsförmedlingen
    11% Feministiskt initiativ
    10% Expressen
    9% TV3

    ** Nytt/Återkommande 2017

    Ny Förtroendebarometer planeras komma i april 2018.

  7. Kan det bli så att när dessa medier börjar med faktakoll börjar de skriva sanningen? Eftersom de inte sysslat med sånt tidigare, så måste det vara anledningen till att de spridit så många lögner och förvridit sanningen.

  8. Dessa falska journalister ger sig inte.
    De tjatar om fake news, det är ju dom som lagt nivån
    I sin iver att mörka allt invandringen ställer till med.
    Samt skydda politiker som simmar i samma grumliga
    Vatten och håller varandra om ryggen.
    Dom verkar behöva lång tid på sig att fatta det vi normala
    människor fattat länge.
    Att Sverige är på väg åt helvete.

  9. Lennart Matikainen pratar klarspråk om verkligheten……

    ”Jag mötte en kvinna som arbetar på asylboende.”

Kommentera