Inspiration från Trump eller en genialisk affärsidé?

INSÄNDARE. Min fråga syftar förstås på Postnords ”kreativa” idé om att införa administrationsavgifter på paketen från Kina.

Postnord AB har som bekant haft enorma problem under de senaste åren. Om och om skrivs det om försenad postutdelning, förstörda och borttappade paket, felleveranser och kort sagt ofantlig ineffektivitet.

Trots att företagets främsta värdering är ”PostNord håller löften och levererar överallt, säkert, i rätt tid och till rätt plats” (Haha, vem skulle tro det?) klarar inte Postnord sina huvudsakliga arbetsuppgifter från att sortera posten, leverera försändelserna till rätt adress, hantera paketen utan att skada dem, hitta borttappade brev och paket, utföra sina tjänster inom rimlig tid, för att inte tala om resultatet – miljoner och åter miljoner i förlust. Det hjälpte inte med alla rationaliseringar, personalnerdragningar, minsknig av antalet brevlådor och höjda porton. Alla löften från Postnords ledning inklusive Transportministern om förbättring förblev bara tomma löften. Över 1,5 miljarder kronor i förlust förra året för en statlig monopolverksamhet är riktigt illa.

Det har gått så långt att i december 2016 släpptes på Appstore och Google Play ett mobilspel som heter ”Paketmord” och går ut på att kasta paket in i postbilen så att så många som möjligt går sönder!! Jag trodde inte att det var sant så jag kollade själv. Hör och häpna: det är faktiskt ett interaktivt 3D spel. Skall man skratta eller gråta när man laddar ner spelet?  

Men det var då. Nu skall åtminstone Postnords ekonomi få ett lyft. Det måste vara ett ljushuvud som kläckte ideén att ta ut en administrativ avgift på försändelserna från Kina. Eftersom det landar uppåt 150 000 paket dagligen på Arlanda om Postnord tar en avgift per paket kommer verksamheten att gå som tåget. Även om det inte blir 125 kronor som Breakit har uppgett så redan 100 kronor ger 15 000 000 per dag extra klirr i kassan. Och 15 miljoner per dag blir till 5 miljarder per år. Genialiskt eller hur!

Vem vet, kanske dessa pengar kan även hjälpa Postnords ledning att öka sannolikheten i löftet att ”Leverera överallt, säkert, i rätt tid och till rätt plats”?

Det är enkelt att förstå hur ljushuvudet har resonerat. Som monopolist kan företaget sätta vilka priser och avgifter på sina tjänster man vill, eller hur? Det gör redan Banverket och Fortum som äger respektive nät, fast inte riktigt i samma extrema omfattning.

Dessutom applåderar den svenska handeln eftersom den tilltagande privatimporten från Kina håller på att knäcka deras verksamheter. Visserligen betalar deras kunder både moms och om tillämpligt också tull, men i jämförelse med effektiva kinesiska leverantörer har butikerna ingen chans att klara sig i längden. På detta sätt blir både butikerna och Postnord nöjda.

Kanske det är ett sätt att ”utveckla” de svenska företagen? Exakt samma drag gjorde Turmp för ett år sedan när han införde protektionistisk politik i USA. USA har ändrat på en del lagar och skyddar sina amerikanska företag med gott resultat. Trumps protektionism drabbar många länder men ger USA ekonomiska fördelar.  

Trots att svenska politiker och medier kritiserade Trump högljutt gör Postnord, en statligt ägd verksamhet, exakt samma sak. Kan det heta något annat än dubbelmoral?

Det är ett enkelt resonemang bakom den administrativa avgiften. Däremot kvarstår frågan för vad skall konsumenter betala? Tyvärr, den frågan kan jag inte besvara. Moms och tull skall naturligtvis  konsumenterna betala och förmodligen skall Postnord hantera dessa. Men ”administrativ avgift” är för administration och därmed borde den ingå i Postnords avtal med den kinesiska posten. På motsvarande sätt som med alla andra postverksamheter i hela världen har Postnord avtal med den kinesiska posten för hantering av all post som inkommer från Kina. Varför planerar Postnord att lägga en administrativ avgift just på paket från Kina? Enligt Postnords ”logik”gör man det för att det kommer alldeles för många! Antalet paket från exempelvis USA, Sydamerika eller andra asiatiska länder är uppenbarligen inte tillräckligt stor för att tälja guld för Postnord.

Varför istället för att införa administrativa avgifter omförhandlar inte Postnord med den kinesiska posten priser på försändelser därifrån? Klarar inte Postnord av att hantera mellanhavanden med sina business partners? Uppenbarligen inte.

Ett privatägt företag skulle aldrig kunna göra en liknande manöver utan att konkurrera ut sig från marknaden. Det är väl ingen nyhet att det gäller olika mått och regler för statligt ägda monopolister och privatägt näringsliv, men borde verkligen dessa skillnader vara så uppenbara?

Vad skulle svenska politiker säga om helt plötsligt Kina inför ”administrativa avgifter” på produkter som Sverige exporterar och som skulle extremt fördyra den svenska exporten? Eller om Tyskland och Norge som tillsammans står för drygt 20 precent av den svenska exporten inför nya tullar för att skydda sin inhemska produktion och få in mer pengar i statens kassa?

Så ifråga om den administrativa avgift som Postnord planerar att införa verkar det vara både inspiration från den hårt kritiserade Trump och en genialisk lösning på de ekonomiska problemen. Jag undrar bara vad kommer den kinesiska posten och leverantörerna att tycka om Sveriges affärsetik för att inte tala om EU länder och USA. Jag undrar om Postnords förklaring kommer att sammanfattas i en mening: ”Mina barn och andras ungar”.

Mårtensson

18 thoughts on “Inspiration från Trump eller en genialisk affärsidé?

  1. http://www.pi-news.net/wp-content/uploads/2018/01/auflagenverlust.png
    Betr.nedgång och fall har ju Petterssons blogg ofta redovisat hur de absurdska PK-organen månat efter månad,säljer allt färre av deras vinklade vänsterprodukter.
    I dag hittade jag i PI,ett liknande resultat bland de tyska s.k. ”jättarna” som går kräftgång.Landets största skitblaska BILD som under mina år i Deutschland,sålde enorma 5 miljoner ex dagligen,har i senaste mätningen nu fått nöja sig med c:a 1,2 miljoner sålda per dag !!
    Samma trend visar de stora veckobladen STERN och SPIEGEL som numera har vänsterinfluerade ”nyheter”,att erbjuda de sista trogna,
    Båda magasinen,är idag blott en skugga av sitt forna jag med några hundratusen,ännu trogna underutvecklade läsare.

  2. Vad är det som hindrar att Kina skicka paketer för ompaketering i tex Polen på deras väg till Sverige?
    Tänkte inte på det?

    • Tyvärr har de tänkt även på det i förslaget.
      Om det köps t.ex. via Nederländerna, men kommer ursprungligen från Kina, så kommer det bli avgift ändå.

      ”Om du köper från ett företag inom EU, men som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU behöver du betala tull, moms och eventuella andra avgifter. Dessutom ska varan tulldeklareras”

  3. Vilken avgiften än blir, så är sannolikheten hög att kinesiska posten/fraktbolag upprättar en gemensam filial i t ex Finland alternativt något f d öststatsland, samt vidaresänder därifrån. Naturligtvis ”avidentifierar” man ursprunget för försändelserna. Då är försändelsen till Sverige inte ”kinesisk” längre och den lilla porto-/frakthöjning kineserna tar ut blir ju också ”guld”, men ”kinesiskt”.
    Ha! Ha! Ha! Ha!

  4. Finns många geniala idèer som allt för sällan kommer idagen… 🙂
    En sådan ha de arbetsskygga i Berlin nu uppfunnit.Dessa ofta alkisar,som bor på gatan har rätt till socialhjälp i form av inköpskuponger.
    Problemet med dessa kuponger är/var att de är ogiltiga för alkoholiska drycker,tobak m.m.”osunda produkter”….
    Nu kom någon av dem på den lysande idèn att köpa 6-pack vattenflaskor.
    Vattnet hälles ut redan utanför affären,och tomflaskorna återpantas.
    För de slantar 6 sådana tomflaskor ger,blir pengar till 3 styck burköl !!!
    Pantautomaten går varm när ”grabbarna” hämtar ut sin ranson:
    https://www.bz-berlin.de/data/uploads/2018/01/bier-aus-wasser_1516551901-704×396.jpg

  5. Dom följer statens direktiv, samla in pengar från vanligt folk, så mycket som möjligt. Liksom staten själv, som höjer alla skatter som går och skapar nya, för att finansiera dessa horder av inflyttare, som ska leva på oss.
    Utsugning av medel borde det heta.

  6. Jag fick idag besked om att mitt brev som jag skickade innan Jul aldrig kom fram.

    Dessutom lyckades de slarva bort ett paket (spårbart) på väg till mig. Det blev registrerat, men gick aldrig vidare, utan istället förklarat som ”förlorat”.

    Postnord är inte bara slarviga, utan också dyra.
    Att skicka paket kostar mycket mer än Schenker eller DHL. (75-79-122kr)

    De har också försämrat tömningstiderna, tömmer inte lådorna alls på lördagar. (möjligen enstaka)

    Inte undra på att kunderna försvinner.

  7. Eftersom avtalet mellan EU och Kina bygger på att Kina är ett u-land så är ersättningen från Kina till Svenska posten löjligt låg. Inget företag överlever utan att få betalt för verkliga kostnader. Om inte EU lyckas omförhandla avtalet så tycker jag faktiskt att PostNord gör helt rätt. När avgiften väl införts så kommer det inte att komma 150 000 paket om dagen. Vad tror ni DHL, UpS och liknande tar betalt?

    • Inget som EU har med att göra utan det är en överenskommelse inom UPU. Däremot kommer EU att protestera om Postnord belägger postförsändelser med moms , brev alltså som de flesta försändelserna från Kina faktiskt är och inte paket.

  8. 150.000 paket per dag från Kina? Låter som en helgalen mängd. Faktiskt inget under att de klagar, när det samtidigt är väl känt att postavgiften på dessa paket på inget sätt motsvarar hanteringskostnaderna i Sverige.

  9. Postnord borde byta namn till Postrån
    När EU tog bort momsen på brev så roffade dom åt sig
    också.
    Före 1 April 2016 var portot 7 kr
    Momsen togs bort och portot skulle bli 5,60 .
    Det höjdes till 6,50 .
    Senare höjdes det till 7 kr och nu till 9 kr
    En portohöjning på över 60% på mindre än två år.

  10. …och det kommer inte ens att funka, Kinesiska företag kommer att kringgå problemet genom att leverera paket via t.ex. Nederländerna eller Tyskland. Visst, fraktkostnaderna kommer att gå upp med några kr. men PN kan glömma sina drömmer om rikedom.

    • Tyvärr har de tänkt även på det i förslaget.
      Om det köps t.ex. via Nederländerna, men kommer ursprungligen från Kina, så kommer det bli avgift ändå.

      ”Om du köper från ett företag inom EU, men som i sin tur beställer varan från ett land utanför EU behöver du betala tull, moms och eventuella andra avgifter. Dessutom ska varan tulldeklareras”

      • Det förutsätter att varan har ett visst värde vilket den för det mesta inte uppnår. Man har förresten löst problemet med tulldeklartion redan Stora företag DVS , De sänder stora partier och deklarera detsamma i ett mera fördelaktigt land och sen skickas det vidare därifrån inom EU eller EES.

  11. Reblogga detta på ulsansblogg och kommenterade:
    Är det här från början ett förslag från regeringen ?

    ” Trots att svenska politiker och medier kritiserade Trump högljutt gör Postnord, en statligt ägd verksamhet, exakt samma sak. Kan det heta något annat än dubbelmoral? ”

Kommentera